کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی + روش های درمان خانگی

در این مقاله به معرفی راهکارهایی که به کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی کمک می‌کنند و باعث می شوند تا بهبودی بعد از عمل زیبایی سریعتر اتفاق بیفتد، خواهیم پرداخت. بعضی از افراد توقع دارند که فوراً بعد از عمل بینی به نتیجه نهایی برسند و از همان هفته اول که به خود در آینه نگاه می‌کنند، چهره ایده‌آلشان را ببینند. اما این فرآیند طبیعی است و تا شش ماه اول مشاهده ورم محسوس است.

فهرست مطالب

در این مقاله به معرفی راهکارهایی که به کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی کمک می‌کنند و باعث می شوند تا بهبودی بعد از عمل زیبایی سریعتر اتفاق بیفتد، خواهیم پرداخت. بعضی از افراد توقع دارند که فوراً بعد از عمل بینی به نتیجه نهایی برسند و از همان هفته اول که به خود در آینه نگاه می‌کنند، چهره ایده‌آلشان را ببینند. اما این فرآیند طبیعی است و تا شش ماه اول مشاهده ورم محسوس است.

در کل یک سال طول می‌کشد تا ورم بینی کاملاً بخوابد و فرم نهایی خودنمایی کند.باید بدانید که در این دوره زمانی چگونه به کاهش ورم سرعت دهید و مراقبت های پس از عمل بینی را با دقت انجام دهید تا شدیدتر نشود یا خدایی نکرده منجر به عفونت نگردد. یادتان باشد ورم بینی بعد از جراحی یک فرآیند طبیعی و غیر قابل اجتناب می‌باشد. با ما تا انتهای این مقاله کاربردی همراه باشید…

مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل

روند بهبودی و کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی را می توان به چند مرحله تقسیم کرد که هر کدام ویژگی ها و بازه زمانی خاص خود را دارند. در ادامه این مراحل  را با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد :

1) بلافاصله پس از عمل جراحی (روزهای 1 تا 7)

این اولین مرحله بهبودی بعد از جراحی بینی است که تا چند روز اول پس از جراحی ادامه دارد. در این مدت، تورم، کبودی و ناراحتی قابل توجهی را در اطراف بینی و چشمان خود تجربه خواهید کرد. جراح شما ممکن است برای مدیریت هر گونه ناراحتی داروهای مسکن تجویز کند و احتمالاً برای بهبود روند بهبودی، از آتل بینی استفاده نماید. مهم است که در این مرحله استراحت کنید و از هر گونه فعالیتی که می تواند فشار خون شما را افزایش دهد یا آسیب بیشتری به صورت وارد کند اجتناب کنید.

2) بهبودی اولیه (هفته های 1 تا 2)

مرحله دوم دوره بهبودی اولیه بعد از عمل جراحی است که تا چند هفته اول ادامه دارد. در طی این مدت، تورم و کبودی شروع به کاهش می‌کند و ممکن است نتایج اولیه جراحی را مشاهده کنید. همچنین جراح شما ممکن است آتل بینی را بردارد و در مورد نحوه مراقبت از بینی و روند بهبودی برای شما توصیه هایی داشته باشد.

3) اواسط بهبودی (هفته های 3 تا 6)

سومین مرحله دوره اواسط بهبودی است که تا چند هفته پس از جراحی ادامه دارد. در طی این مدت، تورم و کبودی همچنان بهبود می‌یابد و تغییرات قابل توجهی در ظاهر بینی خود خواهید دید. جراح شما ممکن است به شما توصیه کند که ورزش های سبک و سایر فعالیت ها را شروع کنید، اما همچنان باید از هر گونه فعالیتی که می تواند به بینی شما فشار وارد کند یا در روند بهبودی اختلال ایجاد کند، خودداری کنید.

4) بهبودی دیرهنگام (ماه 3 تا +6)

چهارمین و آخرین مرحله بهبودی بعد از جراحی بینی، دوره بهبودی دیرهنگام است که می تواند چندین ماه یا بیشتر طول بکشد. در این مدت تورم باقیمانده به تدریج فروکش کرده و نتایج نهایی جراحی آشکارتر خواهد شد. جراح شما به نظارت بر پیشرفت شما ادامه می دهد و در مورد مراقبت یا نگهداری بیشتر که ممکن است لازم باشد به شما توصیه می کند.

مدت زمان و ویژگی های هر مرحله از بهبودی که گفته شد، می تواند بسته به شرایط فرد و میزان تغییرات صورت گرفته در جراحی متفاوت باشد. همچنین مهم است که دستورالعمل های خاص جراح خود را برای مراقبت های بعد از عمل دنبال کنید و در طول روند بهبودی صبور باشید. با گذشت زمان و مراقبت مناسب، می توانید بهترین نتایج ممکن را از جراحی زیبایی بینی خود به دست آورید.

برای کاهش ورم بینی چه بخوریم؟

بعد از عمل جراحی بینی، توصیه‌های تغذیه‌ای ممکن است متفاوت باشند و بسته به نوع عمل، وضعیت شما و دستورات پزشک تغییر کنند. اما در کل، برای کاهش ورم بینی بعد از عمل می توانید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید :

  • مصرف غذاهای نرم و خوردنی‌های لیز : در ابتدای دوره بهبود، مصرف غذاهای نرم و خوردنی‌های لیز می‌تواند به جلوگیری از ایجاد فشار بیشتر بر روی بینی و کاهش تحریک‌های احتمالی کمک کند.
  • مصرف غذاهای پرپروتئین و غنی از ویتامین C و زینک : مواد مغذی مانند پروتئین‌ها، ویتامین C و زینک می‌توانند به بهبود سریع‌تر و بهتر پس از جراحی کمک کنند. میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات کم چرب و مواد غنی از زینک مانند برنج و نخود فراوان از این مواد مغذی هستند.
  • مصرف مایعات بیشتر : آب و مایعات طبیعی مانند آب، چای گلاب و عرقیات گرم می‌توانند به حفظ ترطیب بدن و کمک به بهبود سریع‌تر از عمل جراحی کمک کنند.
  • اجتناب از مواد تحریک‌کننده : در اولین مراحل بهبود پس از عمل، اجتناب از مصرف مواد تحریک‌کننده مانند قهوه، نعناع، فلفل قرمز و مواد تشن‌کننده مانند الکل توصیه می‌شود، زیرا می‌توانند باعث ایجاد تحریک بیشتر در منطقه جراحی شوند.
  • پیروی از دستورات پزشک : مهمترین نکته این است که همیشه به دستورات و توصیه‌های پزشک خود پایبند باشید. هر عمل جراحی دارای ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود است و توصیه‌های پس از عمل جراحی باید بر اساس شرایط شما تعیین شود.

روش های خانگی کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی

این روش‌های خانگی که خودتان هم می‌توانید انجام دهید کمک می‌کند تا کاهش ورم بینی سریع‌تر اتفاق بیفتد و بهتر بتوانید با عوارض عمل بینی مقابله کنید. سعی کنید شرایط لازم را برای انجام این روش‌ها مهیا کنید چرا که در التیام ورم بینی لازم و ضروری هستند.

بالا نگه داشتن سر

بالشی زیر سرتان بگذارید طوری که بالاتر از قلبتان قرار بگیرد و تا جایی که امکان دارد به همین حالت درازکش روز را بگذرانید مخصوصا هفته اول. این کار کمک می‌کند که تا خون به راحتی در صورت گردش کند و تا حد زیادی ورم اطراف بینی و دور چشم کاهش یابد.

بالا نگه داشتن سر

اجتناب از فعالیت‌های سنگین

بعد از عمل بینی، تا یک ماه از انجام فعالیت‌های سنگین مانند خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین وزن، بپرهیزید. این کار فشار خون را بالا می‌برد و به زیر پوست صورت هجو می‌آورد که برای تورم بینی اصلاً خوب نیست.

جلوگیری از خیس شدن ناحیه جراحی و اسپلینت

در هفته اول بعد از عمل بینی، باید اسپلینت روی بینی بماند و خیس نشود. حمام گرم برای کاهش ورم بین و التهاب مفید است. اما نباید آب داغ باشد و پیشنهاد می‌شود هفته اول از این کار به شدت اجتناب کنید.

از کمپرس سرد استفاده کنید

کمپرس سرد به کاهش ورم بینی کمک می‌کند و طرز تهیه آن بسیار ساده است. در یک حوله نخی و نرم، قالب‌های مکعبی شکل یخ قرار دهید و ان را بپیچید سپس آن را روی نواحی کنار بینی و چشم‌ها قرار دهید. توصیه می‌شود که این کار را دو الی سه بار در روز و هر بار به مدت 25 دقیقه انجام دهید.

جلوگیری از وارد شدن ضربه و فشار به بینی

سعی نکنید با بالا کشیدن عمیق و شدید هوا به مجرای بین خود فشار وارد کنید تا باز شود. این کار مانند نیروی مکشی است که به بینی فشار آورده و ورم بینی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است از نی برای نوشیدن مایعات خودداری کنید. همچنین از گاز زدن سیب یا میوه بپرهیزید.

سخن نهایی

به مدت سه هفته ورم بینی، شدید خواهد بود و بعد از شش ماه می‌توانید کاهش ورم بینی را مشاهده کنید به هر حال یکسال طول می‌کشد تا ورم بینی به طور کامل محو شود بنابراین نگرانی را از خود دور کنید و صبور باشید. با پزشک خود در ارتباط باشید و به توصیه‌هایش پایبند باشید تا به زودی شاهد نتایج شگفت انگیز عمل زیبایی بینی باشید.