نکاتی درمورد بیهوشی جراحی بینی که باید بدانید.

فهرست مطالب

 

مدت زمان مقاله بیهوشی جراحی بینی: 7 دقیقه


اگر قصد انجام جراحی بینی را دارید بهتر است درباره ی انواع بیهوشی جراحی بینی تحقیق کنید و تصمیم بگیرید که با استفاده از کدام روش بیهوشی میخواهید عمل جراحی بینی انجام شود. اکثر روش های جراحی بینی بیش از یک ساعت و برخی از آن ها نیز ممکن است ساعت ها طول بکشد. در طول این مدت شما باید آرام و بدون حس نگه داشته شوید تا دردی را احساس نکنید و اذیت نشوید که این کار را بیهوشی انجام می دهد.

 

مقدمه

اگر قصد انجام جراحی بینی را دارید بهتر است درباره ی انواع بیهوشی جراحی بینی تحقیق کنید و تصمیم بگیرید که با استفاده از کدام روش بیهوشی میخواهید عمل جراحی بینی انجام شود. اکثر روش های جراحی بینی بیش از یک ساعت و برخی از آن ها نیز ممکن است ساعت ها طول بکشد. در طول این مدت شما باید آرام و بدون حس نگه داشته شوید تا دردی را احساس نکنید و اذیت نشوید که این کار را بیهوشی انجام می دهد. انواع بیهوشی عبارت اند از:

  • بیحسی موضعی
  • آرام بخش وریدی
  • بیهوشی عمومی

که هر یک از این موارد تحت شرایط مختلف و با توجه به روش انجام عمل بینی به کار می روند. علاوه بر این نکاتی در خصوص بیهوشی جراحی بینی موجود می باشد که از جمله آن ها می توان گفت در برخی موارد به علت شرایط پیچیده ای که بیمار دارد نیاز می باشد که بیمار به بیهوشی کامل برود. معمولا در این شرایط مدت زمان عمل زیاد است، به همین جهت جراح از بیهوشی کامل استفاده می کند. برای بیهوش شدن با این روش یا باید ماده بیهوشی را بو کرد و یا اینکه از طریق رگ هایی در نواحی دست و گردن به بدن تزریق می کنند.

باید گفت در عمل های دیگر مانند عمل جراحی لیفت شقیقه در مشهد توسط دکتر آرش بیرقی طوسی، با بی حسی موضعی و طی یک روز انجام می شود. گاها در بعضی موارد از بیهوشی عمومی نیز استفاده شده و ممکن است بیمار تا یک روز در مرکز درمانی بستری شود. جهت آشنایی بیشتر با بیهوشی در جراحی بینی با این مقاله از سایت دکتر بیرقی طوسی همراه باشید.

بیهوشی در جراحی بینی

بیهوشی در جراحی بینی

عمل جراحی بینی در مشهد جزو عمل هایی می باشد که برای انجام آن نیاز به بیهوشی بیمار می باشد. چرا که به هیچ وجه نمی توان این نوع عمل را بصورت سر پایی و یا با بی حسی موضعی انجام داد. اما همین بیهوشی در جراحی بینی باعث می شود تا تعداد زیادی از افراد جامعه از عمل جراحی زیبایی بینی ترس داشته باشند و نتوانند تصمیم خود را برای عمل بینی بگیرند. اکثر این افراد تصور می کنند که ممکن است بیهوشی منجر به مرگ و وارد شدن آسیب جدی به بدن آن ها شود. این ترس تنها ناشی از تفکرات غلط و تجربه های ناخوشایندی می باشد که در گذشته افراد رخ داده است همین موضوع باعث می شود تا افراد از بیهوش شدن ترس داشته باشند.

انواع بیهوشی

انواع بیهوشی

عمل بینی معمولا در مدت زمان یک تا یک و نیم ساعت انجام می شود به همین جهت فرد باید در بیهوشی قرار گیرد تا پزشک جراح بتواند با دقت کامل بینی مراجعه کننده را جراحی کند. بیهوشی در سطوح مختلفی انجام می شود که این سطوح شامل موارد زیر می باشد.

بی حسی موضعی

آرام بخش وریدی

بیهوشی عمومی

البته هریک از این سه دارای معایب و مزایا می باشند که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته ایم.

بی حسی موضعی

بیحسی موضعی

در عمل های سرپایی معمولا از بی حسی موضعی استفاده می شود که به ناحیه خاصی از بدن محدود می شود. همچنین در مواردی جزئی مثل برداشتن اسکار عمل یا موارد مشابه می توان از این بیهوشی استفاده کرد اما استفاده از آن در عمل بینی امکان پذیر نمی باشد چرا که این داروی بی حسی تنها باعث سست شدن بدن می شود و بیمار به طور کامل به خواب نمی رود.

بیهوشی با آرام‌ بخش

بیهوشی با آرام بخش

پزشک جراح در بیهوشی با آرام بخش با تزریق داروی بیهوشی داخل وریدی باعث به خواب رفتن فرد در حین جراحی می‌ شود و در کنار آن جهت کاهش درد از بی حسی موضعی در خود بینی نیز استفاده می کند. در این نوع بیهوشی داروها و سطح بیهوشی به‌ گونه‌ ای تنظیم شده اند که بیمار می تواند بدون نیاز به گذاشتن لوله در راه هوایی نفس بکشد.  این روش ممکن است در برخی قسمت‌ های عمل مانند شکستن استخوان‌ های بینی، باعث ایجاد ناراحتی در بیمار پس از عمل گردد و برخی از بیماران نیز تجربه خود را از شنیدن صدای چکش و جابجایی استخوان ها بازگو می کنند.

بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی

در این روش ماده بیهوش کننده را از طریق استتنشاق کردن و یا از طریق رگ های وریدی وارد بدن بیمار می کنند. از این روش معمولا در جراحی بینی استفاده می شود. در این نوع بیهوشی به علت اینکه بیمار کاملا غیر هوشیار می باشد، با قرار دادن لوله موسوم به ایروی در داخل نای فرد امکان تنفس او را فراهم می کنند. این نوع بیهوشی از موارد بی خطر و موثر می باشد.

کدام روش بیهوشی در عمل بینی برای شما مناسب است؟

کدام روش بیهوشی

شما می توانید با در نظر گرفتن مزایا و مضرات هر یک از روش های بیهوشی یکی از آنها را انتخاب کنید. اما ممکن است در بعضی از موارد جراح به دلایل متفاوت مانع انتخاب شما شود برای مثال اگر بینی شما نیاز به تغییرات کمی داشته باشد بی حسی موضعی توصیه می شود اما اگر جراحی پیچیده و سنگینی داشته باشید باید از بیهوشی عمومی استفاده کرد.

مزایای بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی

بهترین مزیت بیهوشی عمومی این می باشد که بیمار به دستگاه متصل است و علائم حیاتی او کاملا تحت کنترل دستگاه قرار گرفته است. به همین جهت متخصص بیهوشی احاطه کامل بر ضربان قلب و فشار خون بیمار را دارد و می تواند با استفاده از تنظیماتی که روی دستگاه انجام می دهد فشار خون بیمار را تنظیم کند تا شرایط مطلوب برای جراحی بینی فراهم شود و میزان خونریزی و ورم بیمار کمتر باشد. طبیعتا در شرایط فعلی با توجه به تکنولوژی های روز بیهوشی و دارو های بسیار خوبی که در حال حاضر در بازار موجود می باشند، نظر تمامی جراحان و متخصصان بیهوشی این می باشد که جراحی بینی بهتر است با بیهوشی عمومی انجام شود.

تفاوت بیهوشی عمومی با نیمه بیهوشی

عمومی یا نیمه

در بیهوشی کامل مشخص است که بیمار کاملا بیهوش بوده و تمامی موارد تحت نظارت پزشک متخصص می باشد. اما در نیمه بیهوشی متخصص بیهوشی از طریق رگ دارو های ضد اضطراب و خواب آور را تزریق می کند که بیمار دردی را احساس نمی کند و به خوابی عمیق فرو می رود. به نوعی که بیمار ممکن است با متوجه شدن صداهای اطراف خود از خواب بیدار شود اما دردی را حس نکند و اذیت نشود. به طور کلی بیهوشی کامل نسبت به نیمه بیهوشی بهتر است چرا که همان طور که گفته شد در این بیهوشی تمامی موارد زیر نظر پزشک می باشد اما در نیمه بیهوشی بیمار به خواب می رود اما بیهوش کامل نیست که در این صورت همه چیز زیر نظر متخصص بیهوشی نمی باشد.

بی‌حسی موضعی برای چه کسانی مناسب است؟

بیحسی موضعی

یکی دیگر از عواملی که می تواند روش انجام جراحی را مشخص کند نوع عمل بینی و اینکه بینی شخص بیمار تا چه اندازه نیاز دارد زیر تیغ جراحی باشد، می باشد. معمولاً در مواردی که فرد باید ساعت‌ ها در اتاق عمل بماند پزشک متخصص، جراحی با بیهوشی عمومی را توصیه می‌کند. اما در برخی موارد نیز نیاز به ایجاد تغییرات بسیار کمی بر روی بینی می باشد، به طور مثال شخص تنها می‌خواهد کمی نوک بینی او اصلاح شود و قرار است عمل بینی طبیعی انجام شود. در این صورت با توجه به شرایط موجود، اگر پزشک صلاح بداند و مطمئن شود خطری بیمار را تهدید نمی‌ کند، جراحی بینی را بدون نیاز به بیهوشی انجام می دهد.

نکاتی مهم در خصوص انواع بیهوشی های جراحی بینی

نکات مهم

اگر در عمل بینی نیاز به زمان کمتر و اقدامات ساده تر باشد از بی حس کننده های موضعی استفاده می شود که باعث بی حس شدن بینی می شوند سپس با استفاده از آرام بخشی که از طریق رگ به بدن بیمار تزریق می شود او را سست و بی حرکت می کنند. در نتیجه در کوتاه ترین زمان پزشک بدون مشکلی اقدامات لازم را انجام می دهد.

در برخی موارد به علت شرایط پیچیده ای که بیمار دارد نیاز می باشد که بیمار به بیهوشی کامل برود. معمولا در این شرایط مدت زمان عمل زیاد است، به همین جهت جراح از بیهوشی کامل استفاده می کند. برای بیهوش شدن با این روش یا باید ماده بیهوشی را بو کرد و یا اینکه از طریق رگ هایی در نواحی دست و گردن به بدن تزریق می کنند.

در شرایطی خاص مشاهده شده است که بیهوشی هایی نیز وجود داشته اند که منجر به مرگ شده اند. این اتفاق در حالی رخ داده است که هیچ نوع بیماری ای از قبل وجود نداشته و هیچ گونه علامت خطرناک و نگران کننده ای نیز مشاهده نشده، به هر روی این اتفاق قطعا به تخصص و مهارت پزشک وابسته می باشد.

استفاده از انواع بیهوشی می تواند عارضه هایی را در پی داشته باشد اما اغلب آن ها نظیرحالت تهوع، سرگیجه و غیره آنقدر جدی و مهم نیستند که بتوانند نظر ما را برای انجام عمل جراحی تغییر دهند.

مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل بینی

 به طور کلی مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل بینی به وضعیت بیمار و نوع جراحی بینی انجام شده بستگی دارد. در بسیاری از موارد، بیماران بعد از عمل بینی در مدت چند دقیقه تا چند ساعت به هوش خواهند آمد، اما در برخی موارد دیگر، مانند عمل بینی با استفاده از بیهوشی عمومی، ممکن است بیمار زمان بیشتری برای به هوش آمدن نیاز داشته باشد.

همچنین بعد از عمل بینی، بیماران ممکن است بر اثر مصرف داروهای بیهوشی، احساس گیجی، سردرد و خواب آلودگی داشته باشند. این علائم معمولا در مدت چند ساعت پس از عمل بهبود می‌یابند. در هر صورت، بیماران باید بعد از عمل بینی تحت نظر پزشک و پرستاران مجرب باشند و هرگونه علائم نامطلوب را به آنها گزارش دهند.

 

علت به هوش نیامدن بعد از عمل بینی چیست؟

در عمل بینی، به طور معمول جراح از داروهای بیهوشی استفاده کند تا بیمار به طور کامل آرام شده و از درد و ناراحتی او جلوگیری شود. این داروها می‌توانند باعث کاهش فشار خون و فعالیت قلبی شوند و احتمال آن می رود که بیمار به خوش نیاید.

علاوه بر این، ممکن است در مواردی که عمل بینی با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود، مانند دیگر عمل‌های جراحی که انجام می شود، بیمار با مصرف داروهای بیهوشی که حین عمل استفاده شده، تحت تاثیر قرار گرفته و نمی‌تواند به طور کامل به هوش بیاید.

در هر صورت، باید توجه داشت که به هوش نیامدن بعد از عمل بینی در بسیاری از موارد عادی است و بعد از چند ساعت بیمار به هوش باز می‌گردد. با این حال، برای پیشگیری از هرگونه مشکل، باید توجه ویژه‌ای به سلامتی بیمار پس از عمل بینی شود. در این خصوص لازم است حتما سوابق بیماری خود را به اطلاع جراح برسانید.

 

از بیهوشی عمل بینی میترسم! چه کاری باید انجام بدم؟

بیهوشی یکی از پروسه های انجام جراحی بینی است و معمولاً این عمل به صورت بیهوشی کامل با دارویی که فرد را به خواب عمیق می‌برد، انجام می‌شود. اگر از بیهوشی ترس دارید، می‌توانید با پزشک جراح در مورد نگرانی‌های خود درباره ترس از بیهوشی عمل بینی صحبت کنید.

در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی، جراح توضیحاتی در مورد نوع بیهوشی که قرار است استفاده شود و نحوه استفاده از آن برای کاهش نگرانی‌های شما ارائه می دهد. همچنین، جراح شما ممکن است برای اطمینان خاطر و کاهش استرس، شما را به یک متخصص بیهوشی ارجاع دهد که بتواند به شما راهنمایی های کامل‌تری بدهد.

در کل، اگر نگرانی شما نسبت به بیهوشی عمل بینی زیاد است، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و از او بخواهید که شما را راهنمایی کرده و اطمینان خاطر شما را جلب کند.

 

عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

اگر شما هم قصد عمل بینی را دارید شاید با خودتان فکر کرده اید که عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟ باید بدانید که پس از عمل جراحی بینی حدودا یک هفته تا ۱۰ روز زندگی عادی شما با اختلال مواجه می شود و حتی ممکن است عوارض عمل بینی تا یکسال با شما همراه باشد.

اما به طور کلی انجام عمل جراحی بینی برای افراد زیر با خطرات بیشتری ممکن است همراه باشد:

  • افراد سیگاری
  • افرادی که الکل مصرف می کنند
  • بیماران قلبی و عروقی
  • دیابتی ها
  • افرادی که مشکلات تنفسی دارند
  • بیمارانی که از مشکل کم خونی رنج می برند
  • افرادی که تعادل روانی ندارند

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، مقاله “عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است” را مطالعه نمایید.

 

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا گفته شد برای انجام جراحی بینی نیاز به بیهوشی می باشد تا بیمار در زمان شکستن استخوان ها و یا انجام تغییرات بر روی بینی دردی را احساس نکند. نوع بیهوشی با توجه به روش جراحی بینی و مدت زمانی که قرار است جراحی طول بکشد مشخص می شود. به عنوان مثال بی حسی موضعی برای جراحی که نیاز به مدت زمان کمتری دارد مورد استفاده قرار می گیرد و بیهوشی عمومی برای زمانی به کار می رود که جراحی نیاز مدت زمان بیشتری دارد و ممکن است ساعت ها طول بکشد.

بسیاری از افراد از بیهوشی هنگام جراحی بینی احساس ترس می کنند که همین موضوع مانع آن ها برای تصمیم گیری اقدام به انجام جراحی بینی می شود. اغلب این ترس ها برگرفته از تجربیاتی می باشد که در گذشته برای افراد اتفاق افتاده اند. اما اگر جراح بینی خود را با انجام تحقیقات کامل انتخاب کنید و از دانش و مهارت کافی او اطمینان خاطر داشته باشید نیاز به نگرانی نیست و به راحتی می توانید جراحی بینی خود را انجام دهید. شما می توانید نظر و تجربه ی خود را در مورد بیهوشی جراحی بینی، با ما و سایر افراد در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

  emedicine.medscape.com : منبع