جراحی گوش | درمورد عمل جراحی زیبایی گوش بیشتر بدانید

فهرست مطالب

جراحی گوش یا اتوپلاستی در جهت اصلاح شکل، نسبت و موقعیت گوش انجام می شود. اگر گوش برجسته و بیرون زده، شما یا کودک تان را آزار می دهد و از ظاهر آن رضایت ندارید می توانید به فکر انجام عمل زیبایی گوش باشید. جراح در این عمل نقص های ساختار گوش را می تواند برای شما اصلاح و مرتفع نماید مشکلاتی که ممکن است زمان تولد و یا حین رشد کودک و یا بدشکلی هایی که ناشی از آسیب دیدگی گوش بوجود آمده باشد با جراحی گوش به سادگی قابل رفع است. در ادامه با همراه باشید تا بطور کامل در مورد این عمل توضیحاتی را به شما ارائه دهیم…

[lwptoc]

فیلم عمل جراحی گوش

 

اتوپلاستی روشی بی خطر و ارزشمند است که ضمن حفظ عملکرد اصلی در جهت دستیابی به ظاهر عادی گوش به کار گرفته می شود. این جراحی کودکانی که از مشکل بزرگ بودن بیش از حد گوش ها یا به اصطلاح گوش بادبزنی رنج می برند، اعتماد به نفس آنها را بالا برده و نتیجه ای رضایت بخش بهمراه خواهد داشت.

در عمل جراحی زیبایی گوش مهمترین و شایعترین موضوع برجسته بودن لاله گوش است که به گوش خفاشی هم معروف است. ایرادهای دیگری چون عدم تقارن گوش ها یا گوش های بزرگ نیز وجود دارد. طبق آمارها حدود 5 درصد مردم گوش های برجسته دارند که 60 درصد آنها از سابقه فامیلی نشات می گیرد. باید گفت خوشبختانه این مشکل هیچ ارتباطی با شنوایی و مشکلات داخل گوش ندارد.

مزایای عمل جراحی گوش برای کودکان

کودکانی که گوش های برآمده و بزرگی دارند توسط هم سن و سالان خود مسخره می شوند و مورد آزار و بی مهری قرار می گیرند.اگر کودک از وضعیت ظاهری خود رضایت ندارد و نگران است باید قبل از اینکه این تمسخر از لحاظ روحی و روانی بر آنها تاثیر بگذارد عمل زیبایی گوش را در سن 6 تا 7 سالگی انجام داد. وقتی که اتوپلاستی در حدود سن 6 سالگی انجام شود با توجه به اینکه رشد غضروف گوش در وضعیت مطلوبی قرار دارد لذا تغییرات انجام شده به خوبی اعمال خواهد شد.

 

چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی گوش هستند؟

کودکان با گوش های برجسته بهترین کاندید برای عمل زیبایی گوش برجسته هستند چون لاله گوش در سن 5 تا 6 سالگی بطور کامل رشد می کند و این سنی است که کودک برای رفتن به مدرسه آماده می شود و بهترین زمان برای انجام عمل اتوپلاستی است. پدر و مادر کودک لازم است بطور کامل در جریان مواردی که مربوط به جراحی می شود قرار بگیرند. نتیجه این جراحی همواره مثبت و رضایت بخش بوده و تاثیر خوبی بر روحیه کودک داشته است.

 

کودکانی که برای اتوپلاستی کاندید مناسبی هستند دارای شرایط زیر می باشند :

  • کودکی که از لحاظ جسمانی مشکلی نداشته و سالم باشد.
  • کودک بتواند متوجه دستورات پزشک شده و با او همکاری نماید.
  • امکان بیان احساسات خود را در مورد عمل داشته باشد.
  • دارای 5 سال سن باشد و یا حداقل زمانی که غضروف گوش کودک به تشخیص پزشک به شرایط پایداری رسیده باشد که بتوان تغییرات را اعمال کرد.

 

شرایط نوجوانان و بزرگسالان اما کمی متفاوت از کودکان است و لازم است آنها حتما سلامت جسمانی و روحی روانی مناسبی داشته و از عمل جراحی درک درستی داشته باشند. این افراد باید در جریان قرار گرفته باشند که غضروف لاله گوش آنها همانند کودکان نرم نیست و نتیجه عمل جراحی زیبایی گوش ممکن است به اندازه کودکان مطلوب نباشد اما تغییراتی که اعمال می شود در حدی است که بتواند رضایت این افراد را تامین کند.

نوجوانان و بزرگسالانی که برای اتوپلاستی کاندید مناسبی هستند دارای شرایط زیر می باشند :

  • افرادی که از سلامتی کامل برخوردار هستند.
  • غیر سیگاری ها!
  • دید مثبت نسبت به عمل زیبایی گوش داشته باشند.

 

روش انجام عمل جراحی گوش

جهت بیهوشی در عمل اتوپلاستی، افراد بزرگسال توسط بی حسی موضعی و داروهای آرام بخش اما برای کودکان تحت بیهوشی کامل انجام می شود.

روش انجام عمل جراحی گوش (اتوپلاستی)

روش های مختلفی برای رفع مشکل گوش بزرگ انجام می شود،جهت رفع برجستگی  گوش، یک برش در پشت گوش در محل اتصال به سر داده می شود. این برش ممکن است بر روی غضروف انجام شود و یا اینکه قسمتی از آن برداشته شود. در روشی دیگر برای جراحی زیبایی لاله گوش، غضروف لاله گوش به عقب کشیده شده و سپس در بخش مشخصی محکم می گردد سپس قسمتی از پوست برداشته شده و محلی که برش داده شده دوخته می شود.

در جلسه مشاوره قبل از جراحی پلاستیک گوش چه می گذرد؟

در اولین جلسه مشاوره ساختار گوش شما از نظر عملکرد و فرم مورد بررسی و معایته پزشک قرار خواهد گرفت. مواردی از قبلی سن، پوست، نژاد از جمله مواردی هستند که در نتیجه نهایی عمل جراحی کوچک کردن گوش تاثیرگذار است و مورد بررسی پزشک قرار خواهد گرفت.

آگاهی متقاضی عمل زیبایی گوش از روش انجام جراحی و مراحل درمان و بهبودی پس از عمل در نتیجه نهایی تاثیرگذار خواهد بود که پزشک بطور کامل این موارد را به شما گوشزد کرده و بطور کامل راهنمایی خواهید شد.

 

همچنین ممکن است پزشک جهت کسب اطلاعات بیشتر سوالاتی را در زمینه های زیر از شما بپرسد :

  1. هدف شما از انجام عمل جراحی زیبایی گوش چیست؟
  2. چه انتظاری از نتیجه عمل زیبایی گوش دارید؟
  3. در حال حاضر از چه داروها یا مکمل هایی استفاده می کنید؟
  4. آیا سابقه جراحی و عمل زیبایی تاکنون داشته اید؟

علاوه بر این سوالات، پزشک شما ممکن است در مورد وضعیت سلامت عمومی، تهدیدات خطرناک عمل، عوارض و نتیجه احتمالی توضیحاتی را برای شما تشریح نماید و جهت بررسی بیشتر جهت تکمیل پرونده پزشکی از شما عکس گرفته و با جمع بندی تمام این موارد یک روش جراحی مناسب را برای شما در نظر بگیرد.

 

مهمترین نکات آمادگی قبل از عمل جراحی گوش

نکات مهمی که میبایست قبل از اتوپلاستی رعایت کنید شامل موارد زیر خواهد شد :

  • کشیدن سیگار و مواد مخدر و همچنین مصرف مشروبات الکلی را از یک هفته قبل از عمل ترک کنید.
  • پزشک خود را در جریان تمام سوابق پزشکی خود قرار داده و لیست داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشک قرار دهید.
  • مصرف آسپرین یا ایبوپروفن تا یک هفته قبل از عمل ممنوع است.
  • داروهای آنتی بیوتیک خوراکی و پمادهای آنتی بیوتیک چشمی و داروهای مسکن خود را قبل از عمل تهیه نمایید تا پس از اتمام عمل آنها را آماده داشته باشید.
  • از مصرف غذاهای سنگین و پرخوری در نیمه شب روز قبل از عمل خودداری کنید.
  • بهتر است قبل از انجام عمل اتوپلاستی دندان های خود را بشویید و تمیز کنید.
نمونه عمل اتوپلاستی (عمل جراحی زیبایی گوش)
نمونه عمل اتوپلاستی (عمل جراحی زیبایی گوش) توسط دکتر بیرقی طوسی

 

جراحی های همزمان با اتوپلاستی

معمولا افراد تمایل دارند همراه با عمل اتوپلاستی، عمل زیبایی دیگری هم انجام دهند.

جراحی های پلاستیکی که می توان همزمان با جراحی زیبایی گوش انجام داد شامل : بلفاروپلاستی یا عمل جراحی پلک ، رینوپلاستی (عمل زیبایی بینی)، کشیدن پوست صورت، کشیدن ابرو و …

 

عوارض عمل جراحی گوش

همانند بسیاری دیگر از عمل های جراحی، عمل جراحی زیبایی گوش هم می تواند خطراتی را بهمراه داشته باشد از جمله :

  • پاره شدن بخیه و برگشت گوش به وضیعت قبلی
  • خونریزی غیرطبیعی یا هماتوم
  • ایجاد جای زخم
  • لخته شدن خون
  • ایجاد قرینگی گوش ها
  • عفونت
  • خطرات بیهوشی
  • احتمال نیاز به اتوپلاستی ترمیمی

 

هزینه عمل جراحی گوش چقدر می شود؟

معمولا هزینه این نوع عمل جراحی بر اساس تجربه جراح، نوع عمل و همچنین موقعیت جغرافیایی متغیر است. در جلسه مشاوره قبل از عمل پس از اینکه معاینه شدید و روش جراحی مشخص گردید در این مورد هزینه ها با شما صحبت می شود بنابراین می توانید هر ابهامی بود سوال کنید.

بطور کلی هزینه ها می تواند شامل : هزینه دستمزد جراح، هزینه بیهوشی و داروهای بی حسی، هزینه بیمارستان یا کلینیک، هزینه آزمایشات پزشکی، هزینه نسخه های دارویی و … باشد.

در مورد بیمه ها، معمولا با توجه به اینکه این نوع جراحی یک عمل زیبایی محسوب می شود تقبل نمی کنند اما ممکن است بعضی از اعمال جراحی را که مربوط به عملکرد شنوایی می شود توسط بیمه پوشش داده شود. بهتر است قبل از عمل با دفتر بیمه خود مشاوره نمایید و در مورد پوشش این عمل راهنمایی بگیرید.

 

سوالات متداول

عمل اتوپلاستی چه مدت طول می کشد؟

عمل جراحی زیبایی گوش معمولا در حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد.

آیا جراحی گوش درد دارد؟

عمل گوش درد اندکی دارد که این درد هم بعد از عمل احساس می‌شود زیرا حین عمل بیمار بیهوش است. درد بعد از عمل هم جای هیچ گونه نگرانی ندارد زیرا دکتر برای فرد مسکن تجویز می‌کند.

آیا اتوپلاستی می تواند بر شنوایی فرد تاثیر بگذارد؟

این عمل در هیچ صورت شنوایی فرد را تغییر نخواهد داد. مکانیسم شنوایی انسان در گوش میانی و داخلی است.

 

healthline.com , mayoclinic.org :منابع

دکتر آرش بیرقی طوسی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

دکتر آرش بیرقی طوسی جراح عمل زیبایی گوش در مشهد
جراح عمل زیبایی گوش در مشهد

عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دارای دانشنامه برد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی