اطلاعاتی درباره عمل جراحی زیبایی پلک-قسمت دوم

فهرست مطالب

چه افرادی به این عمل نیاز دارند؟

کسانی كه به این جراحی نیازدارند را می توان به سه گروه تقسیم بندی كرد :
گروه اول: کسانی که خواهان بهتر شدن ظاهر پلک خود برای بهبود چهره هستند و معمولا جوان اند. این اشخاص دارای پیشینه خانوادگی و موروثی می‌باشند و پلك های آن‌ها در همان سنین جوانی پف كرده است .
بعضی از این اشخاص چشم هایی مشابه ژاپنی ها دارند یعنی شیار پشت پلك در آنان تشكیل نشده و نوع بخصوصی از عمل جراحی پلك بنام «بلفاروپلاستی اورینتال» برای آن ها انجام می شود . درین گروه از افراد جراحی، با ایجاد چین پلكی، چشم ها حالت درشت تری پیدا می نمایند .
گروه دوم: افرادی اند كه در اثر مرور زمان و با بالا رفتن سن , نخستین اثرات سالخوردگی را در پلك خویش پیدا می كنند . درین اشخاص جراحی پلاستیك پلك با انگیزه جوان سازی صورت و برگرداندن حالت چشم ها به سالهای قبل صورت می‌گیرد. در حقیقت این مدل بلفاروپلاستی كه اصطلاحاً «بلفاروپلاستی رجوونیشن» نامیده می‌شود یكی از هفت نوع جراحی کلیدی برای جوان سازی صورت به شمار می‌آید .
گروه سوم: اشخاصی می باشند كه بعلت شلی بیشتراز حد پلك ها در گیر مشكلات گوناگون در عملكرد پلك می گردند . شلی بیشتراز حد پلك بالا موجب افتادگی پوست پلك روی مژه های بالا میشود . شلی بیشتراز حد پلك پایین موجب بازبودن پلك ها و خشكی چشم ها میشود . در‌این اشخاص عمل جراحی پلاستیك پلك برای بهبود عملكرد پلك ها است و «بلفاروپلاستی فانكشنال» نامیده می شود.
سن مطلوب برای عمل جراحی پلاستیک پلک
همان طور كه در تقسیم بندی اشخاصی كه به‌این جراحی نیاز دارند گفته شد ، سن مطلوب این عمل به مدل عمل جراحی بستگی دارد . در گروه اول که خواهان عمل جراحی به علت پیشینه خانوادگی و ژنتیکی می باشد جراحی در سنین جوانی بهتر است، در گروه دوم که افراد خواهان بازگردادند حالت چشم به سالیان قبل می باشد در سنین میانسالی به عمل جراحی نیاز پیدا می کنند.و در گروه سوم که افراد به علت مرور زمان و بالا رفتن سن دچار افتادگی پلک می شوند در سنین سالخوردگی انجام می گردد . براین اساس برحسب نوع نقص‌ , این جراحی از زیر بیست سال تا بالای هشتاد سال قابل انجام است . در مشکلات مادرزادی در سنین پایین تر و در مشکلات ناشی از پیری پوست در سنین بالاتر نیز انجام می گردد .
آمادگی ها و مراقبت های قبل از جراحی زیبایی پلك

قبل از عمل جراحی باید از مصرف آسپرین و داروهای شبیه آن مثل ایبوپروفن به مدت ده روز اجتناب كرد زیرا این داروها با ایجاد اختلال در انعقاد خون موجب خون ریزی زیر پوست پلك و كبودی فراوان بعداز عمل جراحی می‌شوند. شب قبل از عمل جراحی بیمار می بایست به حمام برود و تمام آرایش صورت پاك شود. در شرایطی که كه شخص سیگاری باشد بهتر است دست‌کم به مدت ۶ ماه قبل از جراحی سیگار را ترك كند .
تحلیل دقیق صورت و پلك قبل از جراحی توسط پزشك جراح امری ضروری است . بر این اساس با استفاده از فتوگرافی بیمار در جهات گوناگون و همینطور معاینات دقیق نوع مشكل پلک تشخیص داده شده و روش جراحی مطلوب تعیین گردد . بخش اعظمی از بیمارانی كه برای جراحی پلك مراجعه می كنند كاندیدای مناسبی برای این گونه از جراحی ها نیستند .
مثلاً اشخاصی كه افتادگی شدید پوست پیشانی دارند و ابروی آن‌ها خیلی پایین آمده , به جای عمل پلك بایستی بالا كشیدن ابرو برای آن‌ها انجام شود .در اغلب اوقات با این کار مشکل حل می شود. یا این که در افرادی كه هنوز جوان هستندو افت مختصر پلك بالا دارند می توان با بوتاكس مختصری این حالت را بهبود بخشید چرا كه همیشه اقدامات غیر جراحی مقدم بر روش های جراحی می باشند .
همینطور قبل از جراحی ضروری است از سوابق بیمار در خصوص حساسیت های فصلی , خشكی چشم، اختلالات و ارتباط تیروئید و عمل بینی ، پرسش های لازم صورت گیرد تا احتیاطات لازم در طول جراحی به عمل آید .
در صورتیکه هر گونه دارویی مصرف می کنید یا بیماریهای جسمی یا روحی دارید و یا این که سوابق جراحی یا ابتلا به هپاتیت (یرقان) یا HIVدارید حتما به جراح اطلاع دهید . در صورت وجود اعتیاد به مواد مخدر با پزشک جراح در میان بگذارید.

آمادگی ها و مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلك

پس از عمل جراحی زیبایی پلک برروی چشمان شما پانسمانی نخواهیم گذاشت و چشمان تان باز خواهد بود .
معمولا پماد آنتی بیوتیک چشمی جهت مالیدن روی بخیه ها برای شما تجویز میگردد .
پس از جراحی زیبایی پلک به مدت 3 روز قطره اشک مصنوعی استفاده نمایید .
جهت شستشوی چشم ها در 2 روز نخستین بعداز جراحی پلک از سرم فیزیولوژیک استفاده نمائید . ولی پس از 2 روز می‌توانید از آب جوشیده سرد شده هم استفاده کنید .
آنتی بیوتیک تجویزی را به مدت پنج الی هفت روز بسته به نظر پزشک مرتبا مصرف نمائید .
تا 48 ساعت بعداز جراحی زیبایی پلک، از کمپرس سرد استفاده نمایید . به‌این منظور می‌توانید تعدادی تکه کوچک یخ را در یک کیسه ریخته درآن را بسته و کیسه را روی صورت خویش قرار دهید یا می‌توانید بسته های مخصوص کمپرس سرد که حاوی ژل مخصوص است را , از داروخانه خریداری کرده , آن را در یخچال قرار دهید تا منجمد شود وسپس آن را برروی صورت و پلک ها قرار دهید .
بعداز عمل کمتر دراز بکشید و هنگام دراز کشیدن زیر سرتان مقداری بلندتر باشد تا شیب بدنتان تان بیشتر شود . این کار سبب می‌شود کبودی و تورم شما به حداقل برسد .
درصورتی که در عرض یکی دو روز پس از عمل زیبایی پلک، دچار چشم درد یا افت بینایی شدید به سرعت با پزشک جراح خودتان تماس حاصل نمایید .
در یک تا دو روز نخستین بعداز عمل زیبایی پلك ممکن است چند قطره خون از محل بخیه ها بیرون بیاید که طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
در چندین روز اولیه بعد ازعمل پلك احتمال تار دیدن خفیف چشم هست که طبیعی است و نگران نباشید.
باز ماندن پلک ها در چند هفته نخستین بعداز عمل زیبایی پلك , کاملا طبیعی است برای جلوگیری از خشکی چشم قبل از خواب از پماد چشمی استفاده فرمائید . در افرادی که پیش از جراحی زیبایی عدم تقارن شدید پلک ها را داشتند بعد از عمل هم درجاتی از عدم تقارن خفیف احتمالا باقی بماند . در روزهای نخستین بعداز عمل زیبایی پلك , پلک شما شاید منظره مطلوبی نداشته باشد اما نگران نباشید در طی چند هفته و با فروکش کردن تورم چشم انداز نهایی پلک معین میشود . بنابر این در روزهای نخستین بعد از جراحی زیبایی پلک چشم , تلاش نکنید نتیجه عمل را محاسبه نمایید .

کسب اطلاعات لازم درباره ی عمل بینی در مشهد