علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

فهرست مطالب

علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل در برخی از موارد رخ می دهد و می تواند نشان دهنده آن باشد که متاسفانه جراحی بینی به درستی انجام نشده و یا به دلیل عدم رعایت مراقبت های پس از عمل بینی نتیجه جراحی موفقیت آمیز نبوده است. در این گونه موارد بطور معمول عمل ترمیمی بینی توصیه می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در این زمینه بیشتر توضیح دهیم.

نقش غضروف در عملکرد و ساختار بینی

ساختار اصلی بینی از استخوان و غضروف تشکیل شده است که در حکم داربست و ستون های اصلی برای بینی ایفای نقش می کنند. بخش بالایی بینی از ستون های اصلی به نام استخوان بینی شکل گرفته است و بخش پایینی را غضروف بینی تشکیل می دهد که در شکل گیری و فرم پایین بینی شامل نوک و سوراخ های بینی تعیین کننده است.

عکس غضروف بینی
عکس غضروف بینی

می توان گفت تقریبا حدود 75 درصد از تغییراتی که یک جراح زمان عمل زیبایی بینی انجام می دهد بر روی غضروف بینی اعمال میگردد. تغییرات غضروف بینی می تواند شامل تغییر شکل کل و یا بخشی از آن و یا مقاوم سازی و تقویت غضروف بینی صورت بگیرد که به نوع عمل و شرایط بیمار بستگی پیدا می کند بعنوان مثال اگر فرد دارای بینی بزرگی باشد جراح با برداشتن بخشی از غضروف بینی می توانید نسبت به کوچک تر کردن بینی اقدام کند.

به بیان ساده تر غضروف بینی همانند گل رس برای سفالگر است که می تواند با تغییراتی که انجام می دهد به آن فرم و شکل مشخصی بدهد. در عمل های ترمیمی نقش غضروف بینی بسیار بیشتر به چشم می آید و موفقیت در جراحی به میزان برداشتن غضروف بینی و کیفیت آن بستگی دارد.

 

جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل

عمل بینی این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و وجود بینی خوش فرم از عوامل تاثیرگذار در زیبایی محسوب می گردد. داشتن چهره ای زیبا به معنای تناسب در تمامی اعضای صورت است. همانطور که می دانید عمل بینی یک جراحی کاملا تهاجمی است و میبایست حتما توسط پزشک و جراح ماهر و با تجربه و در مرکز درمانی یا کلینیک مجهز انجام شود همچنین پس از عمل نیاز به انجام مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی است تا علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل بروز نکند و نتیجه عمل مطلوب و موفقیت آمیز باشد.

از مهمترین مواردی که میبایست در مراقبت های پس از عمل بینی حتما رعایت شود، جلوگیری از ضربه و در نتیجه آن جابجایی غضروف بینی بعد از عمل است به دلیل اینکه می تواند نتیجه عمل جراحی زیبایی را برعکس نماید و فرد نه تنها هیچ فایده ی مثبتی از عمل خود نخواهد دید چه بسا آن که ممکن است باعث بروز پیامدهای منفی و ایجاد خسارت های سنگین جهت ترمیم بینی شود.

بنابراین لازم است قبل از هر کاری نسبت به ایجاد و افزایش آگاهی خود نسبت به مراقبت های بعد از عمل اقدامات لازم را انجام دهید تا به بهترین نتیجه ممکن از عمل زیبایی خود برسید.

 

علت جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

همانطور که توضیح داده شده افرادی که بینی خود را عمل می کنند میبایست تا مدت زمان مشخصی از ایجاد ضربه و هرگونه فشار به بینی بعد از عمل خودداری کنند چرا که در ماه های ابتدایی پس از عمل بینی استخوان بندی و استحکام بینی بعد از عمل هنوز شکل نگرفته و جوش خوردن غضروف بینی زمان بر است و ضربه ای بسیار آرام هم می تواند نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار داده و موجب از بین رفتن غضروف بینی شود.

جابجا شدن غضروف بینی بعد از عمل

در این زمینه همواره پزشکان به بیماران خود در خصوص طبیعی بودن رشد استخوان بینی بعد از عمل تاکید ویژه ای دارند و توصیه می کنند از هرگونه رفتارهای مخاطره آمیز مانند دمرخوابیدن روی شکم، مالیدن بینی و… که می توانند موجب آسیب جدی به بینی شود خودداری کنند.

در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله “نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی” را مطالعه نمایید.

لازم بذکراست بیمارانی که فعالیت های ورزشی سنگین و حتی سبک انجام می دهند توصیه می شود تا مدت زمانی طولانی هرگونه انجام حرکت های ورزشی را به زمان دیگری موکول نمایند.

در سایر موارد بطور معمول اگر پیوند غضروف به درستی انجام نشده باشد علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل مشاهده می شود، بنابراین لازم است برای انجام عمل بینی به سراغ بهترین جراح بینی بروید تا خیالتان از جهت میزان تجربه پزشک راحت باشد.

 

مدت زمان جوش خوردن استخوان بینی بعد از عمل

بطور میانگین دوره بهبود و نقاهت عمل بینی یک سال می باشد که در افراد مختلف ممکن است جوش خوردن استخوان بینی بعد از عمل متغیر باشد. در ذیل روند بهبودی با گذشت زمان را مورد بررسی قرار داده ایم :

  • هفته اول :

در این دوره گچ بینی (اسپلینت) از روی بینی شما برداشته می شود و امکان اینکه بتوانید بدون وجود نشانه های عمل جراحی به بیرون از منزل بروید فراهم خواهد شد، البته ممکن است در هفته اول کبودی دور چشم همچنان نمایان باشد که این کبودی ها حدودا پس از 2 هفته رفع خواهد شد.

  • هفته دوم :

اکثر کبودی ها و ورم بینی بعد از جراحی زیبایی در این هفته کاهش پیدا کرده و برطرف خواهد شد.

  • هفته سوم و چهارم :

در این هفته ها می توانید فعالیت ها و ورزش های سبک که سیستم عروق و قلب را درگیر می کند مانند دویدن را از سر بگیرید.

  • هفته ششم :

پس از گذشت شش هفته استخوان های بینی مقاوم تر شده اند و فعالیت های سنگین تر را می توانید آغاز کنید همچنین از این هفته می توانید عینک زدن بعد از عمل بینی را تجربه کنید.

  • سه تا شش ماه بعد :

اثر بی حسی در بینی شما بطور کامل رفع شده است.

  • پس از یک سال :

تورم بینی رفع شده و روند بهبودی کامل خواهد شد و بینی فرم نهایی خود را شکل می دهد.

 

ورم غضروف بینی بعد از عمل

ممکن است برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که پس از عمل بینی ایا غضروف بینی ورم می کند ؟ بهتر است ابتدا در مورد علت ایجاد ورم بینی توضیح دهیم.  پس از عمل جراحی بینی، با توجه به اینکه زخم ها و برش هایی بر روی پوست ایجاد شده، علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل ممکن است پدیدار شود و جهت بهبودی آنها سیستم ایمنی بدن واکنش نشان داده و بهمین دلیل بینی دچار تورم خواهد شد. همچنین چون بینی بطور ناگهانی کوچک شده است بدن با این موضوع تا مدت ها مقابله کرده و ورم بینی باقی خواهد ماند تا برطرف شود. بطور معمول تورم پس از جراحی بینی کاملاً طبیعی است و با رعایت مراقبت‌های پس از عمل بینی و با گذشت زمان می‌توان شاهد فروکش کردن این تورم بود.

ورم غضروف بینی بعد از عمل هم بطور عادی کاملا طبیعی است اما می تواند برای یکسری از افراد مشکل ساز باشد بنابراین رعایت تمامی نکته ها و مواردی که پزشک به شما توصیه می کند الزامی است تا بتوانید دوره بهبودی پس از عمل را به خوبی طی کرده و بهترین نتیجه را کسب کنید. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از جراحی بینی و هزینه آن کسب کنید، می توانید مقاله “عمل بینی در مشهد” را مطالعه کنید.

mayoclinic.org : منبع