عمل زیبایی گوش برجسته در مشهد

فهرست مطالب

عمل زیبایی گوش برجسته یک جراحی زیبایی جهت اصلاح و تغییر شکل یا اندازه گوش ها است. از این عمل برای رفع ایرادهای ظاهری گوش مانند عدم تقارن گوش ها، برطرف کردن برجستگی و یا اصلاح سایز آن انجام می شود. همواره نتیجه این عمل موجب افزایش اعتماد به نفس بیماران می شود و از لحاظ ظاهری تاثیر قابل ملاحظه ای در فرد ایجاد خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا با عمل زیبایی گوش برجسته بیشتر آشنا شوید….

فیلم عمل زیبایی گوش برجسته

گوش برجسته چیست؟

یکی از اعضاء صورت که تاثیر زیادی در زیبایی فرد دارد گوش ها هستند. در صورتی که فرم گوش ها بدلیل عواملی مانند بزرگ بودن لاله گوش، رشد ناقص گوش و یا وجود برجستگی های غیرمتعارف از حالت طبیعی خود خارج شده باشند، بصورت برآمده و یا بزرگ تر به نظر می آیند که زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این عارضه می تواند در زندگی فرد مشکلاتی را ایجاد نموده تا جایی که شخص بخاطر خجالت کشیدن سعی می کند همواره گوش های خود را زیر کلاه مخفی کرده و از دید افراد دیگر دور بماند تا مورد تمسخر قرار نگیرد. جراحی گوش برجسته یک روش کارآمد و موثر برای اصلاح ظاهری گوش ها است. همچنین اگر گوش ها به سر چسبیده شده باشند می توان با استفاده از همین عمل گوش ها را در جای صحیح قرار داد.

در حالت کلی عمل زیبایی گوش های برجسته خطری نداشته و همواره فرد از نتیجه آن رضایت خواهد داشت. البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که هر عملی ریسک مخصوص به خود را دارد.

 

دلایل ایجاد گوش برجسته

یکی از دلایل بیرون آمدن لبه خارچی گوش، چین خوردگی های گوش هستند که به درستی تشکیل نشده اند که مهم ترین علت آن عوامل وراثتی و ژنتیک است. چین خودرگی های گوش که بطور کامل رشد پیدا نکرده باشند، موجب فاصله گرفتن گوش از جمجمه می شود و می تواند گوش ها را به سمت جلو خم کند. بهمین دلیل اکثر روش های جراحی در جهت رفع این عارضه انجام می شوند.

عمل گوش برجسته

از دلایل دیگری که موجب برجسته شدن گوش ها می شود عدم تشکل صحیح لاله گوش است که موجب فاصله گرفتن و دورشدن گوش ها از سر شده و حالت بیرون زدگی پیدا می کند که جهت اصلاح و درمان این مشکل بافتی که موجب تشکل شدن لاله گوش است را بر میدارند.

ممکن است گاها ترکیبی از دو عامل ذکرشده در بالا باعث برجستگی گوش ها شده باشد. تشخیص دلیل برجستگی گوش در انتخاب روش جراحی تاثیرگزار بوده و به پزشک کمک می کند تا بهترین تصمیم را بگیرد.

 

علائم و نشانه های گوش برجسته

گوش برجسته به راحتی در مقایسه با گوش هایی که به حالت عادی در کنار جمجمه سر قرار گرفته اند قابل تشخیص می باشد. بطور استاندارد در صورتی که گوش های یک فرد بیشتر از 2 سانتی متر بیرون زدگی داشته باشد بعنوان گوش برجسته شناخته خواهد شد. از نظر آناتومی گوش ها، سه علامت موجب برجسته شدن گوش ها می شوند :

  1. چین خوردگی های بالای گوش: چین های نزدیک به لبه خارجی گوش در صورتی که ضعیف تشکلی شده باشند باعث بیرون زدگی گوش خواهد شد.
  2. زاویه گوش ها نسبت به سر: در صورتی که این زاویه ناچیز باشد گوش ها بطور معمول در کنار سر دیده می شود اما زاویه های بازتر باعث برجسته نشان دادن گوش ها می شود.
  3. اندازه و شکل بخش بالایی گوش: به بخش بالایی گوش که شکل کاسه است، کاسه مخروطی گفته می شود. زمانی که این بخش بزرگتر از حالت عادی باشد، برجسته تر به نظر رسیده و گوش ها حالت بیرون زدگی دارند.

روش انجام عمل زیبایی گوش برجسته در مشهد

در جراحی گوش های برجسته ابتدا یک برش در ناحیه پشت لاله گوش زده می شود و سپس لاله و نرمه گوش توسط نخ های دائمی به عقب کشیده می شوند. حین انجام این جراحی، غضروف تغییری نمی کند و برداشته نمی شود بلکه فقط تغییر شکل داده شده و به عقب کشیده خواهد شد. معمولا این شیوه انجام عمل متناسب با درخواست بیمار و فرم صورت اوست.

جراحی گوش برجسته

در جراحی گوش برجسته، بخیه جراحی در پشت گوش بصورت بسیار ظریف انجام شده و اثری از آن قابل مشاهده نخواهد بود. این جراحی حدودا یک ساعت طول می کشد و بصورت سرپایی همراه با بی حسی انجام می شود. پس از جراحی بلافاصله مرخص خواهید شد و نیاز به بستری شدن فرد نیست.

 

سن مناسب برای جراحی زیبایی گوش برجسته

عمل گوش برجسته بطور معمول در سنین پایین برای کودکان و نوجوانان انجام می شود. این جراحی برای کودکان زیر پنج سال مناسب نیست چرا که هنوز گوش آنها بطور کامل رشد نکرده است درنتیجه ممکن است مجددا برجستگی گوش به حالت قبل برگردد ضمن آنکه غضروف گوش در سنین پایین برای حفظ بخیه بسیار نرم بوده و مناسب جراحی نیست.

افراد بالای 5 سال و بزرگسالان هم می توانند از عمل زیبایی گوش برجسته برای درمان استفاده نمایند. این افراد ممکن است دارای مشکلاتی نظیر : ناهنجاری مادرزادی در گوش از بدو تولد، افرادی که گوش های آنان بر اثر تصادف و یا حادثه دچار آسیب دیدگی شده اند  و در نهایت افرادی که بر اثر انجام ورزش های سنگین و برخوردی مانند کشتی و…  باشند.

 

عوارض عمل زیبایی گوش برجسته

با توجه به اینکه جراحی گوش عمل سنگینی به حساب نمی آید، لذا معمولا در صورتی که جراح به درستی کار خود را انجام داده باشد عوارض چندانی در پی نخواهد داشت. عمل زیبایی گوش به هیچ وجه مشکلی در شنوایی فرد ایجاد نمی کند. پس از عمل زیبایی گوش، بیمار میبایست نکات و توصیه های پزشک خود را به دقت عمل نمایید تا جای بخیه ها به خوبی ترمیم شده و عمل نتیجه مطلوبی داشته باشد.

با اینحال کلیه جراحی های زیبایی تهاجمی و نیمه تهاجمی، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. اکثر این عوارض پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت اما ممکن است بروز بعضی از آنها ناشی از اشتباهات پزشکی و یا بیمار باشند و بطور دائمی باقی بمانند. بنابراین انتخاب پزشک متخصص و جراح قابل تجربه کاملا ضروری است.

از مهمترین عوارض پس از عمل زیبایی گوش برجسته می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. عفونت و خونریزی بیش از اندازه
  2. کبودی گوش برای چند هفته و بهبودی آن پس از 2 هفته
  3. ایجاد زخم در پشت گوش
  4. احساس سوزن سوزن شدن در گوش پس از چند روز از عمل

 

هزینه عمل زیبایی گوش برجسته

مشکلاتی که با جراحی گوش اصلاح و رفع می گردد برای تمامی افراد یکسان نیست و ممکن است در برخی از افراد پیچیده تر باشد همین موضوع می تواند در هزینه عمل تاثیرگذار باشد.

بطور کلی عوامل زیر در تعیین قیمت عمل زیبایی گوش برجسته تاثیرگذار هستند :

  • منطقه جغرافیایی
  • دستمزد جراح
  • هزنیه بیمارستان و یا کلینیک محل درمان
  • و…

www.sciencedirect.com : منبع

دکتر آرش بیرقی طوسی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

بهترین دکتر لیفت شقیقه مشهد
عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دارای دانشنامه برد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی