عمل بینی استخوانی و روش جراحی،تشخیص، مراقبت ها و قیمت

عمل بینی استخوانی لازم است توسط یک جراح ماهر و با تجربه انجام شود تا از بروز عوارضی که ممکن است بوجود بیاید جلوگیری شود. عوارضی مانند : افتادگی نوک بینی، زاویه دار شدن بینی و قوز بینی از جمله این عوارض هستند. در این مطلب سعی بر آن شده تا شما را با عمل بینی استخوانی و ویژگی های آن آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

فیلم عمل بینی استخوانی

بینی استخوانی چیست؟

بینی استخوانی به نوعی از بینی گفته می شود که پوست آن از ضخامت کمی برخوردار است. در واقع ضخامت پوست از ویژگی های شاخصی می باشد که مشخص می کند بینی شما از نوع استخوانی است یا گوشتی.

بینی های استخوانی یا غضروفی دارای پوستی نازک و استخوان مقاومی در ساختار خود می باشند. آن ها برخلاف بینی های گوشتی به علت دارا بودن پوست نازک، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند و به همین علت جراح به راحتی می تواند به بینی استخوانی شکل دهد و همینطور نتیجه نهایی بهتری از جراحی بینی استخوانی حاصل می شود.

بینی استخوانی چیست

از جمله عوامل ایجاد بینی های استخوانی رشد بیش از حد استخوان تحت عوامل وراثتی و وارد شدن ضربات فیزیکی به بینی می باشد. بینی های قوزدار و بینی های عقابی از جمله بینی های استخوانی محسوب می شوند. به طور کلی بینی های استخوانی با ویژگی های ذکر شده جزو ایده آل ترین بینی ها برای انجام عمل بینی قوزدار می باشند.

ویژگی های بینی استخوانی

از مهم ترین ویژگی های عمل بینی استخوانی این است که خلاقیت جراح بر روی بافت سخت استخوانی و غضروف آن قابل مشاهده می باشد. دیگر خصوصیات این نوع بینی عبارت است از :

• برخورداری از غضروف های محکم و قوی
  • در سر بینی افتادگی و پهنی کمتر دیده می شود.
  • برخورداری از پوست نازک و متوسط همراه با انعطاف بالا
  • قابل مشاهده بودن تمامی جزئیات استخوانی از زیر پوست
  • چربی این گونه بینی ها بسیار کمتر از بینی های گوشتی است.
  • قرار گیری لایه استخوانی در قسمت بالا و لایه غضروفی در قسمت پایین نزدیک نوک بینی

تفاوت بینی استخوانی و گوشتی

بینی های استخوانی به آن دسته از بینی ها گفته می شود که ناهنجاری های آن ها در پشت بینی در محدوده بالاتر از نوک بینی و در طول دیواره ه ها قرار دارد. ذر مقابل به آن دسته بینی هایی که ناهنجاری های آن ها در قسمت نوک و دیواره های دوسوراخ بینی که اسکلت آن ها از جنس غضروف و نرم بوده قرار دارد، بینی گوشتی گفته می شود.

بینی گوشتی از ساختمان استخوانی ضعیف با پوست ضخیم برخوردار می باشد، در حالی که بینی استخوانی اسکلت استخوانی محکم و قوی تر با پوستی ظریف دارد. عمل بینی گوشتی به دلیل برخورداری از پوست با ضخامت بالا به مراتب سخت تر از عمل بینی استخوانی می باشد. همچنین میزان تورم، دوران نقاهت و گاهی مقدار کبودی در بینی گوشتی بیشتر از بینی استخوانی می شود. به همین سبب در جراحی بینی گوشتی، روند بهبودی از سرعت کمتری برخوردار می باشد.

اهداف عمل بینی استخوانی

به طور کلی اهداف جراحی بینی را به صورت زیر می­توان خلاصه کرد:

هر ساله هزاران نفر بینی خود را عمل می کنند. عمل بینی می تواند یک روش ترکیبی برای بهبود شکل و عملکرد بینی باشد و یا هدف از انجام آن تنها زیبایی فرم بینی باشد. از جمله اهدافی که مردم را به انجام عمل بینی تشویق می کند عبارت اند از :

• کاهش طول بینی
  • بازیابی اعتماد به‌ نفس
  • صاف کردن بینی ­های کج
  • رفع مشکلات تنفسی بینی
  • ترمیم آسیب های وارده شده از عمل قبلی به بینی
  • ایجاد تناسب در بینی های آسیب دیده بر اثر جراحت
  • از بین بردن برجستگی های بینی استخوانی و گوشتی
  • باریک کردن بینی های بسیار پهن و نامتناسب با فرم صورت
  • بهبود اشکالات ایجادشده در تنفس و بازسازی راه هوایی بینی

جراحی بینی استخوانی مناسب چه افرادی است؟

فردی که بینی استخوانی دارد مجاز به انتخاب هریک از فرم های بینی می باشد چرا که استخوان ها و غضروف های بینی اش محکم بوده و ضخامت پوست آن کم می باشد، در نتیجه فرم دادن به آن به راحتی قابل انجام است.

فرد دارای بینی استخوانی می تواند با توجه به فاکتورهای زیر بهترین فرم بینی را برای خود انتخاب کند :

• جنسیت

معیارهای زیبایی در خانم ها و آقایان با یکدیگر متفاوت می باشد، به گونه ای که هرچه اجزای صورت خانوم ها ظریف تر باشد زیباتر بوده و جذابیت آقایان به استخوانی و عضلانی بودن صورت شان بستگی دارد. به همین علت عمل بینی فانتزی برای آقایان مناسب نیست چرا که از جذابیت آن ها کم می شود.

• سلیقه افراد

به علت این که در نهایت بیماران باید از نتیجه عمل خود رضایت داشته باشند، سلیقه افراد به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین فرم بینی به کار می رود.

روش انجام جراحی بینی استخوانی

جراح بینی ابتدا در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی با مراجعه کنندگان، بینی را از لحاظ اندازه، شکل، ضخامت ، تقارن، وجود انحراف در تیغه و ضخامت پوست مورد بررسی قرار می دهد.

روش جراحی بینی استخوانی

برای انجام جراحی بینی استخوانی برش هایی با توجه به روش باز یا بسته که انتخاب آن بستگی به ایرادات بر روی بینی و نظر جراح دارد، ایجاد خواهد شد. سپس جراح پوست را از ساختار بینی جدا کرده و طی انجام عملیات استئوتومی تغییراتی روی غضروف و استخوان بینی انجام می دهد. در مواردی برای ایجاد ظرافت از سمباده نیز استفاده می شود.

پس از انجام تغییرات و فرم دهی بینی، پوست بدون هیچ تغییری بر روی ساختار بینی قرار می گیرد و با بخیه زدن و گذاشتن اسپیلینت جراحی بینی پایان می یابد.

درد عمل بینی استخوانی چقدر است؟

در پاسخ این سوال باید گفت بیمار در حین جراحی بینی استخوانی کاملا بیهوش است و عملا هیچ دردی را احساس نمی کند، پس از به هوش آمدن نیز با استفاده از داروهای تسکین دهنده که پزشک برای او تجویز می نماید احساس درد نخواهد داشت. فقط ممکن است مقداری احساس گرفتگی بینی وجود داشته باشد که طبیعی است و  به مرور پس از حدود یک هفته مشکل رفع خواهد شد.

درد عمل بینی استخوانی بیشتره یا گوشتی ؟

همانگونه که در بخش قبلی توضیح داده شد، جراحی بینی استخوانی درد خاصی ندارد، بنابراین در پاسخ به این سوال که درد عمل بینی استخوانی بیشتره یا گوشتی باید گفت هیچ تفاوتی از نظر میزان درد در فردی که عمل را انجام داده وجود ندارد و در هر دو جراحی درد خاصی دیده نمی شود.

گاها ممکن است از جایی شنیده باشید که در جراحی بینی استخوانی، چون استخوان بینی بیشتر دستکاری می شود پس این درد ممکن است بیشتر باشد اما اصلا اینگونه نیست و این درد با مصرف داروهای تسکین دهنده رفع خواهد شد.

مراقبت بعد از عمل بینی استخوانی چگونه است؟

در صورتی که تمام نکات مراقبتی پس از عمل بینی را که پزشک جراح به شما توصیه کرده به خوبی و با دقت انجام دهید، از عوارض عمل بینی در امان خواهید بود :

1. داروهای خود را طبق تجویز پزشک به موقع مصرف کنید.
  2. تنها چند ساعت پس از جراحی بینی استخوانی به شرط سلامت عمومی از بیمارستان مرخص خواهید شد، پس آمادگی لازم را داشته باشید.
  3. از کمپرس سرد حداقل به مدت 48 ساعت استفاده کنید.
  4. در صورتی که از اسپلینت بینی استفاده شده هرگز آن را دستکاری نکنید. همچنین مراقب باشید خیس نشود.
  5. زمان برگشت به خانه سعی کنید در تمامی حالات به صورت نیمه نشسته باشید.
  6. زمان خواب از دو بالش زیر سر خود استفاده کنید.
  7. حداقل به مدت دو هفته از انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین خودداری کنید.
  8. سعی کنید پانسمان بینی شما مرطوب و یا خیس نشود.
  9. اگر از آتل بر روی بینی شم استفاده شده سعی کنید قبل از مراجعه مجدد به پزشک حمام کنید تا آتل به راحتی برداشته شود.
  10. تنفس از بینی را تا وقتی که پزشک به شما اجازه نداده انجام ندهید.
  11. از مصرف خودسرانه داروهای مسکن مخصوصا ایبوپروفن تا یک هفته بعد از عمل اجتناب کنید چرا که ممکن است باعث تشدید خونریزی بینی شود.
  12. سوپ و مایعات خنک مصرف کنید. علاوه بر این، می‌توانید از غذاهای نرم که نیازی به جویدن طولانی ندارند استفاده کنید.

قیمت عمل بینی استخوانی

هزینه این جراحی به عوامل متعددی بستگی دارد که به دو بخش : قبل از عمل و بعد از عمل تقسیم بندی می شود.

هزینه های قبل از جراحی بینی استخوانی شامل آزمایشات و تصویربرداری در جهت مشخص شدن وضعیت عمومی زیباجو است. همچنین برای این جراحی، هزینه هایی بعد از عمل در بر دارد که شامل هزینه داروها و هزینه ویزیت دکتر می باشد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت عمل بینی استخوانی می توان به دستمزد جراح اشاره کرد که بر اساس تجربه و مهارت او برآورد می شود و هزینه های مربوط به بیمارستان یا کلینیک محل عمل جراحی از دیگر هزینه ها می باشد. برای اطلاع از هزینه عمل بینی در مشهد کلیک کنید.

سخن پایانی

همان طور که در مطالب فوق توضیح داده شد جراح در عمل بینی استخوانی به راحتی می تواند تغییرات را اعمال کند و به آن فرم دهد. فاکتورهایی جهت انتخاب بهترین فرم بینی برای کسانی که قصد عمل بینی خود را دارند تعریف شده است که شامل جنسیت و سلیقه افراد می باشد.

در هنگام مراجعه به پزشک جهت انجام عمل بینی، جراح بینی را مورد بررسی قرار داده و به شما در مورد فرم هایی که استفاده از آن ها به زیبایی صورت می افزاید مشاوره می دهد، شما می توانید با توجه به جنسیت خود و سلیقه ای که دارید فرم مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا در پایان از نتیجه نهایی بینی خود رضایت کامل را داشته باشید.

realself.com : منبع