علت عدم تقارن سوراخ های بینی چیست؟

فهرست مطالب

 

نامتقارنی سوراخ‌های بینی فقط بعد از عمل اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از افراد دوست دارند، بدانند که چه چیزی موجب عدم تقارن سوراخ های بینی آن‌ها شده است. در پاسخ باید گفته شود که مشکل عدم تقارن سوراخ های بینی می‌تواند هم به صورت طبیعی و هم به خاطر جراحی‌ ای که قبلا انجام شده و یا در اثر یک آسیب که در گذشته اتفاق افتاده است،باشد. عدم تقارن سوراخ‌های بینی از مشکلاتی است که ممکن است زیبایی چهره و یا بینی را تحت تاثیر قرار دهد که معمولا از روبرو خیلی مشخص نیست و اگر از پایین به بینی دقت شود یا فرد سر خود را بالا بگیرد، دیده می‌شود. از مراحل اصلی و ضروری در جراحی بینی آمادگی کامل برای عمل بینی است که گاهی با رعایت نکات بسیار ساده می‌توانید تا حدود زیادی عوارض ناشی از جراحی بینی را کاهش دهید. شما باید دو هفته بعد از عمل بینی در مشهد هیچ‌گونه قرصی مصرف نکنید و از مصرف هر گونه نیکوتین خودداری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد عدم تقارن سوراخ‌های بینی اطلاعات کامل‌تر و جامع‌تری را در اختیار شما قرار دهیم.

عدم تقارن سوراخ های بینی

جالب است بدانید که نیمه راست و چپ صورت بیشتر افراد به طور طبیعی قرینه نیست و این مسئله در بینی نیز دیده می‌شود، بنابراین مقداری نامتقارنی در بین سوراخ‌های بینی طبیعی به نظر می‌رسد. اگر نامتقارنی سوراخ‌های بینی غیر طبیعی باشد ممکن است دلایلی نظیر ژنتیک، عدم رشد متناسب اجزای بینی و وارد شدن ضربه به بینی باعث بروز این مشکل شده باشد. با این وجود این مسئله بعضی از افراد را درگیر می‌کند و باعث می‌شود که هر شخصی در جست و جوی این باشد که مشکل از کجاست. در ادامه به دلایل عدم تقارن سوراخ های بینی خواهیم پرداخت.

انحراف در سپتوم کادوال

سپتوم به تیغه‌ای از جنس استخوان و غضروف گفته می‌شود که به آن در نزدیکی حفره سوراخ بینی سپتوم کادوال گفته می‌شود و ممکن است انحراف سپتوم کادوال دلیل اصلی عدم تقارن سوراخ‌های بینی باشد. این تیغه برای این‌که جریان هوا در بینی به تعادل برسد، حفره بینی را به دو قسمت تقسیم می‌کند و وقتی که این سپتوم جابه‌جا شود می‌تواند منجر به عدم تقارن سوراخ های بینی شود. این عارضه با جراحی انحراف بینی برطرف خواهد شد.

نقض در مدیال کرورا

به غضروفی در ناحیه کلوملا مدیال کرورا گفته می‌شود که از جنس پوست و غضروف است که نوک بینی را به پایه آن متصل می‌کند. حال اگر کلوملا در جای درست و مناسب قرار نگیرد منجر به عدم تقارن سوراخ‌های بینی می‌شود. پس باید کاملا مراقب باشید که بینی شما ضربه نخورد زیرا بینی بسیار حساس است و ممکن است با یک ضربه هر چند کوچک موجب نامتفارنی سوراخ‌های بینی یا دچار عوارض دیگر شود.

جراحی زیبایی بینی (علت عدم تقارن سوراخ های بینی)

گاهی اوقات نیز به صورت طبیعی سوراخ‌های بینی شخص متقارن است اما بعد از جراحی زیبایی بینی با عدم تقارن سوراخ‌های بینی روبرو می‌شود. با وجود این‌که جراحان پیش از عمل جراحی بینی نسبت به اندازه‌گیری‌ها بسیار دقیق هستند اما باز هم تعدادی از بیماران از نامتقارن بودن سوراخ بینی بعد از عمل احساس نارضایتی دارند و از پزشک خود گله‌مند می‌شوند. البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید که برای قضاوت در این مورد باید بعد از جراحی بینی تقریبا یکسال صبر کنید تا با از بین رفتن تورم، نامتقارنی سوراخ‌های بینی نیز از بین برود.

اما اگر پس از گذشت یکسال نامتقارنی سوراخ‌ های بینی از بین نرفت، باید مجددا برای اصلاح عدم تقارن سوراخ‌های بینی اقدامات لازم را به کار گیرد. لازم است بدانید از آن‌جایی که بعضی اوقات بینی بیمار امکان برقراری تقارن از هر دو طرف را محیا نمی‌کند، تقریبا تمامی جراحان هنگام عمل بینی تقارن سوراخ‌های بینی را از روبرو اولویت قرار می‌دهند و تقارن از زیر در اولویت دوم قرار می‌گیرد. از عوامل تاثیرگذاری که هنگام جراحی باعث عدم تقارن سوراخ های بینی می‌شود شامل قدرت غضروف بینی، مهارت جراح و نوع پوست بینی است.

جراحی عدم تقارن سوراخ های بینی

از دلایلی که باعث بهم خوردن زیبایی و شکل طبیعی بینی می‌شود عدم تقارن سوراخ‌های بینی است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روش‌های درمانی گوناگون نیازی به ناراحتی نیست و به راحتی می‌توانید به کمک جراحی بینی اقدام به اصلاح بینی خود کنید. سوراخ‌های بینی به هر دلیلی که دچار عدم تقارن شده باشند تا حدی قابل اصلاح هستند البته به طور 100 درصد نمی‌توان تضمین کرد که نامتقارنی از بین می‌رود. اگر جراحی فقط به برای اصلاح عدم تقارن سوراخ های بینی صورت گیرد، نیازی به بیهوشی کامل نیست و جراحی با بی‌هوشی موضعی انجام می‌شود. مدت زمان این جراحی نیز تقریبا کمتر از 30 دقیقه می‌باشد.

با توجه به علت نامتقارنی سوراخ‌های بینی، جراح هنگام عمل یا سپتوم منحرف شده را در جای خود قرار می‌دهد و یا غضروف این ناحیه و یا غضروف کرورا را دست‌کاری می‌کند. بعضی اوقات به منظور برقراری تقارن بین سوراخ‌های بینی باید یکی از پره‌ها یا سوراخ‌های بینی کوچکتر از قبل شود و به منظور خارج کردن بافت اضافه جراح اقدام به برش زدن در قسمت اتصال پره به گونه و یا قسمت اتصال پره به بالای لب می‌کند. لازم است بدانید که اگر مشکل نامتقارنی سوراخ‌های بینی به دلیل عمل زیبایی قبلی رخ داده باشد، این جراحی نیز به عنوان عمل ترمیمی انجام می‌شود و ایراداتی که در جراحی قبلی صورت نگرفته است در جراحی ترمیمی بینی برطرف خواهد شد.

پس از این‌که تغییرات مورد نظر روی بینی انجام شد، پوست بینی توسط جراح بینی در مشهد بخیه زده می‌شود و جراح بینی را پانسمان می‌کند. این پانسمان بعد از یک هفته باید برداشته شود و زخم‌هایی که در اثر عمل جراحی به وجود آمدند نیز بعد از شش هفته کم کم خوب می‌شود. بعداز عمل جراحی عدم تقارن سوراخ‌های بینی، شما باید مراقبت های پس از عمل بینی نظیر انجام ندادن ورزش‌های سنگین، قرار نگرفتن در زیر نور خورشید، لمس و دست نزدن به بینی، استفاده از داروها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک را جدی بگیرید تا در روند تسریع بهبودی و رسیدن به سلامتی و زیبایی کامل و نتیجه دلخواه بینی خود کمک کرده باشید.

همچنین یادتان باشد که هنگام عطسه کردن حتما دهان خود را باز نگه دارید تا به بینی فشار زیادی وارد نشود. از استعمال سیگار و دخانیات به مدت 2 تا 3 هفته حتما پرهیز کنید. پس از عمل جراحی عدم تقارن سوراخ های بینی بهتر است که در روزهای اول جراحی غذاهای نرم بخورید و مایعات زیادی بنوشید زیرا از آنجایی که باید با دهان باز نفس بکشید، مایعات زیاد مانع از خشک شدن دهان شما می‌شود. پس از جراحی هنگام تعویض پانسمان سعی کنید که لب بالای خود را زیاد تکان ندهید تا از درد ناشی از تکان خوردن بینی جلوگیری شود.

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی لازم است گفته شود که هزینه جراحی عدم تقارن سوراخ‌های بینی بستگی به اقداماتی که قرار است صورت بگیرد دارد و این اقدامات شامل جراحی تحت بیهوشی موضعی و یا اتاق عمل و یا تحت بی‌هوشی عمومی و … می‌باشد که متغیر است و برای اطلاع از قیمت و دستیابی به هدف مورد نظر بهتر است که از جراح متخصص بینی مشورت بگیرید. توجه داشته باشید که جراح نباید هنگام عمل بینی آنچنان نوک بینی را سربالا کند که کوچکترین عدم تقارنی به وضوح دیده شود پس بهتر است برای جلوگیری از عدم تقارن سوراخ‌های بینی بعد از عمل بینی طبیعی را از نتیجه عمل در نظر داشته باشید. زیرا از روبرو عدم تقارن سوراخ‌های بینی محسوس نخواهد بود و موجب آزار نخواهد شد.

بعضی اوقات فرد از تغییرات نسبتا جزئی بوجود آمده در سوراخ‌های بینی بسیار متعجب می‌شود و تصمیم به جراحی بینی می‌گیرد اما لازم است بدانید که ممکن است سوراخ‌های هم شکل و متقارن به طور حتم نتیجه نهایی جراحی نباشد. هدف از جراحی بینی باید ایجاد یک ظاهر کاملا طبیعی در بینی باشد و عدم تقارن سوراخ های بینی به صورت جزئی در تمام چهره‌ها به طور طبیعی وجود دارد و نباید زیاد نسبت به این موضوع حساسیت نشان داد. اما اگر این نامتقارنی سوراخ‌های بینی شما را اذیت می‌کند و موجب کم شدن اعتماد به نفستان شده است جراحی عدم تقارن سوراخ‌های بینی باعث می‌شود که بینی متعادل شده و با سایر اجزای صورت هماهنگی پیدا کند.