درمان افتادگی سینه و رفع شل شدن سینه ها بدون جراحی و با جراحی

فهرست مطالب

افتادگی سینه یکی از تغییرات طبیعی بدن زنان است که با افزایش سن بیشتر مشاهده می‌شود. سینه زنان از چربی و رباط تشکیل شده است، اما فاقد بافت عضلانی است، بنابراین به سختی می‌توان با فعالیت‌های ورزشی سینه‌ها را تقویت کرد. با این حال، به گفته متخصصان و جراحان سینه، اگر زنان از عوامل موثر آگاه باشند، می‌توانند اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از افتادگی بیش از حد سینه‌های خود انجام دهند.

ما در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد علت شل شدن سینه زنان و روش های پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم. اگر شما هم می‌خواهید در این رابطه اطلاعاتی را به دست آورید، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید…

6 علت شل شدن سینه زنان و دختران

در اکثر زنان با افزایش سن یا بعد از وضع حمل و شیردهی و در دختران نیز با افزایش یا کاهش وزن، موجب ایجاد تغییراتی در ظاهر سینه‌ها می‌شود.

در بیشتر موارد حجم سینه کم شده و پوست الاستیستی (حالت کشسانی) خودش را از دست می‌دهد، سینه‌ها حالت اولیه خودشان را دیگر ندارند و سفتی‌ آنها کم شده و شروع به شل‌شدن می‌کنند. همچنین هاله و نوک سینه ها از جای حساس خود که در برجسته‌ترین قسمت سینه است به سمت پایین جابجا می‌گردند.

به‌ این وضعیت اصطلاحا افتادگی سینه یا پتوز اطلاق می‌شود. در شدیدترین مدل پتوز نوک سینه‌ها به طور کامل در زیر سینه‌ها قرار می‌گیرند.

پتوز یک بیماری بسیار شایع است. سینه‌ها مانند سایر قسمت‌های بدن شما با گذشت زمان تغییر می‌کنند. در این شرایط ممکن است به نظر برسد که سینه‌ها پایین‌تر روی سینه نشسته است، نوک پستان ممکن است به سمت پایین باشد و یا ممکن است بالای سینه به اندازه قبل پر نباشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از دلایلی که منجر به شل شدن سینه زنان و افتادگی آنها می‌شود را به شما معرفی کنیم :

افزایش سن

با بالا رفتن سن یک زن، رباط‌هایی که بافت سینه را تشکیل می‌دهند کشیده شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، سینه‌ها حالت طبیعی خود را ندارند زیرا سیستم حمایتی زیرین بافت و چربی کاهش می‌یابد. در طول زندگی یک زن این تغییرات به وضوح قابل مشاهده هستند.

گرانش

بله درست متوجه شدید، گرانش! همانطور که می دانید جاذبه زمین رو به سمت پایین است، بنابراین سال‌ها کشش گرانشی تأثیر خود را خواهد گذاشت، به خصوص در مورد زنانی که سینه‌های بزرگ‌تری دارند این موضوع مصداق بیشتری خواهد داشت.

عدم استفاده از لباس زیر مناسب

پوشیدن سینه بند برای زنان و دختران جوان جهت حفظ شکل و لیفت سینه‌ها مهم است. عدم پوشش مناسب در یک دوره 30 تا 40 ساله عوارض خود را به دنبال خواهد داشت. پزشکان متخصص توصیه می‌کنند خانم ها همیشه یک سوتین مناسب را از فروشگاه‌های لباس زیر زنانه یا فروشگاه‌های تخصصی لباس زیر خریداری و استفاده کنند تا کمتر دچار عوارض افتادگی سینه شوند.

سیگار کشیدن

مواد سرطان‌زا که در دود سیگار وجود دارد باعث تجزیه الاستین در بدن می‌شود. فیبرهای الاستین مسئول خاصیت ارتجاعی پوست در سراسر بدن از جمله سینه‌ها هستند. با کشیدن سیگار در واقع خیلی زودتر به افتادگی و شل شدن سینه‌ها دچار خواهید شد.

آفتاب سوختگی

اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی آن نیز می‌شود. بهتر است خانم‌ها از قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور آفتاب خودداری کنند.

افزایش وزن

تغییرات زیاد وزن خانم‌ها می‌تواند باعث کشیدگی غیر‌ضروری سینه‌ها شود. حفظ وزن مناسب به دختران و زنان کمک می‌کند تا از پیشرفت کشش‌های غیر ضروری سینه‌های خود جلوگیری کنند.

شدت افتادگی در سینه ها و درجه بندی آن

شدت افتادگی در سینه‌ها با موقعیت نوک پستان نسبت به چین سینه اندازه گیری می‌شود. نوک سینه ای که بالای خط چین قرار دارد طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

  1. اگر نوک پستان شما صاف است، پتوز درجه یک است.
  2. پتوز درجه دوم زمانی است که نوک پستان در زیر چین قرار دارد.
  3. پتوز درجه سوم زمانی است که نوک پستان به سمت پایین باشد.

درمان افتادگی سینه با جراحی

به جراحی که برای درمان افتادگی سینه انجام می‌شود، عمل ماستوپکسی یا لیفت سینه گفته می‌شود. (بیماران بیشتر از اصطلاح کشیدن پوست سینه‌ها استفاده می‌نمایند.)

با این عمل سینه‌های شل شده مجددا شکل گرفته و بالا می‌آیند. جدا از این که حجم کلی سینه‌ها تغییر خواهد کرد، حتی به علت آن که در‌ این عمل پوست اضافه برداشته شده و بافت سینه به حالت فشرده در می‌آید، سینه‌ها کوچکتر دیده می‌شوند.

حالت مختلف سینه‌ها بر روش انجام عمل ماستوپکسی تاثیر خواهد گذاشت :

  • در صورتی که سینه ها شل بوده و حجم آن ها کم شده باشد اما شکل آنها عالی و هاله و نوک سینه در جای مطلوبی قرار داشته باشند (افتادگی جزئی)، تنها با گذاشتن پروتز سینه مناسب می‌توان نتیجه بسیار خوبی بدست آورد و به عمل اضافه ای نیازی ندارد.
  • چنانچه سینه‌ها شل بوده و حجم آنها کم شده باشد و هاله و نوک سینه پایین‌تر از حد طبیعی باشد، در شرایطی که شخص از اندازه سینه خود راضی باشد (حجم فشرده شده سینه داخل سوتین)، در‌ این‌حالت‌ پوست بیش‌تر برداشته شده و از بافت قسمت زیر سینه جهت برجسته‌تر کردن و پر‌کردن قسمت بالای سینه استفاده می‌شود.
  • چنانچه شخص از سایز فعلی سینه خود راضی نیست و تمایل دارد سینه بزرگتری داشته باشد، در‌ این‌ صورت عمل اصلاح افتادگی همزمان با گذاشتن پروتز انجام می‌پذیرد که هر چه افتادگی بیشتر باشد میزان برش جراحی بیشتر خواهد بود. برش به دور هاله برای موارد جزئی‌تر افتادگی، برش به دور هاله و برش عمودی زیر هاله برای موارد نرمال افتادگی انجام می‌گردد.
  • در موارد شدیدتر افتادگی یا وجود پوست بیشتر، نیاز به برش به دور هاله و برش عمودی زیر هاله و برش افقی در چین زیر سینه می‌باشد. (برش لنگری یا T برعکس). در اینجا نیز اگر که قسمت بالای سینه‌ها از بافت خالی شده باشد، جهت اصلاح آن از پروتز و یا بافت قسمت زیرین سینه خود بیمار استفاده می‌شود.

برای اشخاصی که از بزرگی سینه خود راضی نیستند نیز می‌توان همزمان از پروتز جهت افزایش اندازه سینه یا عمل بزرگ شدن سینه استفاده کرد.

در نهایت باید گفت حاملگی، تغییرات شدید وزن و افزایش سن احتمالا منجر به شل‌شدن دوباره سینه‌ها خواهد شد. توصیه می‌شود خانم‌ها بعد از جراحی دائما از سوتین استفاده نمایند.

اطلاعات بیشتر در مورد جراحی لیفت سینه

جراحی لیفت سینه (ماستوپکسی) تحت بیهوشی عمومی و یا بیهوشی موضعی همراه با تزریق آرام‌بخش انجام می‌گردد. این جراحی در بیمارستان و یا مرکز جراحی مجهزی بایستی صورت پذیرد.

برای برداشتن پوست اضافه سینه و لیفت دادن بافت‌های سینه، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد و بسته به نوع تکنیک مورد استفاده، برش‌های ایجاد شده در سینه هم متفاوت است. جراح شما با توجه به سایز سینه‌ها، فرم آنها، شرایط قرارگیری نوک سینه، میزان هاله‌ی دور آن، کیفیت و قابلیت و امکان ارتجاعی پوست و درجه‌ی افتادگی سینه‌ها، روش جراحی مناسب را انتخاب می‌نماید.

پس از ایجاد برش‌های جراحی، پوست اضافه‌ی سینه‌ها برداشته می‌شود و بخیه‌هایی هم در بافت عمقی سینه ایجاد می‌گردد تا حالت جدید بافت سینه کاملا فیکس شود و آن گاه برش‌های ایجاد شده روی سینه هم بخیه زده می‌شوند.

عوارض احتمالی عمل ماستوپکسی

خوشبختانه پیدایش عوارض جدی بعد از جراحی لیفت سینه به تدریج رخ می‌دهد. دلایل و خطرات خاصی که ممکن است شما را تهدید نمایند، گذشته از انجام جراحی به وسیله دکتر معالج توسط کارشناس برای شما توضیح داده می‌شود.

کلیه عمل‌های جراحی تا حدی با خطراتی همراه هستند. بعضی از خطرهای احتمالی که با هر عمل جراحی، احتمال رخ دادن آنها وجود دارد، عبارتند از :

  • عکس العمل شدید به ماده‌ بیهوشی
  • هماتوم یا سروما (تجمع خون یا مایعات در زیر پوست که نیاز به استخراج دارد)
  • خونریزی و عفونت
  • به جا ماندن جراحت جراحی
  • واکنش‌های آلرژیک
  • آسیب به ساختارها و بافت‌های عمقی
  • تشکیل لخته خون در پاها یا ریه‌ها
  • عدم دستیابی به نتایج رضایت‌بخش که می‌تواند منجر لزوم تکرار جراحی شود.

شما می‌توانید با رعایت توصیه‌ها و انجام دستورات پزشک معالج در خصوص اقدامات قبل و بعداز جراحی، ریسک پیدایش این عوارض را تا حدود زیادی کاهش دهید.

درمان افتادگی سينه بدون جراحی

روش هایی که در ادامه برای درمان افتادگی سینه بدون جراحی معرفی می شود، هیچ بریدگی یا برشی ایجاد نخواهد شد. همچنین لازم نیست تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید. روش‌های غیرجراحی مطمئناً ایمن‌تر هستند، زیرا خطراتی را که ممکن است ماستوپکسی ایجاد کند را ندارد. مانند:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • جای زخم

لیفت غیرجراحی سینه همان نتایج چشمگیری که عمل ماستوپکسی ارائه می دهد را ممکن است نداشته باشد. با این حال، اگر به دنبال راهی برای تقویت سینه های خود با ریسک و هزینه کمتر هستید، هنوز ارزش بررسی دارند.

ما در ادامه 11 گزینه غیرجراحی برای درمان افتادگی در سینه ها معرفی می کنیم. پیشنهاد می کنیم برای انجام آنها با پزشک متخصص خود حتما مشورت کنید تا متوجه شوید کدام یک از آنها برای شما مناسب تر است.

درمان افتادگی سينه با نخ

این روش بدین منظور طراحی شده تا بتوانند پوست اطراف سینه ها را به صورت فیزیکی با استفاده از نخ های مخصوص به سمت بالا کشیده و لیفت بدهند. نام مستعار آن “لیفت پوشاننده سینه” است و از نخ های کوچک و خاردار به نام Aptos استفاده می شود.

روش انجام آن به این صورت است که جراح زیبایی نخ ها را از طریق یک سوزن زیر پوستی به پوست سینه شما وارد می کند. سپس نخ ها به هم محکم می شوند و به سمت بالا و به سمت استخوان ترقوه کشیده می شوند.

با وجود استفاده از نخ های کاشته شده، این روش درمانی را می توان یک لیفت سینه غیرتهاجمی در نظر گرفت و نتایج آن تا 2 سال باقی می ماند. بهتر از همه این است که مانند برش های سنتی جای زخم ایجاد نمی کند و نخ ها در عرض 1 تا 2 سال جذب می شوند. برای بالا بردن سينه هاي افتاده این یکی از روش های مطلوب بدون انجام جراحی می باشد.

لیزر

برای درمان افتادگی سینه با لیزر از پرتوهای پرقدرت برای حذف سلول های مرده پوست استفاده می کند و در عین حال تولید کلاژن را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل، لیزر درمانی معمولا برای درمان پیشرفته چین و چروک، لکه های ناشی از افزایش سن و جای زخم استفاده می شود.

افزایش تولید کلاژن می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را در ناحیه قفسه سینه افزایش دهد، اما نتیجه لیفت سینه در بهترین حالت موقتی و جزئی خواهد بود و نیاز به درمان ها و تکرار جلسات متعدد برای مشاهده نتایج قابل قبول دارد.

لیزر درمانی عوارض زیر را هم به همراه خواهد داشت :

  • جای زخم
  • خون ریزی
  • درد
  • تغییر رنگ پوست

یکی از مشکلات این روش آن است که رباط‌های بافت سینه‌ مانند رباط‌های صورت شما ساخته نمی‌شوند، بنابراین ممکن است همان نتایج سفت شدن سینه‌ ها را که در پوست صورت مشاهده می شود را نداشته باشد.

 

ترماژ (Thermage)

نوع دیگری از روش های تحریک کلاژن است و از امواج رادیویی برای کمک به سفت شدن فیبرهای پروتئینی در پوست شما استفاده می کند.

در طول این فرآیند، جراح از دستگاهی به نام ThermaCool استفاده می کند که به رساندن امواج رادیویی به لایه های عمیق تر پوست کمک می کند. پس از درمان ترماژ، احتمالاً بلافاصله پوست سفت‌تری خواهید دید.

الیاف کلاژن سفت شده در ناحیه قفسه نیز می تواند خطوط طبیعی سینه شما را بهبود بخشد و به بالا كشيدن سينه ها بدون جراحی کمک کند. با این حال، باید درمان خود را تکرار کنید، زیرا این اثرات موقتی هستند. ترماژ در موارد افتادگی خفیف بهترین عملکرد را دارد.

 

تزریق بوتاکس

تزریق Botulinum toxin (بوتاکس) با شل کردن عضلات زیر پوست، به صاف شدن سطح پوست سینه شما کمک خواهد کرد بوتاکس اولین بار برای درمان خطوط ریز و چین و چروک در بازار معرفی شد. از آن زمان، برای کمک به درمان میگرن مزمن هم استفاده می شود.

در حالی که برخی از پزشکان ممکن است از تزریق بوتاکس در ناحیه سینه‌ ها برای جلوگیری از خمیدگی شانه‌ها استفاده کنند، این درمان به عنوان یک روش لیفت سینه توسط FDA تایید نشده است. نتایج جزئی هستند و تا 4 ماه ماندگاری دارند.

 

رفع افتادگی سينه با ورزش

ورزش نه تنها به کوچک شدن سلول‌های چربی بدن کمک می‌کند، بلکه انواع خاصی از حرکات و تمرینات ورزشی مخصوص بالاتنه وجود دارند که با فشار دادن و شیب عضله سه سر به سمت بالا، به تقویت عضلات سینه کمک می کند.

اگر می خواهید ماهیچه های قفسه سینه خود را تقویت کنید، سه تمرین پیشنهادی برای درمان افتادگي سينه با ورزش عبارتند از :

  • استفاده از دستگاه پرس نیمکت
  • فشار دادن بازوها
  • فر کردن بازوها

همانطور که گفتیم تمرینات قفسه سینه ماهیچه های شما را تقویت می کند، اما واقعا هیچ تمرین ورزشی به همان اندازه که جراحی و سایر روش های زیبایی نتیجه بخش هستند، نمی تواند افتادگی در سینه ها را درمان کند.

با این حال، اگر حالت ارتجاعی پوست شما به طور کلی دست نخورده است و افتادگی خفیف و حداقلی دارید، ممکن است به فکر ورزش برای افتادگی سينه بیوفتید. اگر در انجام تمریناتی که گفته شد تازه کار هستید، بهتر است زیر نظر یک مربی ورزش ها را انجام دهید.

 

کرم سفت کننده سينه

همانطور که در بازار کرم های ضد چین و چروک برای به حداقل رساندن افتادگی پوست صورت وجود دارند، کرم های فرم دهنده برای گردن و سینه نیز طراحی شده اند. این کرم‌ها به شما کمک می‌کنند تا در عین حال خطوط ظریف و لکه‌های سینه را به حداقل برسانید.

باید گفت کرم‌های سفت کننده در واقع نمی‌توانند از افتاده بودن سینه‌های شما جلوگیری کنند، اما با استفاده مداوم آنها در طی مدت زمان مشخص، پوست اطراف سینه‌ها ممکن است سفت‌تر و نرم‌تر به نظر برسد.

نتیجه گیری

رفع افتادگی سینه بدون جراحی نتایج مشابه جراحی را ارائه نمی کند، اما اگر نمی خواهید تحت عمل لیفت سینه قرار بگیرید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد تا چند روشی که به شما معرفی کردیم را امتحان کنید.

اگر نمی‌خواهید عمل کنید، از جراح پلاستیک خود در مورد سایر گزینه‌هایی که بدون جراحی انجام می شود و ممکن است کاندید آن باشید سوال کنید. صرف نظر از اینکه چه تصمیمی می گیرید، مهم است که با یک جراح پلاستیک باتجربه و دارای بورد تخصصی در این زمینه مشورت کنید.

healthline.com و piedmont.org : منبع