جراحی بینی استخوانی | عمل بینی استخوانی | هزینه عمل بینی استخوانی

فهرست مطالب

امروزه عمل بینی یکی از متداول ترین جراحی های زیبایی در میان مردان و زنان ایرانی محسوب شده است که برای جراحی بینی استخوانی لازم است توسط یک جراح ماهر و با تجربه انجام شود تا از بروز عوارضی که ممکن است بوجود بیاید از جمله : افتادگی نوک بینی ، زاویه دار شدن بینی ، قوز بینی و … جلوگیری گردد.

مشخصه های بینی استخوانی چیست و چطور تشخیص داده می شود؟

جراحی بینی استخوانی ، مشخصه های بینی استخوانی

افرادی که بینی آنها استخوان و غضروف محکمی داشته و یک برآمدگی یا قوز بر روی بینی آنها وجود داشته باشد در دسته بینی استخوانی قرار می گیرند. در این گونه بینی ها معمولا پوست بینی نازک تر از بینی های دیگر (بینی گوشتی) می باشد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد.

بینی استخوانی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بطور کلی بینی ها بر اساس غضروف بینی و نوع یافت، به دو دسته بینی استخوانی و بینی گوشتی تقسیم می شوند.

 

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در بافت و نوع غضروف بینی است که بینی های گوشتی غضروف و استخوان ضعیف تر هستند درمقابل بینی های استخوانی دارای غضروف مقاوم و محکم تری هستند.همچنین در بخش پل بینی در بینی های استخوانی دارای حالت برآمدگی و خمیده هستند.

 

  • بینی استخوانی از 3 لایه تشکیل شده است :
  1. لایه شماره یک : یک لایه عضلانی ظریف که به بخش زیرین خود وصل می باشد.
  2. لایه شماره دو : اسکلت استخوانی غضروف بینی
  3. لایه شماره سه : پوشاننده مخاط و پوست که در قسمت داخلی بینی قرار دارد.

علت قوز روی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی | قوز روی بینی استخوانی

برآمدگی ها و قوز روی بینی استخوانی علت های مختلفی می تواند داشته باشد :

عامل وراثتی : بینی استخوانی و غضروفی ممکن است به دلیل مادرزادی و ژنتیکی به فرد ارث برسد. معمولا بینی استخوانی در سن بلوغ بهتر مشخص خواهد بود.

عامل محیطی : بینی ممکن است بر اثر ضربه و یا علت های دیگر دچار مشکل شود مانند ضربه در ورزش ، تصادف و … می تواند به شکستگی بینی منجر شود.

از شما دعوت می کنیم مقاله عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟ را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

روش های جراحی بینی استخوانی

عمل جراحی بینی استخوانی به دو روش عمل بینی بسته و عمل بینی باز انجام می شود.

 

جراحی بینی استخوانی به روش بسته :

در این روش برش ها در داخل بینی انجام شده و بر روی تیغه بینی برشی انجام نمی شود. در این روش بینی از استخوان و غضروف جدا شده و جراح تغییرات موردنظر خود را اعمال می کند. زمان کمتر جراحی ، بهبودی سریع ، تورم کمتر و عدم ایجاد زخم روی تیغه بینی از مزایای روش جراحی بینی بسته است.

 

جراحی بینی استخوانی به روش باز :

در این روش جراح با برش تیغه و پره های بینی با جزئیات بیشتری می تواند بر روی بینی کار کند و تسلط کامل به ساختار بینی و غضروف دارد که موجب افزایش عملکرد و دقت جراح بینی خواهد شد. در عمل بینی به روش باز به منظور ایجاد تغییرات اساسی در ظاهر بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

میزان موفقیت جراحی بینی استخوانی

باید گفت به هر میزان که استخوان ها و غضروف های بینی محکم تر باشند درصد احتمال اینکه فرد متقاضی به نتیجه مورد نظر خود برسد بیشتر خواهد شد.

بینی هایی که از ترکیب غضروف و استخوان تشکیل شده اند کار عمل جراحی بینی را برای جراح مشکل ساز می کند اما جراحی بینی استخوانی به دلیل اینکه پوست بینی نازک تر است به مراتب از جراحی بینی گوشتی راحت تر و آسان تر است.

در کل عمل جراحی بینی استخوانی از بینی گوشتی آسان تر است و در نهایت نتیجه بهتری بهمراه خواهد داشت.

آیا در عمل بینی استخوانی برآمدگی یا قوز بینی برگشت پذیر است؟

این موضوع صحیح نیست و در نمونه عمل هایی که تاکنون انجام شده برگشت قوز بینی بسیار نادر است. برای کسب نتیجه دلخواه از عمل بینی استخوانی لازم است مراقبت های پس از عمل جراحی بینی را با دقت انجام دهید تا دوره نقاهت کوتاه تر شود.

 

چسب زدن پس از عمل بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی | چسب زدن پس از عمل بینی استخوانی

پس از عمل جراحی بینی لازم است به مدت 4 هقته بر روی بینی خود از چسب بینی استفاده نمایید. مدت استفاده از چسب بینی در بینی گوشتی بیشتر بوده و حدود 6 الی 8 هفته می باشد. شما در این مدت می توانید به مطب پزشک خود مراجعه کنید تا نحوه صحیح چسب زدن را از او فرا بگیرید.

یادتان باشد در زمان زدن چسب بینی نباید فشار زیادی به بینی وارد نمایید. در صورتی که به طور مداوم به نوک بینی فشار وارد کنید و یا بینی به سمت بالا کشیده شود ممکن است در طولانی مدت و به مرور دچار افتادگی نوک بینی شوید.

 

آیا جراحی بینی استخوانی عوارض دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت هر عمل جراحی شامل عوارضی خواهد بود. عوارضی که ممکن است درحین جراحی بینی رخ دهد میتوانید شامل موارد زیر باشد :

  • خون ریزی بینی
  • عفونت
  • واکنش بدن به بیهوشی
  • هماتوم (جمع شدن خون زیر پوست)
  • بی حسی
  • ورم بینی
  • زخم داخل بینی
  • آسیب به عصب بینی

موضوعی که اهمیت دارد آن است که برای عمل جراجی بینی استخوانی یک پزشک با تجربه و ماهر انتخاب کنید تا کمترین عوارض را تجربه کنید. مراقبت هایی که قبل و بعد از عمل بینی انجام میدهید می توانید به شما در کاهش عوارض عمل بینی کمک شایانی نماید.

 

عوارض کوتاه مدت عمل بینی استخوانی :

درد بعد از عمل : این درد به مرور کاهش پیدا خواهد کرد و با مصرف مسکن هایی که پزشک برای شما تجویز می کند قابل تحمل است.

تورم بینی : در روزهای پس از جراحی بینی تورم بینی و کبودی چشم ها قابل مشاهده است. تورم بینی پس از گذشت حدود دو هفته به تدریج آثار آن از روی صورت شما درمان خواهد شد. همچنین پس از گذشت حدود 10 روز آثار کبودی چشم ها نیز از بین خواهد رفت.

هزینه عمل بینی استخوانی

قیمت و هزینه عمل بینی استخوانی بستگی به نوع بینی و تجربه و مهارت جراح دارد و در جلسه مشاوره ای که با پزشک خود خواهید داشت میزان دقیق آن مشخص شده و به شما اعلام می گردد.

 

دکتر آرش بیرقی طوسی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

دکتر آرش بیرقی طوسی
جراح عمل بینی استخوانی در مشهد

عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دارای دانشنامه برد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی