گرفتگی بینی پس از عمل چقدر طول میکشد؟+(کمک به اختلال تنفسی و گرفتگی بینی)

فهرست مطالب

گرفتگی بینی پس از عمل بعضی اوقات اتفاق می افتد، افرادی که به خاطر انحراف بینی تحت عمل جراحی قرار میگیرند، امیدوار هستند که برای نخستین بار در زندگی بتوانند به راحتی نفس بکشند. بقیه کسانی که به دلیل زیبایی تحت عمل بینی قرار می‌گیرند، قادر خواهند بود از طریق بینی جدید خود تنفس راحت تری را تجربه نمایند اما برای هر دو دسته از این افراد ممکن است تجربه ناخوشایند دیگری سراغ آنها بیاید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در زمینه گرفتگی بینی بعد از عمل بینی توضیحات بیشتری به شما بدهیم…

ورم و گرفتگی داخل بینی بعد از عمل و علت آن

بله، رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی ممکن است به مشکلات تنفسی بینی کمک کند. اما یکی‌ از عوارض رینوپلاستی که اکثر اشخاص قبل از عمل از آن مطلع نیستند، هنگامی است که بعد از عمل قادر نخواهید بود به راحتی از راه بینی نفس بکشید و درگیر گرفتگی و انسداد بینی خواهید شد.
احتقان بینی ممکن است فورا با عمل زیبایی یا عمل جراحی بینی همراه شود. اکثر گرفتگی های فوری بینی به دلیل ورم بینی بعد از جراحی است.
گرفتگی داخل بینی بعد از عمل
اکثر این تورم های داخلی و خارجی بینی ظرف مدت زمان چند هفته برطرف می شود. با این حال، ممکن است تا چندین ماه هم طول بکشد تا تورم داخلی برطرف شود. برخی از جراحان بعد از جراحی از اسپلینت بینی که از جنس سیلیکون است استفاده می کنند. پوسته طبیعی و دلمه های داخل بینی نیز تنفس را پس از جراحی کاهش می دهد. همچنین احتقان بینی طولانی مدت بعد از جراحی بینی بیشتر نگران کننده است و به دلایل بسیار زیادی بستگی دارد که ممکن است برخی از آنها به دلیل جراحی اصلی نباشد.
خوشبختانه، مشکلات تنفسی طولانی مدت بعد از جراحی بینی غیر معمول است. آلرژی، پولیپ بینی ، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و مشکلات سینوسی همگی باعث احتقان بینی می شوند. این مشکلات تنفسی بینی می تواند توسط متخصص گوش و حلق و بینی ارزیابی شده و بر اساس آن درمان شود.

سایر علت های گرفتگی بینی پس از عمل

هیپرتروفی توربینات و انحراف سپتوم (تیغه بینی) از علل بالقوه شایع هستند. این شرایط نیز معمولاً به راحتی قابل درمان هستند. در نهایت، اسکار درمانی یا تغییر عمده در ساختار بینی پس از جراحی می تواند به مشکلات تنفسی کمک کند. خوشبختانه باید گفت این موارد از علت هایی هستند که به ندرت موجب مشکلات تنفسی پس از جراحی می شوند.

چرا بعد از عمل بینی نمیتونم نفس بکشم ؟ چه مشکلی پیش آمده!

فورا بعد از عمل بینی، جراح سوراخ های بینی را با‌ گاز یا پانسمان اختصاصی پر می نماید. این کار به دلیل رعایت مراقبت های پس از عمل بینی و نگهداری از فرم جدید بینی در او‌لین روزها بعداز عمل جراحی است. یکی‌ از مشکلات این کار این است که تا وقتی که این پانسمان لوله شده درون بینی شما جای‌ دارد، قادر نخواهید بود از طریق بینی نفس بکشید. بعضا جراحان روز پس از عمل جراحی این گازها را از درون بینی بیرون می آورند، در حالی که بعضی دیگر برای اطمینان از این که بینی به خوبی بهبود یافته یا خیر، چند روزی صبر می کنند.

بعد از اینکه جراح پانسمان را از درون بینی خارج کرد، طبیعی است که سعی کنید یک نفس عمیق و راحت بکشید، در حالی که بینی شما دیگر با پانسمان یا مواد خارجی دیگر مسدود نشده است،  ولی متاسفانه به جای اینکه بتوانید به راحتی نفس بکشید، متوجه خواهید شد که مبتلا به گرفتگی بینی شده اید! ورمی که شما در قسمت خارجی بینی تان مشاهده می‌کنید،  در قسمت درون بینی هم هست و بیشترین فضای لازم برای تنفس را مسدود نموده است.

 

گرفتگی بینی بعد از عمل چقدر طول میکشد ؟

بعداز گذشت دو تا سه هفته از عمل بینی، گرفتگی بینی پس از عمل هنوز ادامه دارد. ورم بینی کم کم کاهش می‌یابد و هم زمان با کاهش ورم، تنفس شما هم بهبود خواهد یافت. در تمامی جلسات ملاقات با پزشک خود، می بایست درخصوص گرفتگی و خشکی بینی و ناراحتی های تنفسی و درمان انسداد بینی صحبت کنید، چرا که فقط جراح شما قادر خواهد بود در زمینه‌ ای خاص پروسه بهبودی صحیح بینی تان را تشخیص داده و در درمان گرفتگی بینی به شما کمک کند.

 

کمک به اختلال تنفسی و گرفتگی بینی

بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، اکثر مراجعه کنندگان نگران این هستند که دیگر هیچوقت نتوانند به راحتی نفس بکشند. بعد از عمل جراحی احتمال دارد در ابتدا فرد احساس گرفتگی بینی داشته باشد و علت گرفتگی بینی، ورم تولید شده بعد از کار در خارج و داخل بینی باشد. بهرحال باید دانست این گرفتگی به صورت کلی در زمان کمتر از یک ماه برطرف خواهد شد.

 

گرفتگی بینی بعد از عمل سپتوپلاستی

تجربه احتقان و گرفتگی بینی پس از عمل می تواند برای شما این سوال را پیش بیاورد که آیا عمل سپتوپلاستی ارزشش را داشت یا خیر. نگران نباشید، این اختلال کاملاً رایج است و با کمی زمان می توان آن را کاهش داد. در ابتدا بیایید در مورد سپتوپلاستی بیشتر توضیح دهیم و اینکه در واقع چه چیزی را درمان می‌کند و چگونه می‌تواند برای شما مفید باشد.

گرفتگی بینی بعد از عمل سپتوپلاستی

سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی یک روش جراحی سبک است که برای تنظیم مجدد تیغه و انحراف بینی انجام می شود. عمل سپتوپلاستی زمانی ضروری است که بخشی از مجرای بینی شما مسدود شده و عبور آسان جریان هوا از حفره بینی شما به آسانی انجام نمی شود. این عمل معمولاً سرپایی انجام می شود و نیازی به شکسته شدن استخوان‌های بینی ندارد. سپتوپلاستی نیازی به تغییرات زیبایی ندارد و اکثر بیماران ظرف یک هفته پس از عمل بهبود می یابند.

 

آیا عمل سپتوپلاستی برای من مناسب است؟

اگر علائم بزرگی شاخک ها یا انحراف سپتوم را تجربه می کنید، بهترین درمان ممکن است. با صحبت با پزشک خود می توانید تعیین کنید که آیا سپتوپلاستی، کاهش شاخک های بینی، سینوپلاستی با بالون یا ترکیبی از این روش ها بهترین گزینه برای شما هست یا خیر. در ابتدا، پزشکان ممکن است این بیماری را با اسپری بینی یا آنتی هیستامین ها یا شستشو درمان کنند، اما اگر علائم شما بدتر شد یا از بین نرفت، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سپتوپلاستی یا کاهش شاخک یا سینوپلاستی با بالون را در نظر بگیرید.

 

اگر هر کدام از علائم زیر را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تابهترین راه درمان برای شما را مشخص کند :

  • گرفتگی مزمن بینی
  • سردردهای سینوسی روزانه
  • فشار روزانه صورت
  • آبریزش شدید بینی یا قطرات بعد از بینی
  • عفونت های مکرر و طولانی سینوس
  • خواب قطع شده یا خروپف قابل توجه

 

مراقبت های بعد از عمل سیتوپلاستی

  1. همانطور که انتظار می رود، پس از سپتوپلاستی، جراح به شما پیشنهاد می دهد که در طول روز استراحت کافی داشته باشید. همچنین به همراهی نیاز دارید که شما را به خانه برساند، و باید سعی کنید بینی خود را لمس نکنید یا مالش ندهید. پزشکان توصیه می کنند که تا چند هفته بعد از دمیدن بینی خودداری کنید. این موضوع به جلوگیری از تحریک بیشتر و بهبودی گرفتگی بینی پس از عمل کمک می کند.
  2. می‌توانید برای کمک به تورم بینی، کیسه‌های یخ کوچک را روی بینی و چشم‌های خود بمالید، و اگر درد شدید است، پزشک ممکن است تایلنول یا برخی از مواد مخدر سبک را برای چند روز توصیه کند.
  3. اکثر افراد پس از جراحی سپتوپلاستی در عرض 3-4 هفته به طور کامل بهبود می یابند، اما می توانید در عرض 1 هفته به روال عادی خود بازگردید که شامل ورزش می شود. بیماران معمولاً در عرض 4-5 روز به سر کار باز می گردند.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از جراحی بینی و هزینه آن کسب کنید، می توانید مقاله “عمل بینی در مشهد” را مطالعه کنید.

pubmed : منبع