ورزش بعد از عمل بینی

فهرست مطالب

یکی از سوالات شایع که بسیار از بیماران محترم دارند این است که آیا امکان ورزش بعد از عمل بینی وجود دارد؟

ممکن است بعد از عمل بینی ، متوجه شوید که بهبودی شما سریعتر و آسان تر از آنچه پیش بینی کرده بودید، پیش رفته است. ممکن است آنقدر حس بهبودی و خوب بودن داشته باشید که بخواهید دوباره تمرین های ورزشیتان را از سر بگیرید. پس این یک خبر عالی است.

حتی اگر شما احساس سرزندگی می کنید، شاید بدن شما هنوز به این آمادگی نرسیده باشد. ورزش بعد از عمل بینی نیاز به گذر زمان دارد.

بسیاری از کسانی که عمل بینی انجام می دهند تمایل دارند فعالیت های عادی خود را در اسرع وقت پس از رینوپلاستی از سر بگیرند. با این حال حتی در صورت انجام  جراحی های دیگر صورت شبیه به جراحی زیبایی بینی ، هر کاری که با بدن خود انجام می دهید می تواند بر میزان بهبودی صورت شما تأثیر بگذارد. بعد از هر عمل جراحی ، بدن شما برای ترمیم خود سخت تلاش می کند و بنابراین نیاز به استراحت ، مایعات کافی و غذاهای مغذی دارد تا سریع به روزهای اوج خود بازگردد.

 

آیا امکان ورزش بعد از عمل بینی وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت در پنج هفته اول بعد عمل بینی فقط نرمش های خیلی سبک توصیه می شود و هیچ فعالیت فیزیکی دیگری توصیه نمی کنیم. البته در هفت روز اول بعد عمل بینی استراحت کامل توصیه می شود.

 

در ورزشکاران حرفه ای مانند بوکسور ها و دونده های سنگین و کشتی گیرها و تکواندو کارها باید زمانی اقدام به عمل بینی کنند که ورزش قهرمانی را کنار گذاشته باشند.

 

بعد از پنج هفته که از عمل بینی گذشت بدنسازی و نرمش ایرادی ندارد ولی به طور کلی ورزشکاران محترمی که عمل جراحی بینی انجام می دهند باید از ضربات مستقیم و سنگین به بینی شدیداً اجتناب کنند. بارها پیش آمده است که بعد عمل بینی در اثر ضربه مستقیم، سپتوم یا تیغه وسط خرد شود و نیاز به عمل مجدد جهت برقراری تنفس یا زیبایی باشد. در بعضی از رشته ها مانند بسکتبال، هاکی یا فوتبال امکان استفاده از گارد یا شیلد جهت محافظت از بینی وجود دارد.

 

یکی دیگر از پرسشهای بیماران بعد عمل بینی این است که آیا جراحی بینی باعث ضعف مفرط بینی میشود یا نه؟
در جواب باید گفت خیر، عمل بینی که بدست یک جراج و متخصص گوش و حلق و بینی در مشهد و با تجربه باشد هرگز باعث ضعف مفرط بینی نخواهد شد و اصلا جای نگرانی ندارد. بعد از یک سال، بینی عمل شده مانند بینی طبیعی است و همان قوام و استحکام را دارد. همانطور که در یک بینی طبیعی ضربه باعث تغییر شکل و شکستگی است در بینی عمل شده نیز همینطور است.

 

به طور خلاصه تا پنج هفته بعد عمل بینی از ورزش سنگین اجتناب کنید و بعد از پنج هفته منع چندانی برای ورزش بعد از عمل بینی وجود ندارد.