عمل جراحی زیبایی بینی

این راهنما اطلاعاتی در مورد عملجراحی زیبایی بینی رینوپلاستی (عمل جراحی زیبایی بینی) در اختیار شما قرار می دهد. خواهشمند است آن را مطالعه فرموده و در صورتی که سوالات یا نکات مبهمی به ذهن شما رسید حتما با دکتر آرش بیرقی طوسی پزشک خود مطرح نمایید. با توجه به اینکه هر فرد با دیگری متفاوت است، لازم است توسط پزشک خود معاینه شوید و در مورد شرایط عمل خود با وی مشورت نمایید.

موارد انجام

عمل جراحی زیبایی بینی رینوپلاستی به منظور رفع مشکلات ظاهری بینی انجام می شود. ممکن است همزمان، مشکلات دیگری مانند انحراف تیغه بینی و بزرگی توربینه های بینی نیز درمان شوند و اقداماتی برای بهبود عملکرد بینی انجام شود. در افرادی که مشکل تنفسی دارند ممکن است این اقدامات به بهبود تنفس کمک کند اما در برخی موارد ممکن است مشکل تنفسی فرد به دلایلی باشد که با جراحی قابل رفع نباشند. گرچه در افراد دچار آلرژی قابل انجام است، اما باعث بهبود یا تشدید علائم حساسیت بینی نمی شود.
توضیحات

انجام عمل جراحی

رینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی بینی می باشد که توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک در یک مرکز دارای اتاق عمل مجهز با شرایط استریل و متخصص بیهوشی با تجهیزات بیهوشی عمومی و تخت بستری انجام می گردد. عمل حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد. در اکثر موارد، شب می توانید مرخص شوید. اگر ساکن مشهد نیستید، توصیه می شود شب در بیمارستان یا منزل یکی از دوستان در مشهد بمانید و روز بعد به شهر خود بروید. اگر به هر دلیلی تمایل به ماندن در بیمارستان داشتید، نیاز به پرداخت هزینه اضافه نخواهد بود.بجز موارد استثنایی، معمولا در داخل بینی تامپون یا مش نمی گذارم. تامپون یک علت مهم ناراحتی بیمار پس از عمل بود و خارج کردن آن دردناک بود. پس از عمل، یک گاز جلوی بینی شما خواهد بود که هنگام ترخیص برداشته می شود. آتلی که من روی بینی می گذارم بسیار ظریف و سبک است که در راحتی بیمار پس از عمل نقش دارد. معمولا با روشهای جدید درد بعد عمل وجود ندارد و نیاز به استفاده از مسکن نمی باشد.معمولا کبودی پلک ها وجود ندارد. البته حساسیت پوست به ضربه و گذاشتن یخ روی پلک ها در ایجاد آن موثر است. در صورت کبودی، طی ۷ تا ۱۰ روز رفع خواهد گردید.عمل جراحی زیبایی بینی به دو روش باز و بسته انجام می شود. در روش بسته، در پوست پایه وسط بینی (کلوملا) برش زده نمی شود و عمل از داخل سوراخهای بینی انجام می شود. ورم و درد در این روش کمتر است. من معمولا به روش بسته عمل می کنم و هیچ برش یا بخیه ای در پوست نمی زنم. البته گاهی (بویژه در افرادی که بدلیل لب شکری عدم تقارن بینی دارند) نیاز به روش باز یا برداشتن پره های بینی است.

نتایج عمل

تا دو ماه قسمت اعظم ورم برطرف می شود و در آن زمان می توانید ظاهر بینی خود را ارزیابی نمایید. مقدار اندکی ورم باقیمانده بتدریج با گذشت زمان رفع خواهد شد. شکل نهایی بینی در نمای نیمرخ یک سال و در نمای رخ یک و نیم سال بعد از عمل مشخص خواهد شد. البته سرعت کاهش ورم بستگی به نوع پوست فرد و میزان مراقبت نیز دارد. به عنوان مثال در بینی های با پوست ضخیم (اصطلاحا گوشتی) ممکن است تا سه ماه ورم شدید باشد.
بینی های گوشتی را نمی توان خیلی باریک نمود. با این حال، در صورتی که در غضروف ها و استخوانها مشکلی وجود داشته باشد، بینی با عمل تغییر خواهد کرد و عود نخواهد کرد.

بعد از عمل ممکن است تا مدتی در تنفس از بینی مشکل داشته باشید. قسمت اعظم این مشکل با برداشتن آتل برطرف می شود. با کاهش ورم راه هوایی و تمیز کردن بینی با شستشو، تنفس از بینی راحت تر خواهد شد.
طی ۳-۲ ماه بعد عمل نوک بینی پایین می آید. به همین دلیل، حین عمل نوک بینی کمی بالاتر از حد مورد انتظار برده می شود. البته نوع ماساژ بعد عمل در میزان پایین افتادن نوک بینی موثر است. بعد از عمل می توانید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.