بلفاروپلاستی فوقانی (جراحی پلک بالا)

جراحی پلک بالا (بلفاروپلاستی فوقانی) برای برداشتن پوست و چربی اضافه در پلک های بالا انجام می شود. پوست و چربی اضافه در پلک های بالا باعث می شود ظاهر فرد خسته و خواب آلود به نظر برسد. بعلاوه، انقباض عضلات پیشانی برای باز نگه داشتن میدان دید می تواند باعث ایجاد چین های پیشانی و احساس خستگی و سردرد شود. این مشکل دو علت دارد: ذاتی و سن.

در حالت ذاتی، فرد در جوانی دچار پوست و چربی اضافه در پلک های بالایی است. درمان این حالت حذف پوست و چربی اضافه با برشی در چین پوستی پلک بالا می باشد. ممکن است این افراد چین پوستی خفیف تا شدیدی نیز در گوشه داخلی چشم داشته باشند. این موارد را می توان با یک برش زیگزاگ در گوشه چشم درمان کرد.

در حالت دیگر، پوست و چربی اضافه در اثر افزایش سن ایجاد یا تشدید شده است. معمولا این افراد چین های پیشانی دارند و دچار افتادگی ابروها می باشند. در این موارد، همه یا قسمتی از مشکل بدلیل افتادگی ابرو می باشد. با یک آزمایش می توان این حالت را شناسایی کرد: در صورتی که فرد با انگشت ابروی خود را بالا بکشد، ظاهر پلک بهتر می شود. در این افراد اگر فقط پلک عمل شود، نتیجه کاملی به دست نمی آید و در برخی موارد ممکن است بدلیل شل شدن پیشانی بدنبال باز شدن میدان بینایی، نتیجه کاملا از بین برود و به اصطلاح پف پلک عود کند. حتی ممکن است بدلیل پایین افتادن ابروها ظاهر فرد بدتر شود. در این حالت نیاز به عمل لیفت پیشانی به تنهایی یا همراه با جراحی پلک بالا می باشد (به توضیحات لیفت پیشانی مراجعه نمایید). در مورد احتمال وجود این حالت و نیاز به لیفت پیشانی با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از عمل از شما عکس گرفته می شود. یک نکته مهم، دقت در عدم تقارن دو طرف می باشد که شایع نیز می باشد. در مورد عدم تقارن با پزشک خود مشورت کنید. معمولا عدم تقارن بدلیل اختلاف اندازه همه اجزا از پوست تا حدقه استخوانی می باشد که کاملا قابل رفع نمی باشد اما با توجه به آن قبل از عمل می توان آن را تا حدودی اصلاح نمود.

توضیحات

انجام عمل جراحی

جراحی پلک بالا یک عمل جراحی می باشد که توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک در یک مرکز مجهز به تجهیزات لازم و در شرایط استریل انجام می شود. می توان این عمل را با بی حسی موضعی یا بیهوشی انجام داد. عمل حدود نیم تا یک ساعت طول می کشد. معمولا نیاز به بستری شدن شب نمی باشد.

مراقبت های بعد عمل

معمولا تا مدتی بعد از عمل تحت نظر هستید. پس از اطمینان از عدم تهوع یا مشکل دیگر می توانید منزل بروید. باید توسط یک همراه به منزل بروید زیرا در چشم های شما پماد زده شده و ممکن است تار ببینید. مراقب سرگیجه احتمالی نیز باشید.

برای کاهش ورم و کبودی، تا ۲۴ ساعت بعد عمل روی بینی و پلک های خود کمپرس یخ بگذارید. در صورتی که سرمای زیاد اذیت کننده است، می توانید آن را در یک یا دو لایه دستمال بپیچید و سپس استفاده نمایید.

نمونه عمل زیبایی پلک

برای نمونه های بیشتر در اینستاگرام بر روی عکس کلیک کنید…

بهتر است شب اول بعد از عمل از غذاهای سنگین اجتناب کنید. از روز بعد، منع خاصی از نظر غذا ندارید با این وجود توصیه می شود نمک کمتر مصرف کنید و مواد حاوی ویتامین ث مانند آناناس و مرکبات مصرف کنید.

پس از عمل روی پلک های بالای شما چسب است. بهتر است سعی کنید تا زمان مراجعه به پزشک برای کشیدن بخیه ها چسب برداشته نشود. البته اگر شل شد و افتاد ایرادی ندارد. از دو روز بعد از عمل می توتنید حمام بروید اما سعی کنید چسب ها خیس و شل نشوند.

ممکن است چند روز اول هنگام خواب چشم های شما باز بمانند. در این موارد، قبل از خواب داخل چشم های خود پماد بزنید. در صورتی که در طول روز احساس خشکی چشم یا اشک ریزش یا قرمزی و سوزش دارید به پزشک خود مراجعه نمایید.

معمولا از دو روز بعد از جراحی پلک بالا می توانید به کارهای معمول برگردید. اما تا یک هفته بعد از عمل ورم و گاهی کبودی پلک دارید و انجام کارهای دقیق با چشم مشکل می باشد. بسته به شغل فرد، ممکن است یک هفته نیاز به مرخصی باشد.

بعد از عمل بهتر است تا یک ماه به پهلو نخوابید و هنگام خوابیدن باید زیر شانه ها و سر بالا باشد. بهتر است تا یک ماه به مدت طولانی سر خود را به پایین خم نکنید و ورزشهای سنگین انجام ندهید.

معمولا باید ۵ تا ۷ روز بعد از عمل برای کشیدن بخیه ها مراجعه کنید. پس از آن پمادهایی برای کاهش آثار عمل برای شما تجویز می شود. معمولا طی ۳ تا ۴ هفته جوشگاه بخیه ها بسیار اندک می شوند. تا آن زمان توصیه می شود برای اجتناب از اشعه ماورای بنفش از عینک های آفتابی UV بزرگ استفاده نمایید.

عوارض

شایعترین عارضه ایجاد مجدد درجاتی یا همه پف پلک می باشد که به صورت عود شناخته می شود. این عود بدلیل مسن شدن پیشانی و افتادن ابروها می باشد که قبلا توضیح داده شد. در اکثر این موارد نیاز به عمل لیفت پیشانی می باشد.

مهمترین عارضه باز ماندن چشم ها حین خواب است. البته چند روز اول ممکن است چشم ها باز بمانند که نیاز به مراقبت دارد ولی نباید زیاد طول بکشد. در صورت طولانی شدن، نیاز به ماساژ دادن پلک می باشد و حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

گاهی ممکن است دو طرف عدم تقارن وجود داشته باشد. البته نباید در تشخیص عجله داشته باشید و باید حدود یک دو ماه تا رفع ورم صبر کنید. مقدار جزئی عدم تقارن طبیعی است و در بسیاری از موارد قبل از عمل نیز وجود دارد. گاهی عدم تقارن بدلیل اختلاف اندازه حدقه استخوانی و سایر اجزای چشم است که حتی با برداشتن بیشتر پوست از یک طرف قابل اصلاح نمی باشد و فقط مقداری بهتر می شود.

نتایج عمل

کبودی پلک ها بعد ازجراحی پلک بالا بستگی به حساسیت پوست دارد. در صورت کبودی، طی ۷ تا ۱۴ روز رفع خواهد گردید.

تا ۳ هفته قسمت اعظم ورم برطرف می شود. البته سرعت کاهش ورم بستگی به نوع پوست فرد و میزان مراقبت نیز دارد. شکل نهایی پلک تا ۲ ماه مشخص خواهد شد.

ممکن است در اوایل محل بخیه چین و چروک داشته باشد اما در نهایت آثار بخیه بسیار جزئی خواهد بود و بویژه با باز کردن چشم ها دیده نخواهند شد. البته در صورتی که گوشه داخلی چشم به روش زیگزاگ باز شده باشد آثار بخیه آن مشخص خواهد بود.