لیفت پیشانی و ابروها

افرادی که دچار چین های پیشانی یا اخم هستند یا افتادگی ابروها دارند می توانند با لیفت پیشانی و ابروها بهبود یابند. این یک عمل نسبتا کوتاه ولی با دوام طولانی است که می تواند تاثیر زیادی در زیبایی چهره داشته باشد و نیاز به تزریق بوتاکس را برطرف کند.

موارد انجام

عمل لیفت پیشانی و ابروها بسته به وضعیت پیشانی و ابرو می تواند در هر سنی انجام شود. برخی افراد بطور ذاتی ابروهای پایین دارند و ممکن است در سنین پایین تر تمایل به این عمل داشته باشند. بطور طبیعی، ابروی خانم ها باید بالاتر از استخوان بالای چشم باشد و در آقایان باید در حد استخوان قرار بگیرد و زیر استخوان نباشد. بالا رفتن سن نیز باعث افتادگی ابروها و نیاز به لیفت می گردد.
از طرف دیگر، چین های پیشانی و اخم بسته به استعداد فرد و جنس پوست ممکنست در سنین پایین یا بالا ایجاد شوند که نیازمند اصلاح باشند. در خیلی از موارد، افتادگی ابروها و چین های پیشانی با یکدیگر در ارتباط هستند و نیاز به اصلاح هردو وجود دارد. حتی در مواردی که چین های پیشانی و اخم وجود نداشته باشند، حین لیفت ابروها اقدامات لازم انجام می شود تا از ایجاد آنها در آینده پیشگیری شود.
توصیه می شود این عمل قبل از ایجاد یا عمیق شدن چین های پیشانی یا اخم انجام شود وگرنه در صورت وجود چین های عمیق، بطور کامل قابل برطرف شدن نخواهند بود.

توضیحات

انجام عمل جراحی

بهترین روش جراحی لیف پیشانی و ابروها، روش آندوسکوپیک است که توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک در یک مرکز مجهز به تجهیزات لازم و در شرایط استریل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در این عمل سه برش کمتر از یک سانتی متری داخل موهای سر ایجاد می شود و با استفاده از دوربین و تجهیزات آندوسکوپیک پیشانی و ابروها از لایه های زیرین جدا می شوند و عضلاتی که باعث چین و چروک می شوند قطع یا خارج می شوند و پیشانی و ابروها در موقعیت بالاتر فیکس می شوند. اگر تمایل به لیفت شقیقه و تغییر حالت ابروها باشد، ممکن است حداکثر تا ۵ برش کوچک بین موها زده شود. کل عمل کمتر از یک ساعت طول می کشد و نیاز به بستری شدن شب نمی باشد.

مراقبت های بعد عمل

معمولا تا مدتی بعد از عمل تحت نظر هستید. پس از اطمینان از عدم تهوع یا مشکل دیگر می توانید به منزل بروید. مراقب سرگیجه احتمالی باشید. برای کاهش ورم و کبودی، تا ۴۸ ساعت روی پلک های خود کمپرس یخ بگذارید. در صورتی که سرمای زیاد اذیت کننده است، می توانید آن را در یک یا دو لایه دستمال بپیچید و سپس استفاده نمایید. بهتر است شب اول از غذاهای سنگین اجتناب کنید. از روز بعد، منع خاصی از نظر غذا ندارید با این وجود توصیه می شود نمک کمتر مصرف کنید و مواد حاوی ویتامین ث مانند آناناس و مرکبات مصرف کنید.
پس از عمل، روی سر پانسمان است که باید تا زمان مراجعه به پزشک باقی بماند و حمام نروید.
معمولا از سه چهار روز بعد از عمل می توانید به کارهای معمول برگردید. اما تا یک هفته بعد عمل ورم و گاهی کبودی پلک دارید و بهتر است مرخصی بگیرید تا ورم زودتر بهبود یابد. برای پیشگیری و کاهش کبودی یک کرم تجویز می شود که روزی دو بار به پلک ها و زیر چشم ها بزنید و برای اجتناب از اشعه ماورای بنفش بیرون از منزل از عینک های آفتابی UV بزرگ استفاده نمایید.
بعد از عمل، در طول روز برای استراحت بهتر است بنشینید و سر را بالا بگیرید و کمتر دراز بکشید. هنگام خوابیدن، بهتر است تا یک ماه به پهلو نخوابید و زیر شانه ها و سر بالا باشد. بهتر است تا یک ماه به مدت طولانی سر خود را به پایین خم نکنید و ورزشهای سنگین انجام ندهید.
بخیه های سر معمولا بعد از دو هفته تا یک ماه کشیده می شوند. ممکن است آندوتاین یا پیچ داشته باشید که توضیحات توسط جراح داده خواهد شد.

عوارض

شایعترین مشکل بعد عمل احساس بی حسی پیشانی و جلوی سر است که بتدریج بهبود می یابد. در افرادی که موهای حساس دارند ممکن است موهای اطراف برش ها بطور موقت بریزند ولی حداکثر تا ۶ ماه دوباره رویش خواهند داشت و فقط خط برش ها رویش ندارند که قابل پوشیدن با موها می باشد. ممکن است بویژه در آقایان دچار طاسی محل عمل قابل رویت باشد.
نتیجه لیفت در افراد با پوست ضخیم ضعیف تر خواهد بود و در افرادی که چین های عمیق پیشانی یا اخم دارند ممکن است درصدی از چین ها باقی بمانند.

نتایج عمل

پس از عمل، پیشانی دچار ورم می شود که یک هفته اول بیشتر است و تا یک ماه بهبود می یابد. پیشانی دچار کبودی نمی شود ولی بسته به حساسیت پوست ممکن است پلک ها بمدت ۷ تا ۱۰ روز کبود شوند.
نتیجه نهایی تا یک ماه با رفع ورم مشخص می شود. در این مدت، مقداری ابروها پایین می آیند لذا حین عمل، کشش حداکثری انجام می شود که ممکنست در ابتدا غیر عادی به نظر برسد. مراقبت‌های بعد عمل برای کاهش ورم هم خیلی مهم هستند. بعلاوه، در برخی موارد، بخیه هایی از زیر پوست زده می شود که حالت گودی آنها ممکنست بصورت نقاطی چسبیده به عضلات زیرین دیده شود که تا یک ماه خودبخود برطرف می شود. مقدار برگشت در یک ماه اول بستگی به ضخامت و جنس پوست دارد که در مشاوره قبل عمل مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از یک ماه، نتایج عمل معمولا تا حدود ۱۰ سال ثابت باقی می مانند و حتی تاثیرات جوانسازی آن تا آخر عمر مشهود خواهد بود.