جراحی پلک چشم گربه ای با لیفت شقیقه

برخی افراد متقاضی عمل پلک برای تغییر حالت چشم ها و اطراف چشم هستند. سلیقه ها در این مورد متنوع است که در مشاوره قبل عمل مشخص می گردد. بعلاوه، برخی افراد علاقمند به عمل پلک بالا دچار افتادگی دم ابروها نیز می باشند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب از عمل بلفاروپلاستی نیاز به لیفت شقیقه نیز دارند.

موارد انجام

عمل زیبایی چشم گربه ای با لیفت شقیقه می تواند در افراد با سن پایین که تمایل به تغییر حالت چشم یا اطراف چشم دارند انجام شود. ممکن است تمایل به کشیدن گوشه خارجی چشم و دم ابروها به سمت بالا یا گوش باشد که بسته به جهت کشش حین عمل ایجاد می گردد. این جراحی می تواند ترکیبی از چندین عمل باشد و یکی از آنها جابجا کردن گوشه خارجی چشم یا کانتوپکسی یا کانتوپلاستی می باشد که بدلیل کشیدگی در چشم و حالت شرقی که ایجاد می کند در ایران طرفدار ندارد و بیشتر ترجیح داده می شود تمرکز کار بر روی پلک بالا و دم ابرو باشد.
در اکثر موارد، عمل به صورت ترکیب عمل زیبایی پلک بالا با برداشتن پوست و چربی اضافه و قسمت خارجی ابرو و قسمت خارجی پلک به سمت بالا انجام می شود که می تواند قوس ابرو را بیشتر کند یا انتهای ابرو را بکشد و حالت شیطانی ایجاد کند.
در افرادی که بدلیل سن دچار افتادگی ابروها و پلک روی چشم شده اند، در صورتی که کل ابروها افتادگی داشته باشند، لیفت ابروها و پیشانی همراه با بلفاروپلاستی بصورت همزمان یا غیر همزمان توصیه می شود ولی افرادی هستند که فقط افتادگی قسمت خارجی ابرو دارند و در این افراد می توان عمل زیبایی پلک بالا همراه با لیفت شقیقه انجام دارد که عمل سبک تری است و می توان بصورت سرپایی با بی حسی موضعی انجام داد.

توضیحات

انجام عمل جراحی

عمل چشم گربه ای با لیفت شقیقه یک عمل جراحی می باشد که توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک در یک مرکز مجهز به تجهیزات لازم و در شرایط استریل انجام می شود. اکثرا عمل با بی حسی موضعی انجام می شود ولی در صورت تمایل فرد، با بیهوشی نیز قابل انجام است و نیاز به بستری شدن شب نمی باشد. مدت زمان عمل حدود یک ساعت است و برش ها پشت پلک های بالا و بین موهای سر در ناحیه شقیقه است.

مراقبت های بعد عمل

پس از عمل تا زمان رسیدن به منزل مراقب سرگیجه احتمالی باشید. برای کاهش ورم و کبودی، تا ۴۸ ساعت روی پلک های خود کمپرس یخ بگذارید. در صورتی که سرمای زیاد اذیت کننده است، می توانید آن را در یک یا دو لایه دستمال بپیچید و سپس استفاده نمایید. بهتر است شب اول از غذاهای سنگین اجتناب کنید. از روز بعد، منع خاصی از نظر غذا ندارید با این وجود توصیه می شود نمک کمتر مصرف کنید و مواد حاوی ویتامین ث مانند آناناس و مرکبات مصرف کنید.
پس از عمل روی پلک های بالای شما چسب است و روی موهای نواحی شقیقه پانسمان است. پانسمان سر را حداقل چهار روز و چسب پشت پلک را تا زمان مراجعه به پزشک برای کشیدن بخیه ها نگه دارید. بهتر است تا آن زمان پانسمان و چسب ها باقی بمانند و حمام نروید. البته اگر چسب شل شد و افتاد ایرادی ندارد و نیاز به چسب زدن مجدد نمی باشد. یک قطره و ژل چشمی برای شما تجویز می شود که در صورت احساس خشکی چشم یا سوزش یا اشک ریزش در داخل چشم استفاده کنید.
معمولا از سه چهار روز بعد از عمل می توانید به کارهای معمول برگردید. اما تا یک هفته بعد عمل ورم و گاهی کبودی پلک دارید و انجام کارهای دقیق با چشم مشکل می باشد. بسته به شغل فرد، ممکن است ترجیحا تا یک هفته نیاز به مرخصی باشد تا ورم زودتر بهبود یابد. برای کاهش کبودی یک کرم تجویز می شود که روزی دو بار زیر چشم و روی گونه ها بزنید و برای اجتناب از اشعه ماورای بنفش بیرون از منزل از عینک های آفتابی UV بزرگ استفاده نمایید.بعد از عمل، در طول روز برای استراحت بهتر است بنشینید و سر را بالا بگیرید و کمتر دراز بکشید. هنگام خوابیدن، بهتر است تا یک ماه به پهلو نخوابید و زیر شانه ها و سر بالا باشد. بهتر است تا یک ماه به مدت طولانی سر خود را به پایین خم نکنید و ورزشهای سنگین انجام ندهید.

عوارض

مهمترین عارضه باز ماندن چشم ها حین خواب است. البته چند روز اول ممکن است چشم ها باز بمانند که نیاز به استفاده از قطره اشک مصنوعی در طول روز و ژل چشمی قبل از خواب دارد ولی زیاد طول نمی کشد و در صورت وجود، با ماساژ پلک بعد از کشیدن بخیه برطرف می شود.
گاهی ممکن است دو طرف عدم تقارن وجود داشته باشد. البته نباید در تشخیص عجله داشته باشید و باید حدود یک دو ماه تا رفع ورم صبر کنید. مقدار جزئی عدم تقارن طبیعی است و در بسیاری از موارد قبل از عمل نیز وجود دارد. گاهی عدم تقارن بدلیل اختلاف اندازه حدقه استخوانی و سایز اجزای چشم است که حتی با برداشتن بیشتر پوست از یک طرف قابل اصلاح نمی باشد و فقط مقداری بهتر می شود. معمولا در صورت عدم تقارن ابروها، با صبر تا یک ماه بهبود می یابد ولی اگر بهبود نیافت، با ماساژ بعد از یک ماه اصلاح می شود.

نتایج عمل

کبودی پلک ها بعد از عمل بستگی به حساسیت پوست دارد. در صورت کبودی، طی ۷ تا ۱۰ روز رفع خواهد گردید.
تا یک ماه ورم از بین می رود و نتیجه نهایی مشخص می شود. در این مدت، مقداری دم ابرو و گوشه چشم پایین می آیند لذا حین عمل، کشش حداکثری انجام می شود که ممکنست در ابتدا غیر عادی به نظر برسد. بعلاوه، بخیه هایی از زیر پوست زده می شود که حالت گودی آنها ممکنست بصورت نقاطی چسبیده به عضلات زیرین دیده شود که تا یک ماه خودبخود برطرف می شود. مقدار برگشت در یک ماه اول بستگی به ضخامت و جنس پوست دارد که در مشاوره قبل عمل مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از یک ماه، نتایج عمل معمولا تا حدود ۱۰ سال ثابت باقی می مانند.
پشت پلک بالا ممکنست در اوایل در محل بخیه چین و چروک داشته باشد اما در نهایت آثار بخیه بسیار جزئی خواهد بود و بویژه با باز کردن چشم ها دیده نخواهند شد. برش های داخل موها هم بسیار کوچک می باشند و با موها مخفی می شوند.