جراحی گوشه داخلی چشم

در برخی افراد پوست گوشه داخلی چشم در سمت بینی حالت کشیدگی دارد و ممکن است بصورت یک پرده پوستی قسمتی از چشم را مخفی کند. معمولا این حالت بصورت ذاتی در افراد دارای حالت چشم شرقی دیده می شود.

موارد انجام

عمل جراحی گوشه داخلی چشم می تواند در افراد با سن پایین یا بالا که تمایل به تغییر حالت چشم یا رفع پرده پوستی جلوی چشم دارند انجام شود. ممکن است این مشکل به تنهایی وجود داشته باشد ولی در اکثر موارد پوست و چربی اضافه پلک های بالا هم وجود دارد که نیاز به اصلاح دارد. مشاوره در مورد انجام یا عدم انجام این عمل اهمیت دارد و نوع عمل باید بسته به شدت مشکل نیاز سنجی شود زیرا برش های این عمل می توانند قابل رویت باشند.

توضیحات

انجام عمل جراحی

جراحی گوشه داخلی چشم به تنهایی یا همزمان با عمل زیبایی پلک های بالا یک عمل جراحی می باشد که توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک در یک مرکز مجهز به تجهیزات لازم و در شرایط استریل انجام می شود. اکثرا عمل با بی حسی موضعی انجام می شود. عمل گوشه چشم به تنهایی حدود یک ربع تا نیم ساعت طول می کشد ولی اگر همزمان با جراحی پلک بالا باشد حدود یک ساعت خواهد بود. برش ها در ناحیه گوشه داخلی چشم می باشند و بسته به شدت مشکل ممکنست بصورت یک خط یا Z شکل یا خطوط پیچیده تر باشد.

مراقبت های بعد عمل

پس از عمل تا زمان رسیدن به منزل مراقب سرگیجه احتمالی باشید. برای کاهش ورم و کبودی، تا ۴۸ ساعت روی پلک های خود کمپرس یخ بگذارید. در صورتی که سرمای زیاد اذیت کننده است، می توانید آن را در یک یا دو لایه دستمال بپیچید و سپس استفاده نمایید. بهتر است شب اول از غذاهای سنگین اجتناب کنید. از روز بعد، منع خاصی از نظر غذا ندارید با این وجود توصیه می شود نمک کمتر مصرف کنید و مواد حاوی ویتامین ث مانند آناناس و مرکبات مصرف کنید.
پس از عمل روی محل عمل چسب است. بهتر است سعی کنید تا زمان مراجعه به پزشک برای کشیدن بخیه ها چسب برداشته نشود. البته اگر چسب شل شد و افتاد ایرادی ندارد و نیاز به چسب زدن مجدد نمی باشد. از دو روز بعد می توانید حمام بروید اما سعی کنید چسب ها خیس و شل نشوند. البته اگر همزمان عمل پلک بالا انجام شده است، مراقبتهای بعد از آن نیز مورد نیاز است و توصیه می شود آنها را مطالعه کنید.
معمولا روز بعد از عمل می توانید به کارهای معمول برگردید. اما تا یک هفته بعد عمل ورم و گاهی کبودی پلک دارید. برای کاهش ورم و کبودی یک کرم تجویز می شود که روزی دو بار زیر چشم بزنید و برای اجتناب از اشعه ماورای بنفش بیرون از منزل از عینک های آفتابی UV بزرگ استفاده نمایید.
بعد از عمل، در طول روز برای استراحت بهتر است بنشینید و سر را بالا بگیرید و کمتر دراز بکشید. هنگام خوابیدن، بهتر است تا یک هفته به پهلو نخوابید و زیر شانه ها و سر بالا باشد. بهتر است تا یک هفته به مدت طولانی سر خود را به پایین خم نکنید.

عوارض

مهمترین عارضه ایجاد گوشت اضافه در محل عمل است. گرچه این عارضه معمول نیست ولی بدلیل تفاوت پوست این ناحیه با بقیه پلک، ممکن است به درجاتی ایجاد شود. برای پیشگیری یا درمان آن، پس از کشیدن بخیه ها توصیه می شود با پماد چشمی ماساژ بدهید و از ژل ضد اسکار استفاده کنید. در موارد نادری که شدید است، ممکن است ۴ ماه درمان نیاز باشد.

نتایج عمل

عمل گوشه چشم بی تنهایی ورم و کبودی ناچیزی دارد ولی در صورت انجام همزمان با عمل پلک بالا، تابع شرایط آن خواهد بود و بستگی به حساسیت پوست دارد.
این احتمال وجود دارد که بعد از عمل، محل جراحی حالت کشیدگی پیدا کند و نتیجه عمل دیده نشود. در این موارد ناشایع، پس از ماساژ با پمادهای تجویزی، کشیدگی بتدریج بهبود می یابد و نتیجه عمل مشخص می گردد هرچند ممکن است این روند حتی تا ۴ ماه طول بکشد.