اطلاعاتی درباره عمل جراحی زیبایی پلک-قسمت اول

فهرست مطالب

افتادگی پلک یا پف پلک ها در فارسی به دو منظور اطلاق می شود یکی پف پلک ها می باشد و دیگری افتادگی واقعی پلک، که در آن پلک از حالت نرمال خود پایین تر می آید که در این قسمت بیشتر در مورد با پف پلک ها توضیحاتی داده می شود که یکی از دلایل مهم عمل پلک می باشد .به طور کلی اضافه بودن یا شل شدن پوست پلک و عضلات آن ناحیه است که در انگلیسی به نام baggy eyelids يا «چشم های کیسه دار» نامیده می شود. این مشکل در افراد با سن بالا شایعتر است و در برخی موارد در افراد جوان هم مشاهده می شود. بسیاری از افرادی که برای جراحی افتادگی پلک مراجعه می کنند جوان هستند و خواستار آنند که حالت پفی که در پشت پلک آن ها مشاهده می شود تغییر کند و از بین برود. اما در افرادی که شل شدن پوست و عضلات و بروز چربی رخ می دهد می تواند، عوامل مختلفی از جمله جاذبه زمین( که در واقع پوست و بافت بدن را به سمت پایین می کشد)، لاغری چشمک گیر افراد که چربی زیر پوست به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می بابد و موجب چروکیده شدن و افتادگی پوست می گرد، کاهش و از بین رفتن بافت های الاستیک پوست و ضعیف شدن بافت های همبندی پلک نام برد. تمامی این موارد می تواند در بروز افتادگی پلک دخیل دانست. البته بیشتر در پلک فوقانی شل شدن پوست اتفاق می افتد که ممکن است در پلک پایینی به ندرت مشاهده شود که معمولا عمل جراحی پلک پایین به فراوانی عمل پلک فوقانی نمی باشد.
بیماری هایی که موجب افتادگی پلک می شود
بیماری های شایعی نظیر تیروئيد چشمی که در واقع بیماری است که اکثرا همراه با پرکاری تیروئید می باشد , بیماری های کلیوی، و برخی بیماری ها,شامل بیماری های پوستی و بیماری های عروقی و رسوباتی که در‌این نواحی ایجاد می گردد میتوانند موجب افتادگی پلک و شل شدگی پوست پلک و پف پلک ها شوند ولی عوامل ژنتیکی در افتادگی و پف پلک ها تاثیر به سزایی دارد درین دسته از افتادگی , لبه ی پلک پایین تر از حد نرمال است و می تواند به اندازه خفیف و یا به میزان شدید باشد اندازه خفیف تفاوت مختصری ایجاد می کند که به آن «مینیمال پتوز» گفته می‌شود در گونه شدید احتمالا جلوی محور بینایی و مردمک گرفته شود و مشکل دید ایجاد شود این دسته از افتادگی درصورتی که در دوران کودکی بصورت مادرزادی وجود داشته باشد با مسدود کردن مسیر بینایی، میتواند ضربات جبران ناپذیری به فرد وارد نماید و موجب تنبلی چشم شود و در صورت عدم درمان در دوران کودکی در سنین بالاتر به هیچ وجه بینایی از دست رفته بر نخواهد گشت و متاسفانه تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند.

انواع جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلك (بلفاروپلاستی ) ممكن است برای دو پلک بالا دو پلك پایین صورت بپذیرد. به این ترتیب اصطلاحاً «بلفاروپلاستی پلك تحتانی» , «بلفاروپلاستی پلك فوقانی» و «بلفاروپلاستی توام فوقانی و تحتانی» نامیده می‌شود . درباره ی هر پلك تكنیك های بسیار گوناگون و پیچیده ای هست كه در جراحی ها مورد استفاده قرار می‌گیرند .
نوع تكنیك ممكن است مبنایی برای تقسیم بندی انواع جراحی پلك باشد . مثلاً در مورد پلك تحتانی ممكن است برش از روش ملتحمه و یا این که از روش پوست باشد . براین اساس بلفاروپلاستی پلك تحتانی بر دو گونه «با برش پوستی »ویا«بدون برش پوستی» تقسیم می‌شود .
گونه دیگر دسته بندی جراحی افتادگی پلک به طور فانکشنال و کاسمیتیک است :
فانکشنال یعنی ممکن است پف پلک و شل شدگی پوست در حدی باشد که منجر خلل بینایی در شخص شود بدین صورت که پف پلک جلوی دید را گرفته باشد یا این که سنگینی شدیدی در آن ناحیه تولید کرد‌ه باشد یا شخص هنوز قادر به دیدن است اما میدان دید او محدود شده است یعنی پف پلک جلوی دید شخص را گرفته است و میدان دید شخص را کمتر کرده است. در واقع جراحي پلك در اين اشخاص علاوه بر جنبه زيبايي بمنظور بهبود ديد يا افزایش ميدان بينايي نیز می باشد .
در بیشتر اشخاص پف و افتادگی پلک نقص‌ دید به وجود نمی آورد و صرفا به منظور جراحي پلك بابت زیبايي ودرمان پف و افتادگی پلک به پزشک مراجعه می نمایند.
احتمال دارد اشخاصی که جهت جراحي پلك به پزشک مراجعه می نمایند از احساس ناراحتی در ناحیه چشم صحبت کنند چه بسا احتمال دارد افتادگی و شل شدگی پوست و در بعضی موارد موجب پیدایش بیماری هایی نظیر ناراحتی چشمی، برگشتگی پلک به طرف داخل، برگشتگی پلک بطرف بیرون، ورم های پلکی و چه بسا التهاب های پوستی شود. البته در افرادی که به دلیل زیبایی به دکتر معالج مراجعه می نمایند نقص‌ پُری و سنگیني پلک بالا را مطرح می نمایند، یا این که به اصطلاح شرایط کیسه شدن و پف پلک زیر و چین و چروک های زیرچشم و گوشه چشم را ذکر می نمایند و تمامی این موارد می‌توانند عواملی باشند که اشخاص برای آن به جراح پلک مراجعه می نمایند. بیرون زدگی چربی و پف هایی که دیده می شود شاید همراه با شل شدگی پوست و چین و چروک نباشد. بخصوص در اشخاص جوان و اشخاصی که زمینه خانوادگی و ژنتیکی داشته باشند، پفی که در زیر آن چربی باشد و شل شدگی پوست درآنها دیده نشود، بسیار مشهود است.
ولی در مورد بيرون زدگي چربي، پلک با وجودی که نازکی از لایه های مختلف و زیادی درست شده شده‌است. یک لایه به نام سپتوم اوربیت که درواقع چربی در پشت آن جای دارد در برخی موارد این لایه شرایط شل شدگی پیدا می نماید و چربی که زیر آن موجود است بیرون زده می‌شود واین امر اغلب بدلیل افزایش سن و یا بصورت ژنتیکی و یا خانوادگی می باشد.

ادامه ی مطلب

کسب اطلاعات لازم درباره ی عمل بینی در مشهد