جراحی پلک پایین (بلفاروپلاستی تحتانی)

عمل زیبایی پلک های پایین برای برداشتن چربی و یا پوست اضافه پلک های پایین انجام می شود. پف زیر چشم باعث حالت خسته و خواب آلوده می شود و ممکن است باعث تشدید یک ناحیه گودی پایین تر در زیر چشم و سایه افتادن گردد.

موارد انجام

عمل زیبایی پلک های پایین می تواند در افراد با سن پایین که بصورت ذاتی پف زیر چشم دارند انجام بشود. در این افراد معمولا مشکل فقط چربی اضافه می باشد که با برش از بیرون پلک زیر مژه ها یا ترجیحا از پشت پلک برداشته می شود.
در بیشتر موارد، پف زیر چشم در اثر افزایش سن ایجاد یا تشدید می شود. در این موارد ممکن است پوست اضافه نیز ایجاد شده باشد و یا زیر پلک روی گونه گودی دیده شود. باید بدانیم که برخلاف پلک بالا، نمی توان پوست اضافه پلک پایین را بطور کامل برداشت و پوست را کشید زیرا احتمال پایین کشیدگی پلک زیاد است و باید تمرکز بر حذف چربی اضافه و اصلاح گودی زیر پلک باشد. در مواردی پوست خیلی اضافه است، برداشتن پوست درصدی از مشکل را برطرف می کند.

توضیحات

انجام عمل جراحی

بلفاروپلاستی تحتانی یک عمل جراحی می باشد که توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک در یک مرکز مجهز به تجهیزات لازم و در شرایط استریل انجام می شود. اگر بخواهیم از بیرون پلک زیر مژه ها برش بزنیم، امکان عمل با بی حسی موضعی می باشد ولی برای کاهش عوارض و عدم ایجاد برش قابل رویت بهتر است که عمل از پشت پلک انجام شود که معمولا نیاز به بیهوشی عمومی است. یک مزیت دیگر این کار اینست که حین بیهوشی می توان همزمان تزریق چربی زیر پلک نیز انجام داد تا گودی نیز برطرف شود. با وجودی که گودی عمیق نیاز به چندین بار تزریق چربی دارد، انجام همزمان با بلفاروپلاستی تحتانی تا حدود زیادی مشکل را برطرف می کند و در خیلی افراد نیاز به اقدامات بعدی نخواهد بود. عمل حدود نیم ساعت طول می کشد و نیاز به بستری شدن شب نمی باشد.
می توان حین بیهوشی، همزمان عمل های دیگری مانند جراحی زیبایی پلک بالا، گوشه چشم یا لیفت شقیقه را نیز انجام داد تا با یک بار نقاهت به نتیجه کامل و زیبای دور چشم رسید.

مراقبت های بعد عمل

معمولا تا مدتی بعد از عمل تحت نظر هستید. پس از اطمینان از عدم تهوع یا مشکل دیگر می توانید به منزل بروید. باید توسط یک همراه به منزل بروید زیرا در چشم های شما پماد زده شده و ممکن است تار ببینید. مراقب سرگیجه احتمالی نیز باشید.
برای کاهش ورم و کبودی، تا ۴۸ ساعت روی پلک ها و گونه خود کمپرس یخ بگذارید. در صورتی که سرمای زیاد اذیت کننده است، می توانید آن را در یک یا دو لایه دستمال بپیچید و سپس استفاده نمایید. بهتر است شب اول از غذاهای سنگین اجتناب کنید. از روز بعد، منع خاصی از نظر غذا ندارید با این وجود توصیه می شود نمک کمتر مصرف کنید و مواد حاوی ویتامین ث مانند آناناس و مرکبات مصرف کنید.
معمولا در صورت عدم برش پوستی، پانسمان ندارید ولی بهتر است تا دو روز حمام نروید. یک قطره و ژل چشمی برای شما تجویز می شود که در صورت احساس خشکی چشم یا سوزش یا اشک ریزش در داخل چشم استفاده کنید.
معمولا از دو روز بعد از عمل می توانید به کارهای معمول برگردید. اما تا یک هفته بعد عمل ورم و گاهی کبودی پلک دارید و انجام کارهای دقیق با چشم مشکل می باشد. بسته به شغل فرد، ممکن است ترجیحا تا یک هفته نیاز به مرخصی باشد تا ورم زودتر بهبود یابد. برای کاهش کبودی یک کرم تجویز می شود که روزی دو بار زیر چشم و روی گونه ها بزنید و برای اجتناب از اشعه ماورای بنفش بیرون از منزل از عینک های آفتابی UV بزرگ استفاده نمایید.
بعد از عمل، در طول روز برای استراحت بهتر است بنشینید و سر را بالا بگیرید و کمتر دراز بکشید. هنگام خوابیدن، بهتر است تا یک ماه به پهلو نخوابید و زیر شانه ها و سر بالا باشد. بهتر است تا یک ماه به مدت طولانی سر خود را به پایین خم نکنید و ورزشهای سنگین انجام ندهید.

عوارض

مهمترین عارضه کشیدگی پلک به پایین می باشد که امکان دارد در موارد برش پوست پلک از بیرون اتقاق بیافتد. کشیدگی بتدریج با استفاده از کرم و ماساژ بهبود می یابد ولی تا زمان بهبود نیاز به استفاده از قطره اشک مصنوعی و ژل چشمی برای عدم خشکی چشم است. بهترین کار پیشگیری از این عارضه با انجام عمل از پشت پلک و در صورت وجود پوست اضافه، ترکیب این روش با برداشتن پوست فقط از گوشه چشم می باشد.
مشکل دیگر باقی ماندن درصدی از گودی گونه در مواردی است که گودی شدید دارند. در این افراد، برای بهبود گودی ممکن است نیاز به تزریقات بعدی چربی بصورت سرپایی باشد.

نتایج عمل

کبودی پلک ها بعد از عمل بستگی به حساسیت پوست دارد. در صورت کبودی، طی ۷ تا ۱۰ روز رفع خواهد گردید.
تا یک ماه ورم برطرف می شود و شکل نهایی مشخص خواهد شد.