راهکارهای کاهش استرس قبل از عمل بینی

فهرست مطالب

عمل زیبایی بینی شامل مراحلی است از جمله پذیرش و آمادگی برای عمل است. بعد از آن نیز شامل بیهوشی می شود که ممکن است برای شما ترسناک و استرس زا باشد. اگر در مورد عمل خود دچار استرس شده اید و دنبال این هستید که استرس قبل از عمل بینی را از خود دور کنید، حتما ادامه متن را دنبال کنید تا شما هم بتوانید با انجام یک سری اقدامات، از شر هر گونه استرس که ممکن است حتی بر عمل شما تاثیر منفی بگذارد، خلاص شوید….

 

یکی از دلایل بروز استرس، ناآگاهی بیمار از روند جراحی و اطلاعات نادرستی‌ست که دیگران در اختیار او قرار می‌دهند.

بنابراین داشتن آمادگی روانی، یکی از اقدامات مهم برای کاهش استرس قبل از عمل جراحی بینی است.

 

ممکن است برخی بیماران دید خوبی نسبت به عمل جراحی بینی نداشته و از انجام آن هراس داشته باشند. برخی از افرادی که خود را برای عمل آماده می‌کنند نیز با استرس عجیبی روبرو می‌شوند.

 

استرس جراحی

استرس قبل از عمل بینی

عمل جراحی موقعیتی است که می‌تواند برای هر فردی اضطراب ایجاد کند. این اضطراب امری شایع و عادی می‌باشد که علل مختلفی دارد. بیمار ممکن است به میزان خفیف، متوسط یا شدید مضطرب شود و عمل جراحی از هر نوعی که باشد، برای فرد تجربه‌ای اضطراب‌آور خواهد بود.

اگر این ترس به حدی زیاد باشد که علائم شدیدی در بیمار ایجاد شود، به آن توموفوبیا می‌گویند. علائم شامل این موارد می‌باشد :

  • احساس ناراحتی در دستگاه گوارش
  • احساس خفگی
  • بی‌حسی دست‌ها و پاها
  • لرزش بدن
  • افزایش تعریق
  • حالت غش

 

دلایل استرس قبل از عمل بینی

ترس از بیهوشی

وقتی فرد فکر می‌کند نمی‌تواند کنترلی بر بدن خود داشته باشد، مضطرب می‌شود. نگرانی‌هایی مانند اینکه آیا بعد از عمل به هوش می‌آیم؟ آیا عوارض بیهوشی باعث بیماری و ناتوانی من خواهد شد؟ آیا ممکن است در حین عمل به هوش بیایم؟ ممکن است برای هر فردی اضطراب ایجاد کند.

 

سابقه پزشکی متقاضی، قبل از عمل راینوپلاستی به صورت کامل توسط جراح بررسی و تمام جوانب عمل، سنجیده می‌شود.

بنابراین بیمار با خیال راحت می‌تواند به اتاق عمل وارد شود.

 

در گذشته از داروهای بیهوشی با خطر و عوارض بیشتری استفاده می‌شد. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و استفاده از داروهای جدید، بیهوشی عملی بی‌خطر و ایمن است.

 

ترس از عوارض عمل بینی

عمل بینی نیز مانند همه عمل‌های دیگر می‌تواند عوارض ناخوشایندی برای فرد ایجاد کند. بی‌اطلاعی درمورد علل ایجاد این عوارض می‌تواند فرد را دچار استرس قبل از عمل بینی کند. داشتن اطلاعات کافی و صحیح و عمل به توصیه‌های پزشک برای قبل و بعد از جراحی می‌تواند ریسک ایجاد این عوارض را کاهش دهد. همچنین انتخاب یک جراح قابل‌اطمینان فاکتور مهمی در یک عمل موفقیت‌آمیز می‌باشد.

 

ترس از مطلوب نبودن نتیجه عمل

وقتی تصمیم می‌گیرید عمل زیبایی بینی انجام دهید، سوالات بسیاری در ذهن شما ایجاد می‌شود. اینکه آیا نتیجه عمل مورد رضایت شما خواهد بود یا خیر؟ یکی از سؤالاتی است که باعث ایجاد استرس قبل از عمل بینی می‌شود. چطور می‌توانید مطمئن باشید که نتیجه عمل مطابق با انتظار شما خواهد بود؟

شما باید بدانید که دقیقاً چه چیزی می‌خواهید و سعی کنید هدفی واقع‌بینانه داشته باشید. جراح متبحر برای هر فرد عملی را طراحی می‌کند که متناسب با نیازهای آن فرد باشد.

 

ترس از احساس درد هنگام عمل بینی

یکی از استرس‌های قبل از عمل جراحی بینی، ترس از درد عمل است. باید توجه داشت که شدت درد در همه زیباجویان یکسان نیست و به نوع جراحی بستگی دارد. همچنین امکان استفاده از داروهای مسکن بعد از به هوش آمدن وجود دارد. از آن جایی که فرد یک جراحی با بیهوشی را تجربه کرده است، احساس کمی بی‌حالی و درد بعد از عمل، کاملاً طبیعی است.

 

 

راهکارهای کاهش استرس قبل از عمل بینی

عمل بینی علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری باعث افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود. اما گاهی به دلیل ترس و اضطراب، فرد از نظر روحی آمادگی لازم را ندارد. برای ایجاد این آمادگی، راه‌های زیر کمک‌کننده هستند :

استفاده از روش‌های کنترل ذهن

مدیتیشن

گاهی ترس و استرس باعث بی‌خوابی و عدم تمرکز می‌شود و اثرات روحی و جسمی متعددی برای فرد دارد؛ بنابراین پیداکردن راهی برای رهایی از استرس قبل از عمل بینی موضوعی مهم است.

بنابراین کنترل استرس و کسب آرامش برای جسم و روح بیمار لازم است. برخی تکنیک‌ها برای تمدد اعصاب، مدیتیشن ، تمرین تنفس عمیق، پیاده‌روی در طبیعت، گوش‌کردن موزیک و … است. این روش‌ها برای کاهش استرس‌های دیگر اعم از استرس قبل امتحان یا استرس روز خواستگاری نیز موثر است.

 

استفاده از روش تجسم

این روش به بیمار کمک می‌کند نسبت به فرایند جراحی، آمادگی ذهنی داشته باشد. بیمار می‌تواند با نگرش مثبت از روز جراحی، خود را در حین و بعد از عمل تصور کند. این‌گونه بیمار روز جراحی آمادگی روحی بیش‌تری خواهد داشت.

 

اطلاع از مراحل انجام عمل بینی

بیماران برای کم‌کردن استرس قبل از عمل بینی، می‌توانند در مورد مراحل انجام عمل مطالعه کنند و از جراح خود سوالاتی که در ذهن دارند را بپرسند. آگاهی و آمادگی ذهنی و جسمی در روند جراحی و بهبود سریع بیمار نقش مهمی دارد.