مناسب ترین سن عمل بینی چه سنی است؟

فهرست مطالب

سن عمل بینی برای آن دسته از افرادی که قصد تغییر و تحول در صورت خود را دارند مهم است. عده‌ای از افراد مخصوصا در سنین نوجوانی ممکن است کمی با چهره‌ی خود مشکل پیدا کنند و عضوی از صورتشان را دارای نقص متصور شوند. شاید اولین عضوی که در چهره هر شخصی می‌تواند زیبایی‌اش را تا حد زیادی تضمین کند بینی باشد.

طبیعی‌ست که همه‌ی ما علاقه‌مندیم ظاهری بدون عیب و زیبا داشته باشیم و احتمالا بینی را عضوی موثر در رابطه با این مساله می‌دانیم. اما هیچ کدام از ما در شکل‌گیری فرم بینی خود دخالت نداشته‌ایم پس چه خوب است با آن کنار بیاییم و با حساسیت کمتری به زندگی‌مان ادامه دهیم.

بهترین جراحان در زمینه عمل بینی کسانی هستند که با استفاده از دانشی به روز و تجهیزاتی پیشرفته، جراحی را به سمتی پیش ببرند تا علاوه بر رفع ایرادات ظاهری، تنفس فرد هم با مشکل مواجه نشود. بهتر است قبل از عمل تمام شرایط را در نظر بگیرید و مطمئن باشید که صرفا با احساسات لحظه‌ای، تصمیمی عجولانه برای عمل بینی‌تان نگرفته‌اید. افراد زیادی هستند که هیچ وقت از ظاهر بینی‌شان رضایت ندارند و به عمل بینی روی می‌آورند اما در آخر کار باز هم راضی به نظر نمی‌رسند.

اگر می‌خواهید با مناسبت‌ترین سن عمل بینی به صورت دقیق آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما باشی

 

عمل بینی در چه سنی توصیه می‌شود؟

در واقع باید بگوییم شما در هر سن و سالی که باشید می‌توانید برای عمل بینی اقدام کنید. اما باید شرایطی هم رعایت شود. بهتر است بگوییم کسانی واجد شرایط عمل بینی هستند که در سنین حساس رشد قرار ندارند و حداقل بازه‌ی سنی خاصی را گذرانده‌اند.

نوجوانان باید زمانی برای عمل مراجعه کنند که رشد طبیعی بینی‌شان متوقف شده باشد و دیگر اندازه‌اش تغییری نکند.

اگر تا قبل از این تغییرات برای عمل بینی دست به کار شوید، این احتمال وجود دارد که درآینده نه چندان دوری از کارتان پشیمان شوید. البته به یاد داشته باشید که هر چقدر سن بالاتر برود ممکن است عوارض عمل بینی هم بیشتر باشد.

همچنین افراد سن بالا نسبت به جوانان دیرتر پوستشان ترمیم خواهد شد و ورم صورتشان هم به همین نسبت با تاخیر بیشتری برطرف می‌شود. عمل بینی برای افراد مسن و یا میانسال با حساسیت بیشتری صورت می‌گیرد و در صورت دارا بودن سلامتی کامل و بررسی آزمایش‌های کافی، شرایط عمل برای این گروه‌های سنی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 

کمترین سن عمل بینی

بهتر است دختران نوجوان در پایان ۱۶ سالگی و پسران نوجوان هم در پایان ۱۸ سالگی عمل بینی انجام دهند تا مشکلات گفته شده برایشان پیش نیاید. برای عمل، غضروف‌های داخل بینی احتیاج به دستکاری دارند تا فرم بینی بهبود پیدا کند و زیباتر شود.

افراد نوجوان باید بدانند که اگر در سنین پایین‌تر از سن عمل بینی که اعلام شده است سراغ جراحی بینی بروند ممکن است در فرآیند رشد صورتشان خللی ایجاد شود. قسمتی از غضروف‌ های داخل بینی مسئولیت سلسله دگرگونی‌ها و رشد اعضای صورت را عهده‌دار هستند که اگر در سن نامناسبی دستخوش تغییرات شوند بر روی رشد صورت تاثیرات منفی باقی می‌گذارند  و بعضی از بخش‌ها رشد مطلوبی نخواهند داشت. بعضی از افراد این حالت چهره را به چیزی شبیه بشقاب مانند می‌کنند.

هر شخص چه بزرگسال و چه نوجوان باید قبل از عمل بینی به طور کامل با عوارض بعد از عمل آشنایی داشته باشد و در جریان اتفاقات احتمالی بعدی قرار بگیرد. بعضی از مردم متاسفانه برای عمل بینی خیلی سریع تصمیم‌گیری می‌کنند و بعد از عمل متوجه می‌شوند که ظاهر قبلی صورتشان را بیشتر می‌پسندیده‌اند.

بنابراین فورا اقدام نکنید و با مشورت و بررسی تمام جوانب، به پزشک جراح مراجعه نمایید. این را هم لازم است بگوییم که عمل بینی صرفا در جهت زیباسازی انجام نمی‌شود بعضی‌ها برای رفع مشکلاتی دیگر مانند انحراف بینی و سایر موارد مجبور به عمل می‌شوند.

 

عمل بینی در سن بالا

عمل بینی برای اکثر افراد بلامانع است. به عبارت بهتر افراد بزرگسال هم در صورت سالم بودن بدن و انجام یک سری آزمایشات می‌توانند عمل موفقیت آمیزی را تجربه کنند و لازم نیست از این بابت نگرانی در دل خود راه بدهند. هر چند ناگفته نماند این عمل برای افرادی که هنوز در سن بلوغ به سر می‌برند توصیه نمی‌شود و در صورت انجام آن، احتمالا در آینده دچار مشکل خواهند شد.

جالب است بدانید که آمارها نشان می‌دهند امروزه خیلی از نوجوانان زیر ۱۸ سال تمایل به عمل زیبایی دارند.

 

چرا عمل بینی در سن ۱۷ سالگی رایج است؟

امروزه بیشتر از هر گروه سنی، نوجوانانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند به دنبال عمل‌های زیبایی بینی هستند. معمولا این قضیه نگرانی‌های والدین را هم بیشتر می‌کند؛ چون باید به فکر تامین هزینه‌های عمل بوده و همچنین از عواقب نهایی این کار هم چندان مطلع نیستند. در سن و سال نوجوانی افراد بیشتر از هر سنی تمایل به دیده شدن و مطرح بودن دارند و علاقه‌مندند که تمام تلاششان را بکنند تا ظاهری زیبا و جذاب داشته باشند.

شاید بعضی از نوجوانان با شیطنت‌های خاص خود آن دسته از دوستانشان که مشکلی در ساختار و شکل ظاهری بینی دارند را مورد تمسخر قرار دهند و این قضیه باعث از دست دادن اعتماد به نفس در بین آن افراد شود. عموما هم دلیل اصلی خیلی از نوجوانان برای عمل‌های زیبایی همین مساله می‌باشد و سعی دارند تا این گونه اعتماد به نفس از دست رفته‌شان را برگردانند.

بینی‌های عقابی، قوز دار و یا دارای سوراخ‌های بزرگ می‌تواند عاملی باشد تا نوجوانان به سمت عمل‌های زیبایی کشیده شوند تا در میان هم سالان خود مورد تمسخر و سرزنش قرار نگیرند.

البته باید بدانید که تنها بلوغ جسمی برای عمل بینی مطرح نیست بلکه در این میان بلوغ روانی هم نقش بسیار موثری خواهد داشت. اگر قرار باشد این نوع عمل‌های زیبایی در افراد کم سن و سال‌تر صورت بگیرد، باید سن عمل بینی هم مدنظر قرار داده شود و از نظر روانی هم روی آنها به درستی کار شود.

در واقع نوجوان باید بپذیرد که قرار نیست با یک عمل زیبایی، تمام چهره‌‌اش دگرگون شده و زیبایی منحصر به فردی پیدا کند. اینکه شخص به شکل واقع گرایانه‌ای با موضوع رو به رو شود کمک می‌کند تا در انتهای کار هم از نتیجه، رضایت بیشتری حاصل شود. بنابراین آمادگی روحی و روانی هم در اصل جزوی از مراحل پیش از جراحی بینی به حساب می‌آید که باید به طور دقیقی انجام شود.

 

مزایا و معایب عمل بینی در سن نوجوانی

اگر در سن نوجوانی یا جوانی قرار دارید شاید بتوان گفت در بهترین و ایده‌ال‌ترین سن ممکن برای عمل جراحی بینی به سر می‌برید. هر چه قدر سن شما کمتر باشد (البته نه کمتر از حداقل سنین گفته شده) بهبودی‌تان هم روند سریع‌تری خواهد داشت.

قطعا اینکه در سنین جوانی  ظاهری زیبا را تجربه کنید خیلی بهتر و ارزشمند‌تر است تا اینکه با صرف هزینه‌ای گزاف بخواهید در سن خیلی بالا برای عمل دست به کار شوید. عده‌ای از  افراد ممکن است واقعا به خاطر ناموزون بودن فرم بینی‌شان در عذاب باشند و از حضور در جمع‌های دوستانه یا حتی خانوادگی هم لذت نبرند. بینابراین عمل زیبایی بینی می‌تواند برایشان راه گشا و کمک کننده باشد.

اگر احساس می‌کنید شکل نامساعد بینی، شما را از لذت زندگی محروم کرده است و کم کم به گوشه نشینی و انزوا روی آورده‌اید می‌توانیم بگوییم کاندیدای خوبی برای عمل بینی به حساب می‌آیید. زیرا ممکن است با یک جراحی، کیفیت  زندگی شما هم دچار تحولات مثبتی شود. البته نباید در این راه دچار بی‌ثباتی و تزلزل شوید و تصمیمی غیر صادقانه و همین طور غیر عقلانی برای عملتان بگیرید. چون ممکن است بعد عمل هم دچار وسواس شده و دوباره بخواهید جراحی مجددی روی بینی‌تان انجام شود.

اما بد نیست به معایب عمل بینی در نوجوانان هم اشاره‌ای داشته باشیم. نوجوانی سنی بسیار حساس است که در ان بازه به دلیل تغییرات هورمونی خاص ممکن است شخص تصمیمی لحظه‌ای برای عمل بگیرد. اما با گذر زمان که سن بیشتر می‌شود این احتمال وجود دارد که حتی فرد همان بینی سابق را مایه افتخار خود ببیند و یا متوجه شود هیچ اشکالی در فرم آن نبوده است.

همچنین باید نوجوان به این درک رسیده باشد که عمل بینی هم مانند تمام جراحی‌های دیگر ممکن است همراه با عارضه باشد  و از قبل برای رویارویی با چنین مشکلاتی آمادگی لازم را در خود به وجود آورده باشد.

در نهایت باید سن عمل بینی را در نظر گرفته و به دنبال جراحی حاذق باشید تا کمترین اشکال در عملتان دیده شود و نتیجه دلخواهی را کسب کنید. هرگز برای فخر فروشی و پز دادن عمل بینی را انتخاب نکنید چون شاید از نتیجه کار هم خوشتان نیاید و مجبور شوید دوباره عمل زیبایی انجام دهید.

سخن پایانی

با نگاهی اجمالی بر گذشته و زندگی پیشینیان خود درمی‌یابیم که انسان همواره در هر زمان و با هر شرایطی، میل شدیدی به زیبایی داشته است و تمام تلاشش را برای بهتر بودن و جذابیت بیشتر به کار گرفته است. این میل طبیعی تا جایی پیش‌ رفته که انسان دیگر به تغییرات آرایشی که کمی چهره را تغییر می‌دهد بسنده نمی‌کند و به سمت روش‌های نوین مانند جراحی‌های زیبایی گرایش پیدا کرده است. یکی از این جراحی‌هایی که بسیار رایج شده، عمل بینی می‌باشد.

امروزه در تمام کشورها و البته به خصوص ایران شاهد انجام عمل بینی هستیم که نشان می‌دهد همیشه افرادی وجود دارند که از چهره‌ی خود چندان هم رضایتمند نیستند. بررسی‌های علمی ثابت کرده‌اند که روی آوردن به چنین عمل‌هایی ریشه در ویژگی‌های روان‌شناختی ما انسان‌ها دارد.

در واقع بیشترین عاملی که باعث این اتفاقات می‌شود نادیده گرفتن سن عمل بینی و کمال‌گرایی در بعضی از اشخاص است که به صورت منفی جلوه می‌کند. هر چند باز هم تحقیقات حاکی از این مساله می‌باشد که عده‌ای هم با چنین معضلی دست و پنجه نرم نمی‌کنند و تنها مشکلشان بینی ناموزون آنهاست. در واقع افرادی که از نظر روانی در حالت ایده‌آلی قرار دارند بعد از عمل زیبایی، زندگی‌شان دچار تغییرات مثبتی شده است و کاملا احساس خوبی نسبت به خود پیدا کرده‌اند.

 

spamedica.com : منبع