بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ باید و نبایدهای تغذیه پس از عمل جراحی بینی

اگر عمل جراحی بینی انجام داده اید، حتما این سوال هم برای شما پیش آمده که بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ مراقبت های مهم و بسیار کلیدی از جمله مراقبت های تغذیه ای و رژیم غذایی وجود دارد که باید و نبایدهای تغذیه پس از عمل جراحی بینی را نیز شامل می شود که هدف آن تسریع روند بهبودی و ترمیم زخم ها با کمک به سیستم ایمنی بدن و تقویت بخش های ایمنی بدن و کاهش درد و التهاب پس از جراحی بینی می باشد.

تغذیه بعد از عمل بینی در کوتاه شدن دوره نقاهت و افزایش سرعت بهبود مهم است.

علت اهمیت بالای تغذیه پس از عمل جراحی بینی چیست؟

این را باید بدانید که زمان انجام بینی فقط چند ساعت است ولی دوره نقاهت و نتیجه جراحی نیز متفاوت بوده و طولانی تر است. جراح بینی بعد از آن که عمل بینی را انجام می دهد، به شما برای داشتن دوره نقاهت کوتاه مدت و نتیجه رضایت بخش، توصیه هایی را دارد که مراقبت های پس از عمل بینی نامیده می شود.

در این بین تغدیه نقش بسیار مهمی دارد. به طور مثال جراح بینی توصیه می کنند که از خوردن خوراکی های سفت و محکم که برای جویدن آن ها نیاز به فشار زیادی هست، اجتناب شود زیرا باعث ایجاد فشار به محل جراحی شده و ممکن است بخیه های داخلی و خارجی پاره شود و نیاز به جراحی  مجدد باشد.

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

مصرف مواد غذایی ضد التهابی

مواد غذایی ضد التهابی

مصرف مواد غذایی ضد اللتهاب پس از عمل جراحی بینی بسیار مفید و مهم می باشند چرا که بعد از عمل بینی و صورت شما دچار ورم خواهد شد و این مواد غذایی ضد التهاب این ورم را کاهش خواهند داد و در بهبودی سریع تر شما تاثیر خواهند گذاشت.

از جمله مواد غذایی ضد التهاب می توان به موادی مانند سبزی جات برگ دار ، سیب ، مرکبات ، پیاز قرمز و آناناس اشاره کرد. این مواد غذایی حاوی موادی هستند که به پیشگیری از ورم بینی و کبودی صورت به اندازه ی قابل توجهی جلوگیری خواهند کرد.

مصرف نمک

پس از انجام جراحی بینی از خوردن غذا های پر نمک و شور مزه به طور جدی پرهیز کنید. نمک به سبب سدیم بالایی که در خود دارد در صورت وجود بیش از اندازه در مواد غذایی مصرفی شما باعث تورم و التهاب بینی شما خواهد شد.

در صورتی که بیماری های دیگری نیز دارید و یا پرهیز غذایی دیگری جدا از بحث عمل بینی را دارید حتما به پزشک خود این موضوع را اطلاع داده و در مورد رژیم غذایی بعد از عمل بینی با وی مشورت کنید.

مصرف بستنی

همان طور که می دانید بستنی از مواد غذایی ارزشمندی است که میزان کالری و چربی آن به نوع خامه، زرده تخم ‌مرغ، شیر یا مواد شیرین کننده مصرفی در آن بستگی دارد. اگر محدودیت ها و خط قرمز های غذایی راجب مصرف بستنی دارید می توانید از بستنی های خانگی استفاده کنید.

از بستنی می توانید برای کاهش خطر خون ریزی بعد از عمل جراحی و رفع گرگرفتی استفاده کنید.

به طور کلی هدف از خوردن بستنی در روز های پس از جراحی بینی رفع گرگرفتی و خنک شدن بدن تان است که با قرار دادن چند وعده ی کوچک از آن در برنامه ی غذایی تان می توانید به این هدف دست پیدا کنید. پس هر زمان از خود سوال کردید بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ بستنی را فراموش نکنید!

آناناس و آب کرفس

آب آناناس

احتمالا شما نیز شنیده اید که مصرف آناناس پس از جراحی بینی به بهبود شما و تسریع دوره ی درمان تان کمک می کند.

آناناس حاوی ماده ای به نام بروملین است. بروملین یک آنزیم قدرتمند است که دارای خواصی شگفت انگیز می باشد. بروملین با کاهش التهاب باعث تسریع بهبودی زخم های مختلف بدن می شود و کبودی را درمان می کند. این ماده هم چنین حالت تهوع را تسکین داده و به گوارش شما کمک می کند. قرار دادن آناناس در برنامه ی غذایی بعد از عمل تان می تواند حرکتی بسیار مفید باشد.

در روز های اول پس از جراحی که توصیه می شود از جویدن آناناس دوری کنید می توانید آب آناناس را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

مصرف آب کافی

اگر به سلامت و بهبودی تان پس از عمل جراحی بینی اهمیت می دهید و بهبودی تان برای تان مهم است پس از عمل بینی هرگز مصرف آب را فراموش نکنید و آب مصرفی بدن تان را کاهش ندهید.

در برنامه ی غذایی روزانه ی خود نوشیدن روزانه حداقل هشت لیوان آب را قرار دهید. در صورتی که دارو های دیگری نیز مصرف می کنید حتما با آب زیاد دارو ها را مصرف کنید تا بدن تان دچار کم آبی نشود و در بهبودی تان خللی ایجاد نشود. بنابراین در پاسخ به سوال بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ مصرف آب کافی یکی از بهترین هاست فراموش نکنید.

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ نکات مهم :

به طور کلی فردی که عمل جراحی بینی انجام داده است باید از نظر کالری ‌های دریافتی، ریزمغذی‌ ها و درشت‌ ‌مغذی ‌ها مانند کربوهیدرات‌ و پروتئین وضع مطلوبی داشته باشد. در این میان پروتئین نقش مهمی را بازی می ‌کند. چرا که وقتی استرس جراحی به یک فرد وارد می ‌شود به دلیل تغییر وضعیت هورمونی در حالت استرس، شرایطی در فرد ایجاد می ‌کند که پروتئین ‌های بیمار در حال تجزیه است. بنابر این مصرف انواع منابع پروتئینی از گوشت سفید نظیر انواع ماهی و مرغ تا انواع گوشت قرمز به بیماران قبل و بعد از عمل جراحی به طور جدی توصیه می‌ شود.

هم چنین تحت شرایطی که بیمار دچار استرس می شود دفع کلسیم در ادرار نیز افزایش یافته و کلسیم هم مانند پروتئین از دست می رود که نیاز است این از دست رفتن با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم جبران شود.

مصرف ویتامین های C و D و ماده ی معدنی زینک یا روی نیز در دوران بهبودی بعد از عمل بسیار مهم می باشند. ویتامین های C و زینک در بهبود سریع زخم بسیار اهمیت دارند که بهتر است با منابع غذایی ویتامین A همراه شوند. زینک را می توانید به صورت قرص های ویتامین یا مواد غذایی مانند گوشت ها و مرکبات مصرف و تامین کنید.