مراقبت های پس از عمل بینی

فهرست مطالب

مراقبت های پس از عمل بینی جهت اینکه بهبودی سرعت یابد و نتیجه بهتری از جراحی بینی کسب شود، می بایست به طور کامل و صحیح توسط زیباجو انجام شود. در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی، پزشک جلسه ای می گذارد که در آن علاوه بر آن که وضعیت سلامتی شما بررسی می شود،در مورد مسائل مراقبتی که برای بعد انجام جراحی مهم می باشند توضیحاتی به شما ارائه می شود.

اگر قصد دارید عمل جراحی بینی انجام دهید و از مراقبت های بعد از آن اطلاعی ندارید، به شما توصیه می کنیم که حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید…

چرا مراقبت های بعد از عمل بینی مهم است؟

یکی از مهم ترین مراحل جراحی بینی، مراقبت های بعد از عمل بینی است چرا که نتیجه عمل شما چند ماه بعد از عمل مشخص می شود و اگر نتوانید مراقبت ها را بصورت صحیح انجام دهید، احتمالا از نتیجه عمل خود راضی نخواهید بود و یا گاهی ممکن است محبور شوید عمل ترمیمی بینی انجام  دهید.

تک تک توصیه هایی که در ادامه به شما می شود و از شما خواسته می شود که به آن ها توجه کنید، برای این است که شما بهترین نتیجه را از عمل جراحی بینی خود بگیرید و رضایت داشته باشید. معمولا جراحان این توصیه ها را چاپ می کنند و بعد از عمل به شما می دهند که آن ها را چند بار مرور کنید!

مراقبت های بعد از عمل بینی

مراقبت های پس از عمل بینی

پس از عمل بینی جهت اینکه روند بهبودی سرعت یابد و بینی به خوبی فرم بگیرد، اقداماتی باید انجام داد که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند :

  1. حدوداً تا 5 ساعت بعد از عمل بینی نباید چیزی میل كنید، چرا كه به دلیل داروهای بیهوشی جراحی بینی، حركات معده و روده شما كند است و چنانچه شما چیزی میل كنید منجر به پیدایش حالت تهوع و استفراغ می شود. حدوداً 5 ساعت بعد از عمل بینی نخست كمی آب می آشامید، اگر چنانچه مشكلی نداشتید یك ربع بعد از آن مختصری آب میوه بیاشامید و بعد از آن می توانید از غذاهای قابل انعطاف استفاده كنید و از روز سوم به بعد، هرچه خواستید می توانید میل كنید.
  2. تا 24 ساعت بر روی صورت خود كمپرس سرد قرار دهید. تا وقتی در مركز جراحی بستری هستید پرستار این كار را انجام خواهد داد. وقتی به خانه مراجعه كردید خودتان چند تكه یخ را خرد كرده و داخل كیسه فریزر ریخته و روی صورت، گونه ها و لب بالا قرار دهید. این كار باعث می شود ورم و كبودی شما به حداقل برسد.
  3. از روز سوم به بعد از آن كارهای سبك مانند كارهای سبك خانه، كارهای اداری، كار با كامپیوتر و… بلامانع است.
  4. یك هفته بعد از آن جهت برداشتن گچ طبی به مطب مراجعه خواهید كرد. باید مراقب باشید در طی این بازه گچ بینی شما خیس نشود لذا برای استحمام باید به وسیله دوش دستی از گردن به پایین را بشویید و بعد بخوابید تا فرد دیگری موهای شما را بشوید بدون اینكه گچ شما خیس شود.
  5. بعد از عمل بینی به هر دلیلی درد داشتید از جمله اینكه ارتباطی به عمل شما داشته باشد و یا خیر فقط از استامینوفن ساده یا كدئین تحت عنوان مسكن استفاده نمایید و از میل کردن داروهایی مانند بروفن، ایندومتاسین، آسپرین و… اجتناب كنید.
  6. بعد از عمل بینی پشت لب بالای شما گاز كوچكی گذاشته می شود كه در صورتی خونابه ای از بینی شما بیرون شود به وسیله این گاز جذب شود. در صورت لزوم می توانید این گاز را تعویض کنید و یا در صورتی که خواستید از فردای عمل آن را بردارید.
  7. تاوقتی كه گچ را برنداشته اید باید از لباسهایی استفاده كنید كه از جلو توسط دکمه یا زیپ گشوده میشوند و برای پوشیدن آن ضروری نباشد از روی سركشیده شوند.
  8. یك هفته بعد از عمل بینی برای برداشتن گچ بینی به مطب مراجعه نمایید و تا سه هفته بعداز برداشتن گچ هفته ای یكبار جهت تعویض چسب نیز مراجعه کنید.
  9. شنا، ژیمناستیك یا فعالیتهایی كه احتیاج به فعالیت زیادی دارند تا دو هفته ممنوع است. ورزش بعد از عمل بینی مانند شیرجه و اسكی تا دو ماه مجاز نیست. ورزش هایی كه احتمال تصادف در آنها وجود دارد تا 4 ماه نباید انجام شود.
  10. مادامی كه گچ روی بینی شما قرار دارد می توانید از عینك استفاده كنید البته بعداز برداشتن گچ باید تا 6 هفته به نحوی از عینك استفاده كنید كه وزن آن روی بینی شما نباشد به همین دلیل میتوانید وسط عینك را با چسب به پیشانی چسب بزنید.

 

استراحت بعد از عمل بینی چگونه باید باشد؟

دراز كشیدن و استراحت بعد از عمل بینی منجر به تورم بینی شما می شود، لذا سعی كنید بعد از عمل صرفا درحد معمول دراز بكشید. اگر دوست دارید که ورم بینی شما خیلی سریع خوب شود و آن را حس نکنید، بهتر است که به مدت یک ماه دو بالش در هنگام استراحت در زیر سر خود بگذارید.

 

پایین انداختن سر بعد از عمل بینی چه عواقبی به همراه دارد؟

تا چند هفته اول از پایین انداختن سر و بلند کردن اجسام سنگین، همچنین فعالیت های شدید ورزشی خودداری کنید. توصیه می شود برای جلوگیری از تورم بیشتر سر خود را حداقل به مدت 1 هفته پس از جراحی بینی در حالت عمودی نگه دارید. البته بخاطر داشته باشید که مدت زمان پایین انداختن سر بعد از جراحی بینی با توجه به نوع جراحی و نوع بینی شما متفاوت است و باید زمان دقیق را از دکتر خود بخواهید.

 

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی چیست؟

بهتر است از خندیدن و حرف زدن زیاد در هفته های اول خودداری نمایید. حرف زدن به صورتی که دهان بسیار باز شود و حتی خندیدن و گریه کردن، باعث حرکت بیشتر بینی می‌شود. حرکات صورت و بینی به ویژه در ساعات و روز‌های اولیه بعد از جراحی بینی ممکن است تورم و درد را افزایش دهد.

حرف زدن بعد از عمل بینی

به همین دلیل توصیه می‌شود از کار‌هایی که باعث این حرکات ناخواسته بعد از جراحی می‌شود بپرهیزید تا فرم بینی از بین نرفته و عوارض بعد از جراحی، شدت نگیرند.

 

راه رفتن بعد از عمل بینی باید چگونه باشد؟

راه رفتن نباید در مسافت های طولانی و با سرعت بالا انجام شود. در مسیر های خلوت حرکت کنید تا از قرار گرفتن در معرض آسیب و هر گونه صدمه در امان باشید. هنگام راه رفتن سر خود را پایین خم نکنید و مستقیما به روبرو نگاه کنید. زمان راه رفتن وزنه یا هر جسم سنگینی را با خود حمل نکنید.

 

آشپزی بعد از عمل بینی

زمان آشپزی ناخودآگاه سر به سمت پایین خم می شود، برای جلوگیری از خم شدن در دوران بعد از عمل بینی باید تمام فعالیت هایی که برای انجام آن ها باید خم و راست شوید را تعطیل کنید، بنابراین آشپزی بعد از عمل بینی یک مسئله خطرناک است و بیمار یک هفته تا ۱۰ روز از انجام کارهای مربوط به آشپزی باید خودداری کند. همچنین قرار گرفتن در معرض حرارت گاز برای بینی خطر دارد و اطرافیان باید برای بیمار غذا درست کنند یا از غذاهای آماده مصرف شود.

 

معمولا چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد؟

جهت سپری کردن دوره نقاهت عمل بینی فرد باید حداقل یک هفته از محل کار یا تحصیل خود دور باشد تا کبودی های چشم که پس از عمل بینی بوجود می آید برطرف شود. این کبودی ها با گذشت دو تا سه روز احتمال دارد بیشتر هم شود و موجب ایجاد ظاهر نامناسبی برای فرد خواهد شد که بعد از یک هفته به مرور برطرف می شوند.

بطور کلی یک هفته پس از جراحی بینی می توانید با اعتماد به نفس کامل به محل کار یا تحصیل خود برگشته و یا به انجام کارهای خانه بپردازید اما توجه داشته باشید که از فعالیت های سنگین و پرخطر تا مدتی خودداری کنید و مراقبت های پس از عمل بینی که پزشک به شما توصیه کرده را با نهایت دقت انجام دهید تا به بهترین فرم دلخواه خود برسید.

raadinahealth.com : منبع