ارتباط تیروئید و عمل بینی | آیا پرکاری تیروئید برای بیهوشی خطرناک است؟

فهرست مطالب

تیروئید و عمل بینی آیا در یک دیگر تداخل ایحاد می کنند و ممکن است برای جراحی بینی خطرناک واقع شود؟ جواب این سوال را می توان اینگونه داد : بله – تیروئید و جراحی بینی بر یک دیگر اثر می گذارند، به عنوان مثال بیهوشی در افرادی که دچار کم کاری تیروئید می باشند ممکن است سبب ایجاد بیماری میگزدم شود.

در این مقاله سعی بر این داشته ایم تا شما را با تیروئید و تداخل آن با جراحی بینی بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید…

تیروئید چیست ؟

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در جلو گردن و دقیقا زیر سیب گلو قرار گرفته است. این غده با تولید هورمون های مورد نیاز انسان، وظیفه سوخت و ساز بدن او را انجام می دهد.

غده تیروئید چیست

در صورتی که غده تیروئید کار خود را به درستی انجام ندهد سبب بروز بیماری های خطرناکی نظیر پر کاری و کم کاری تیروئید می شود که کم کاری تیروئید به زمانی گفته می شود که غده تیروئید هورمون های بسیار کمی از خود ترشح می کند و پرکاری تیروئید نیز زمانی است که غده تیروئید هورمون های بسیاری تولید می کند، که هر دو سبب ایجاد مشکلات بسیاری در بدن می شوند.

از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. افزایش وزن
  2. اختلال حافظه
  3. کاهش ضربان قلب
  4. پوست نازک
  5. تحریک پذیری

تیروئید دو هورمون تیروکسین و تری یدو تیرونین را می سازد که این هورمون ها تاثیرات بسیار گسترده ای در بدن می گذارند. کار آن ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی بدن می باشد.

غده تیروئید علاوه بر هورمون های t3 و t4، هورمون کلسی تونین را نیز تولید می کند که مسئولیت تنظیم مقدار کلسیم خون بر عهده آن است.

همانطور که بالاتر هم اشاره شد، تیروئید مسئولیت سوخت و ساز بدن را نیز عهده دار است که عملكرد آن توسط غده ديگری در بدن به نام هيپوفيز تنظيم مي شود. هيپوفيز در مغز قرار دارد و با ترشح هورمون محرك تيروئيد، باعث افزايش ترشح هورمون هاي تيروئيد مي شود.

تيروئيد ممكن است دچار كم كاری يا پركاری شود. هرگونه اختلال در کارکرد غده تیروئید، تغییر در میزان نرمال ترشح غدد تیروئیدی و تغییر اندازه و شکل غده تیروئید منجر به بیماری خاصی در بدن می شود که در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به توضیح مهم ترین آن ها می پردازیم.

 

کم کاری تیروئید چیست ؟

کم کاری تیروئید به زمانی گفته می شود که تیروئید دیگر نتواند هورمون های مورد نیاز را به میزان کافی تولید کند. میزان پایین هورمون های تیروئید می تواند روی تمامی بدن تاثیر گذار باشد، برای مثال کم کاری تیروئید می تواند سبب ایجاد احساس خستگی و ضعف در بدن شود.

افراد با سنین مختلف می توانند به این بیماری دچار شوند اما احتمال ابتلا در افراد مسن به نسبت سایر افراد، بیشتر می باشد. در زنان بالای 60 سال ریسک بیشتری برای ابتلا به کم کاری تیروئید وجود دارد، همچنین سابقه خانوادگی نیز در این رابطه موثر است.

در صورتی که کم کاری تیروئید درمان نشود، میزان کلسترول بدن افزایش می یابد و همچنین اگر در طول بارداری مبتلا به این بیماری باشید به جنین آسیب وارد می شود. اما جای نگرانی نیست چرا که با مصرف داروهای مناسب می توانید این بیماری را درمان کنید.

 

علائم کم کاری تیروئید

از جمله علائم کم کار بودن تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کما
  • یبوست
  • ضعف بدن
  • افسردگی
  • افزایش وزن
  • اختلال حافظه
  • کاهش ضربان قلب
  • حساسیت به سرما
  • خشک شدن پوست
  • خستگی بیش از حد

درمان کم کاری تیروئید و عمل جراحی بینی

شناسایی و درمان کم کاری تیروئید

زمانی که برای شناسایی و درمان این بیماری به متخصص مراجعه می کنید، پزشک در ابتدا از شما آزمایش خون می گیرد تا میزان TSH و سطح هورمون تیروئید را مورد بررسی قرار دهد. سطح بالای TSH و مقدار کم تیروکسین می تواند بدین معنا باشد که تیروئید شما کم کار است.

همچنین ممکن است که این مقادیر نشان دهنده این باشند که غده هیپوفیز، میزان TSH بیشتری ترشج نموده و سعی بر این دارد غده تیروئید را جهت تولید هورمون تحریک کند. برای اینکه کم کاری تیروئید درمان شود، باید قرص هورمون تیروئید را مصرف نمایید. البته این نکته حائز اهمیت می باشد که استفاده از دوز مناسب قرص بسیار مهم است چرا که مصرف زیاد هورمون تیروئید سبب بروز علائم پر کاری تیروئید می شود.

 

کم کاری تیروئید و عمل جراحی

افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند، به طور معمول از داروی لووتيروكسين استفاده می کنند که نباید مصرف آن را قبل از عمل بینی خود قطع کنند. در این خصوص لازم است در ابتدای روز جراحی، داروی خود را با مقداری آب مصرف کنند تا مشکلی برای تیروئید و عمل بینی آنها پیش نیاید.

 

کم کاری تیروئید و کما

کم کاری تیروئید پیشرفته می تواند منجر به عوارضی شود که به آن “کما میکسدما” گفته می شود. کمبود T3 و T4 به شدت عملکردهای بدن را مختل می کند که ممکن است فرد دچار علائم کما میکسدم شده و یک اورژانس پزشکی محسوب می شود.

در حالی که اصطلاح “کما میکسدما” برای توصیف این وضعیت خطرناک استفاده می شود، “بحران میکسدم” جایگزین آن شده است، زیرا دیگر برای تشخیص این وضعیت نیازی به حالت کما نیست.

بحران میکسدم هنگامی رخ می دهد که بدن دیگر امکان تحمل تغییرات ناشی از کم کاری تیروئید را ندارند بنابراین شروع به جبران کردن می کند. این یکی از حالات خطرناک و جدی بدن است که نیاز به مراقبت های فوری پزشکی را دارد.

این بیماری در زنان و افراد بالای ۶۰ سال شایع تر است. در دوران بارداری نیز ممکن است رخ دهد. بحران میکسدم اغلب به دلیل عوارض ناشی از عفونت، خونریزی یا نارسایی تنفسی باعث مرگ می شود.

 

پرکاری تیروئید چیست ؟

پرکاری تیروئید به زمانی گفته می شود که غده تیروئید، هورمون زیادی تولید کند که این اختلال یک درصد از زنان جهان را درگیر کرده و در مردان کمتر شایع می باشد.

بیماری گریوز (Graves) متداول ترین دلیل پر کاری تیروئید به شمار می رود که هفتاد درصد بیماران پر کاری تیروئید به آن مبتلا هستند. ندول یا گره تیروئید (اختلالی که به آن گواتر گره ای سمی یا گواتر چندگره ای هم گفته می شود) نیز ممکن است سبب شود که غده تیروئید بیش از اندازه هورمون تولید کند.

 

علائم پر کاری تیروئید

از جمله علائم پرکار بودن تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اضطراب
  • بی قراری
  • تعریق زیاد
  • لرزش بدن
  • کاهش وزن
  • عصبی بودن
  • پوست نازک
  • تحریک پذیری
  • مشکل خواب
  • ضعف عضلات
  • ضربان قلب بالا
  • مو و ناخن شکننده
  • شناسایی پرکاری
  • چشم های برآمده (در موارد بیماری گریوز)

پرکاری تیروئید و جراحی بینی

شناسایی و درمان پرکاری تیروئید

اگر در آزمایش خونی که پزشک می گیرد، میزان تیروکسین (هورمون تیروئید) زیاد باشد و TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) کم باشد، نشان دهنده پر کاری تیروئید می باشد.

همچنین دکتر ممکن است برای تشخیص پر کاری تیروئید ید رادیو اکتیو را به صورت خوراکی به شما بدهد و یا آن را تزریق کند، سپس میزان ترشحات غده تیروئید را اندازه گیری نماید. تیروئید ید وارد شده به بدن را مصرف می کند تا هورمون های خود را تولید کند. مصرف زیاد ید رادیو اکتیو توسط تیروئید نشان دهده پر کاری آن می باشد.

 

همچنین موارد زیر راهکارهایی برای درمان پر کاری تیروئید می باشند :

  1. دارو های ضد تیروئید مثل متی مازول (تاپازول) برای جلوگیری از تولید هورمون های تیروئید ساخته شده اند.
  2. سطح بالای ید رادیواکتیو به غده ی تیروئید آسیب می رساند. بیمار، ید رادیواکتیو را به شکل قرص مصرف می کند. غده ی تیروئید همزمان با جذب ید، ید رادیواکتیو را نیز جذب می نماید که سبب وارد شدن آسیب به غده می شود.
  3. از طریق انجام عمل جراحی می توان غده تیروئید را برداشت.
  4. بیمارانی که به روش های ید رادیواکتیو یا جراحی، غده ی تیروئید خود را از دست می دهند، دچار کم کاری تیروئید خواهند شد و روزانه باید هورمون تیروئید را مصرف نمایند.

 

آیا پرکاری تیروئید برای بیهوشی خطرناک است ؟

افرادی که سابقه کم کاری و یا پرکاری تیروئید دارند و دارو مصرف می کنند، حتما می بایست قبل از اینکه عمل جراحی را انجام دهند، میزان هورمون تیروئید آنها در خون به وضعیت نرمال و طبیعی برگشته باشد.

این موضوع برای بیمارانی که پرکاری تیروئید دارند شرایط حساس تری را ایجاد می کند چون ممکن است زمان عمل جراحی، میزان بسیار زیادی هورمون از غده تیروئید آزاد شود که به این حالت “طوفان تیروئیدیک” گفته می شود که از علائم آن می توان به افزایش ضربان قلب و فشار خون اشاره کرد.

بنابراین این بیماران می بایست ابتدای صبح همان روزی که عمل جراحی دارند، داروهای ضد تیروئید خود را به طور دقیق مصرف کنند تا از عوارض گفته شده زمان بیهوشی جراحی بینی در امان باشند و مشکلی در تیروئید و عمل بینی آن به وجود نیاید.

 

احتمال به هوش نیامدن بعد از عمل بینی وجود دارد؟

در جریان عمل جراحی بینی از بیهوشی عمومی استفاده می شود و یکی از خطراتی که ممکن است وجود داشته باشد واکنش منفی بدن به مواد بیهوشی است.

افرادی که دچار بیماری قبلی و عروقی هستند مواد بیهوشی برای آنها می تواند بسیار خطرآفرین باشد و حتی ممکن است منجر به مرگ شود! بنابراین هرگونه بیماری قبلی و یا حساسیت به مواد بیهوشی را قبل از عمل حتما با پزشک خود مطرح نمایید.

همچنین مشکلات ریوی یکی دیگر از موانع عمل بینی است که می تواند از قصد شما برای انجام عمل بینی جلوگیری کند، زیرا ممکن است در زمان بیهوشی بدلیل اختلالات تنفسی و ریوی مشکلاتی بوجود بیاید که خطرناک باشد.

آیا تیروئید و عمل بینی با هم تداخل ایجاد می کنند؟

تیروئید و عمل بینی تا حدودی با یک دیگر تداخل ایجاد می کنند.

جراحی بینی اغلب برای بیمارانی که دچار تیروئید پرکار می باشند، می تواند خطرناک واقع شود. این دسته از افراد، قبل از انجام عمل بینی باید با مصرف دارو، پرکاری تیروئید را کنترل کرده و سپس اقدام به عمل جراحی بینی نمایند.

همچنین افرادی که دارای تیروئید کم کار می باشند به مواد بیهوشی حساسیت نشان می دهند، به گونه ای که سبب افت فشار و توقف نبض آن ها می شود و همچنین به هوش آمدن آن ها نیز با تاخیر صورت می گیرد.

بیهوشی افراد دارای تیروئید کم کار امکان به وجود آمدن کمای میگزدم را بالا میبرد که موارد زیر را به همراه دارد :

  • اختلال روانی
  • افت فشار خون
  • کاهش دمای بدن
  • کاهش دم و بازدم
  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش سدیم خون

برای مقابله با این شرایط، در ابتدا باید خون بیمار گرم شود و سپس سینتروئید و استروئید به او تزریق گردد. پس از انجام عمل بینی نیز، بیمار باید در بخش مراقبت های ویژه تحت کنترل باشد و ترکیبات خونی وی مورد بررسی قرار گیرد.

 

برای عمل بینی تیروئید باید چند باشد ؟

آزمایش تیروئید نرمال tsh (Thyroid stimulating hormone) برای سنجش میزان هورمون های تیروئید که T3، T4 و کلسیتونین نام دارند، در بدن انجام می شود. جواب آزمایش تیروئید نرمال، بر اساس مقدار و میزان این هورمون ها تفسیر می شود.

کم و یا زیاد بودن tsh نشان دهنده این است که تیروئید شما به درستی کار نمی کند، مقدار نرمال هورمون tsh بین 0.3 تا 0.5 mIU / L  به شکل عموم و در خانم های باردار این رنج بین ۰.۴ تا ۴ است.

برای عمل بینی تیروئید باید چند باشد

هورمونی که تیروئید به مقدار بیشتر تولید می کند، به دو صورت در خون وجود دارد، T4 متصل به پروتئین و T4 آزاد، همچنین غده تیروئید تنها مقدار کمی T3 تولید می کند و بیشترین میزان T3 از تبدیل T4 به دست می آید و بر روی بسیاری از عملکرد های بدن تاثیر گذار است.

رنج طبیعی در هورمون T4 بین ۰.۹ تا ۲.۴  نانوگرم در دسی لیتر است.

هورمون دیگری که تیروئید به میزان کم ترشح می کند و اکثرا از تبدیل T4 به آن تولید می شود T3 نام دارد.

رنج عادی در T3 بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ (ng / dL) نانوگرم در دسی لیتر است که البته در شرایط مختلف و آزمایشات مختلف قابل تغییر است.

 

جمع بندی

همان طور که در مطلب بالا گفته شد، تیروئید غده ای در جلو گردن و زیر سیب گلو می باشد که وظیفه سوخت و ساز بدن را عهده دار می باشد. این غده اگر دچار مشکل شود سبب بیمار هایی نظیر کم کاری و پر کاری تیروئید می شود که از جمله خطرناک ترین بیماری ها می باشد و آسیب های بسیاری به بدن وارد می کنند.

بیماران تیروئیدی که قصد انجام جراحی بینی را دارند، ابتدا باید تحت نظارت پزشک خود آزمایش های خون و متابولیک را به طور کامل انجام دهند تا وجود یا عدم وجود هرگونه مشکل برای انجام جراحی مشخص شده و پزشک بتواند ارتباط بین تیروئید و عمل بینی را تشخیص دهد.

چنان چه در جواب آزمایشات گرفته شده مشکلی مشاهده گردد، این مشکل باید قبل از اقدام به جراحی بینی با روش ها و داروهای مناسب برطرف شود چرا که در صورت رفع نشدن می تواند سبب وارد شدن خسارات جبران ناپذیری نظیر : کاهش دمای بدن و اختلال روانی شود.

jamanetwork.com : منبع