بخیه جذبی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید + [عکس بخیه جذبی]

فهرست مطالب

 

اگر شما هم قصد عمل جراحی بینی را داشته باشد شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که بخیه جذبی چیست؟ و جراح شما پس از عمل جراحی از چه نوع بخیه ای برای بینی شما استفاده می کند؟ بخیه برای بستن برش های ایجاد شده بر روی پوست بینی استفاده می شوند و بر اساس عمق برش هایی که ایجاد شده نوع و روش بخیه توسط جراح انتخاب می شود. از بخیه جذبی برای اینکه بافت بینی در جای خود ثابت بماند استفاده می شود.

در ادامه با همراه باشید تا در مورد این نوع بخیه و انواع آن بیشتر بدانید…

بخیه جذبی چیست ؟

بخیه جذبی (Absorbable suture) که به آن بخیه حل شدنی هم گفته می شود، بخیه هایی هستند که می توانند به طور طبیعی در خود حل شده و با بهبود زخم توسط بدن جذب شوند. همه زخم ها با بخیه های قابل جذب بسته نمی شوند. پزشکان به طور کلی ابتدا زخم شما را ارزیابی می کنند تا در مورد بهترین نوع بخیه تصمیم بگیرند.

بخیه های  قابل جذب از موادی ساخته می شوند که بدن می تواند به طور طبیعی در طول زمان آنها را جذب نماید و از موادی مانند الیافی که روده حیوانات را می پوشانند یا پلیمرهای مصنوعی ساخته شده اند که به راحتی در بدن حل می شوند. بر خلاف بخیه های ساخته شده از نایلون یا ابریشم، بخیه های قابل جذب نیازی به کشیدن توسط پزشک ندارند. همین موضوع باعث می شود این نوع بخیه ها برای بهبود زخم های داخلی خصوصا محل جراحی بسیار ایده آل باشند.

استفاده از بخیه جذبی در عمل بینی

در عمل بینی از دو نوع بخیه استفاده می شود. از بخیه جذبی (غیرکشیدنی) برای داخل بینی استفاده شده و همانطور که از نام آن پیداست چند هفته بعد از عمل جذب پوست شده و از بین می رود. همچنین از بخیه غیرجذبی (کشیدنی)  برای بخیه های خارجی بینی استفاده می شود که این بخیه باید همیشه خشک و تمیز نگهداری شوند. بخیه های غیرجذبی معمولا 5 تا 7 روز پس از جراحی بینی زمانی که آتل برداشته می شود کشیده می شوند.

در روش جراحی باز بینی از هر دو نوع بخیه جذبی داخل بینی و غیرجذبی خارج بینی استفاده می شود اما در روش جراحی بسته با توجه به اینکه برش ها داخل بینی زده می شود از بخیه های جذبی استفاده می شود. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از جراحی بینی و هزینه آن کسب کنید، می توانید مقاله “عمل بینی در مشهد” را مطالعه کنید.

عکس بخیه جذبی
عکس بخیه جذبی

بخیه جذبی چه رنگی است ؟

رنگ بخیه جذبی معمولاً شفاف است و بخیه های غیر جذبی به رنگ آبی تیره یا سیاه هستند. از آنجایی که همه بخیه ها از نظر فنی “مواد خارجی” هستند، بدن انسان آنها را نمی پذیرد. در حالت ایده آل، این بدان معناست که بدن آنها را می شکند و جذب می شوند.

بخیه‌های جذبی در رنگ‌های مختلف دیگری مانند زرد، بنفش، سبز و سفید هم یافت می شود، اما بستگی به نوع ماده‌ای دارد که از آن ساخته شده اند. مواد مختلفی که در ساخت بخیه قابل جذب استفاده می شود، تعیین کننده رنگ مربوطه خواهد بود. تولیدکنندگان این نوع بخیه آن را به شکلی ساخته اند تا کادر پزشکی بتواند در سریع ترین زمان ممکن آن ها را شناسایی کنند.

در تصویر زیر انواع مختلف رنگ بخیه جذبی به همراه ماده سازنده آنها را نشان داده ایم :

بخیه جذبی چه رنگی است

نکته : برخی از بخیه های این تصویر به صورت شفاف هستند که کاملا سفید به نظر می‌رسند. اما اگر جذب شوند، ممکن است در طول فرآیند جذب به رنگی شفاف مایل به سفید تغییر رنگ بدهند.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، هر ماده ای دارای رنگ مربوط خود است. ما در این تصویر حتی رنگ بخیه های غیرجذبی را هم نمایش داده ایم تا شما بتوانید کاملا کنتراست و شفافیت رنگ های انواع بخیه را از هم تشخیص دهید.

فرق بخیه جذبی و غیر جذبی در چیست؟

هم بخیه قابل جذب و هم غیر قابل جذب برای بسته شدن زخم های جراحی مناسب هستند، اما بسته به نظر جراح در موقعیت های مختلفی استفاده می شوند. بخیه های جذبی نیازی به برداشته شدن ندارند و بنابراین ممکن است باعث صرفه جویی در وقت کلینیک و کاهش اضطراب بیمار (به دلیل احساس درد زمان کشیدن بخیه) پس از عمل شود. بخیه های غیرجذبی کمتر باعث ایجاد التهاب در بدن یا بازشدن زودرس می شوند.

فرق بخیه جذبی و غیر جذبی

متخصصان و جراحان زیبایی معمولا بخیه های غیرقابل جذب را به بخیه های جذبی ترجیح می دهند، چرا که برای بستن محل جراحی بسیار قوی‌تر هستند و بدن آنها را از بین نمی برد. پزشکان از بخیه های غیر قابل جذب برای بستن زخم های سطحی استفاده می کنند. در طرف مقابل از بخیه های جذبی برای بستن زخم های عمیق تر یا برش های جراحی استفاده می کنند.

جای بخیه بعد از جراحی بینی

می توان گفت هیچ جراحی و یا عملی در دنیا نیست که از خود جای بخیه و زخم به جا نگذارد. بهمین دلیل اکثر افرادی که اقدام به عمل جراحی بینی می کنند یکی از نگرانی هایی که دارند باقی ماندن جای بخیه بعد از جراحی بینی است.

هر زمان زخمی عمیق و یا آسیبی به پوست بدن وارد شود، بدن بطور طبیعی واکنش نشان داده و برای بهبود آن بافت جدید بر روی زخم را ایجاد می کند تا دوطرف پوست بهم جوش بخورد. جالب است بدانید که ابتدا یک بافت محافظتی موقت ایجاد می شود و با گذشت زمان جای خود را به بافت جدید و دائمی میدهد.

جای بخیه بعد از جراحی بینی

در ابتدای کار محل زخم سوزناک همراه با خارش است و رنگ آن قرمز رنگ است و پس از گذشت زمان به مرور بافت جدید غالب شده و محل زخم شبیه پوست اطراف خواهد شد. این احتمال نادر نیز وجود دارد بدن در محل زخم بیش از اندازه بافت جدید تولید کند که همین موضوع می تواند روند بهبود پس از عمل بینی را با مشکل مواجه نماید که جای نگرانی نیست و در این مورد باید با پزشک جراح خود مساله را در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند.

انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه بالا می تواند خیال شما را از بابت باقی نماندن جای بخیه و زخم ها راحت کند. باید دانست که عمل زیبایی بینی یکی از پیچیده ترین جراحی های پلاستیک می باشد که با انتخاب جراح بینی خوب در مشهد می توانید عوارض عمل بینی را به حداقل برسانید.

البته بطور طبیعی همواره هر نوع عمل جراحی مقداری جای بخیه را بهمراه خواهد داشت ولی این جای بخیه میبایست به نحوی باشد که بر زیبایی شما تاثیرگذار نباشد هرچند که ممکن است عواملی وجود داشته باشد که بر جای بخیه تاثیرگذار باشد مثلا جراح ممکن است جایی برش روی بینی را با دقت نزده باشد و شکاف عمیق تری ایجاد شود که زمان بیشتری برای بهبود آن نیاز باشد و یا عوامل بیرونی نیز شامل حساسیت های پوستی، عفونت بینی پس از عمل، نور خورشید، سن بالای بیمار و مصرف مداوم دخانیات بر روی باقی ماندن جای بخیه نیز تاثیر دارند.

 

تاثیر روش انجام جراحی بر جای بخیه بعد از عمل بینی

باید گفت عمل جراحی بینی به روشی که انجام شود میبایست حداقل جای زخم و بخیه را باقی بگذارد.

جراحی بینی به دو روش بسته و باز انجام می گیرد :

1) جراحی بسته بینی

در روش جراحی بسته بینی، هیچگونه برش یا شکافی در بخش بیرونی بینی صورت نمی گیرد و پزشک جراح در حین عمل بطور کامل تغییرات مدنظر خود را از داخل سوراخ های بینی فرد انجام میدهد بهمین دلیل است که پس از عمل جای زخم و بخیه مشاهده نمی شود چون تمامی تغییرات در زیر پوست انجام می شود و جای زخم و بخیه ها تنها زمانی مشخص خواهد شد که فرد سر خود را به عقب برده و بخش داخلی بینی مشاهده گردد در غیراینصورت این زخم های داخل بینی قابل دیدن نخواهند بود.

مزیت دیگری که جراحی بینی به روش بسته دارد آن است که داخل بینی برش ها و شکاف های بزرگی نمی توان ایجاد کرد و بهمین دلیل پس از عمل، دوره نقاهت عمل بینی کوتاه تر شده و درد کمتری را تجربه خواهد کرد، ضمن آنکه تورم بینی هم کمتر می شود. جراحان معمولا روش باز را انتخاب می کنند اما نوع جراحی با توجه به شرایط بیمار تعیین می شود.

استفاده از بخیه جذبی در جراحی بسته بینی

2) جراحی باز بینی

در روش جراحی باز بینی، جراح برای آنکه دید مناسب تری بر جزئیات بینی داشته باشد یک شکاف روی بینی ایجاد می کند. برای این منظور جراح بافت بین دو سوراخ بینی را برش داده و باز می کند، سپس پوست بینی را به عقب برده تا بتواند بطور کامل بر استخوان بینی و غضروف آن تسلط پیدا کرده و تغییرات مورد نظر خود را ایجاد نماید. همانطور که بالاتر گفته شد روش جراحی باز بینی نسبت به روش بسته در بین جراحان بیشتر ترجیح داده می شود و رایج تر است.

در صورتی که نیاز به ایجاد تغییرات گسترده بر روی بینی باشد عمل جراحی باز مناسب تر است و در مواقعی که جراح قصد انجام تغییرات جزئی را دارد روش بسته بهتر است زیرا پس از عمل جای زخم و بخیه کمتری باقی خواهد ماند.

بیرون زدن نخ بخیه جذبی چه دلایلی دارد؟

بیرون زدگی نخ بخیه های جذبی قبل از این که به طور کامل به زیر پوست جذب شوند، موضوع چندان غیر معمولی نیست. این موضوع می تواند در نتیجه این باشد که زخم باز شده باشد، خونریزی داشته باشد و علائمی از عفونت را نشان دهد که باز جایی برای نگرانی نیست.

بر خلاف بخیه های غیرجذبی، بخیه های قابل جذب احتمال ایجاد واکنش های مختلف مانند عفونت یا گرانولوم بسیار کمتری دارند. علائم عفونت بخیه های جذبی می توانید شامل موارد زیر باشد :

  • قرمزی محل بخیه
  • تورم
  • تراوش عفونت ها
  • تب
  • درد

علت نیفتادن بخیه جذبی چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بخیه جذبی معمولا بین 3 الی 4 هفته توسط بدن تجزیه شده و از بین می روند . نیازی به برداشتن آنها نیست. اما ممکن است بعضی از بخیه های جذبی برای مدت زمان بیشتری باقی بمانند.

در این شرایط لازم است حتما از پزشک خود در مورد نوع بخیه مورد استفاده و علت نیفتادن بخیه جذبی بینی سوال کنید تا شما را راهنمایی کند. توصیه می شود هیچ گاه خودتان دست به بخیه خود نزنید و یا نخواهید آن را بکنید! چرا که این کار می توانید احتمال بروز عفونت بینی را افزایش دهد.

علائم باز شدن بخیه جذبی

بخیه هایی که در عمل جراحی برای داخل بینی استفاده می شود معمولا از نوع بخیه جذبی هستند. بنابراین باید در روزهای آغازین پس از عمل بینی حتما مراقبل باشید تا فشاری بر روی بخیه های داخل بینی وارد نشود. همچنین سعی کنید از عطسه کردن، فین کردن و دستکاری کردن بینی خودداری کنید چرا که ممکن است موجب پاره شدن بخیه های داخل بینی شود.

متاسفانه بسیار مشاهده شده که بیمار خواسته یا ناخواسته با دستکاری بینی خود پس از عمل جراحی، باعث خونریزی از بینی شده که همین موضوع می تواند نشانه ای از آسیب به بخیه ها باشد. در صورت بروز چنین شرایطی یا اگر داخل بینی با خونریزی شدید و سوزش زیاد همراه بود، سریعا به مطب پزشک خود مراجعه کنید.

ایا بخیه جذبی نیاز به کشیدن دارد ؟

خیر – بخیه های جذبی نیازی به کشیدن ندارند و پس از بهبود زخم، برای برداشتن بخیه ها نیازی به مراجعه به مطب پزشک نخواهید داشت. علت این موضوع آن است که بخیه های قابل جذب، از موادی ساخته شده اند که با جذب شدن در پوست به مرور زمان متلاشی شده و از بین می روند.

فرآیند هیدرولیز در بدن شما این مواد مصنوعی را در خود جذب می کند. هیدرولیز فرآیندی است که در آن آب به رشته های نخ بخیه نفوذ کرده و در نتیجه ساختار پلیمری رشته های نخ از بین رفته و بخیه ها به مرور زمان از بین می روند.

بهترین مارک نخ بخیه جذبی

در ادامه دو شرکت تولید کننده برتر نخ بخیه جذبی را معرفی خواهیم کرد :

  • برند Ethicon

کمپانی اتیکون ( Ethicon ) در سال 1887 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در نیوجرسی ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت در بخش تحقیق و توسعه، تولید و فروش محدوده وسیعی از محصولات بهداشتی و درمانی فعالیت می کند. همچنین در سراسر ایالات متحده، اروپا، آسیا- اقیانوسیه و آفریقا فعال است.

نخ بخیه جذبی مارک اتیکون

  • برند Braun Melsungen AG

این شرکت در سال 1839 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در ملسونگن آلمان قرار دارد. شرکت Braun همراه با شرکت های زیر مجموعه آن حدود 5000 نوع محصول مختلف را تولید می کنند. این شرکت در زمینه تهیه و تولید لوازم جراحی، ارتوپدی و لوازم مربوط به مراقبت های سرپایی و غیر سرپایی بسیار شناخته شده است و در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا- اقیانوسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا حضوری جدی و فعال دارد.

نخ بخیه قابل جذب برند Braun

 

مدت ترمیم بخیه جذبی چقدر زمان‌بر است؟

از سوالات پرتکراری که بیماران از پزشک خود می‌پرسند این است که بخیه جذبی کی جذب میشه و یا بخیه جذبی چند روزه جذب میشود ؟ جنس نخ بخیه بینی در افتادن گره بخیه های جذبی تاثیرگذار است این در حالی است که بعضی از افراد فکر می کنند باید چند ماه صبر کنند تا بخیه ها جذب شوند، در صورتی که این تفکر اشتباه است و مدت زمان جذب بخیه جذبی حدودا 3 الی 4 هفته است.

همچنین در جراحی انحراف بینی هم در انتهای عمل، جراح بخیه هایی را در محل جراحی با استفاده از بخیه های جذبی استفاده می کند. شش روز بعد از عمل، پزشک بعضی از بخیه ها را برمی دارد و چسب می زند. همچنین با گذشت روز هشتم پزشک کلیه بخیه های استفاده شده را بر میدارد.

بخیه جذبی چگونه جذب میشود ؟

معمولا یک هفته پس از عمل بخیه های غیرجذبی یا کشیدنی برداشته می شوند. در صورتی که احساس می کنید هنوز داخل بینی شما بخیه وجود دارد آنها بخیه های جذبی هستند که نیاز به کشیده شدن ندارند. بخیه های جذبی پس از طی شدن حدود 20 روز تا 1 ماه خود به خود جذب شده و گره بخیه جدا خواهد شد.

در طی این مدت لازم است شما به طور مرتب روزانه بینی خود را با سرم شسشتو دهید و آن را تمیز نگه دارید چون نخ بخیه بینی می تواند عاملی برای رشد میکروب ها باشد و ممکن است منجر به عفونت داخل بینی شود.

بخیه جذبی چگونه جذب میشود
بخیه جذبی چگونه جذب میشود

از بین بردن جای بخیه جذبی داخل بینی بعد از عمل جراحی

جای بخیه بینی حتی در جراحی به روش باز پس از طی مدت زمان مشخصی تا حد زیادی محو شده و دیده نمی شود. جهت تسریع در بهبود ممکن است جراح برای شما کرم ترمیم کننده تجویز نماید. همچنین استفاده از پماد ویتامینA بعد از عمل بینی به درمان سریع تر جای بخیه جذبی بینی و زخم های داخل و خارج آن کمک می کند.

صرفا جهت اطلاعات بیشتر در عمل زیبایی گوش برجسته، بخیه جراحی در پشت گوش بصورت بسیار ظریف انجام شده و اثری از آن قابل مشاهده نخواهد بود.

بخیه جذبی از چی ساخته شده ؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که جنس نخ بخیه جذبی از چیست ؟ نخ بخیه های جذبی از مواد طبیعی مانند کرومیک، پلین و یا کلاژن ساخته می شود. همچنین در نوع مصنوعی آن از موادی مانند پلی گلاکتین و یا ویکریل برای تولید این نوع بخیه استفاده می گردد.

سوالات متداول

آیا بخیه بینی درد دارد؟

خیر کشیدن بخیه دردناک نیست و شما دردی را احساس نخواهید کرد.

آیا امکان دارد بخیه بینی در عمل باز از نوع جذبی استفاده شود؟

در روش جراحی باز چون برش بیشتری خارج از بینی زده می شود، پزشک ترجیح می دهد که از بخیه های غیر قابل جذب استفاده نماید.

webmd.com :منبع

 

If you would like to get more information about nose surgery and its cost, you can read the article “Nose surgery in Mashhad”.