خوشبختانه با افزایش دانش روز بشری امروزه افتادگی پلک به راحتی با جراحی زیبایی پلک درمان می شود. تضعیف و شل شدن بیش از حد پلک بالای چشم از علائم پتوز می باشد.لبه پلک بالایی ممکن است پایین‌تر از حد نرمال قرار گیرد، یا ممکن است پوست ناحیه پلک بالای چشم کمی شل شود . افتادگی پلک در اغلب موارد ترکیبی از این دو حالت است. و بسیاری از افراد خصوصا با افزایش سن دیده می شود.

افتادگی پلک به چه دلایلی ممکن است اتفاق بیوفتد؟

• ضعف ماهیچه‌ای که پلک را بالا می‌برد
  • آسیب به اعصاب کنترل کننده عضله چشم
  • شل شدن پوست پلک بالایی
  • ناشی از روند طبیعی پیری
  • یک عارضه قبل از تولد
  • نتیجه یک آسیب یا بیماری

هنگامی‌که افتادگی فقط در یک طرف است، تشخیص به آسانی و با مقایسه دو پلک انجام می‌شود، اگراین علائم پتوز مربوط به هر دو چشم باشد یا جزیی باشد تشخیص ‌آن کمی دشوار است

درمان افتادگی پلک به چه شکل انجام می شود؟

عمل جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) برای درمان تضعیف و یا افتادگی پلک بالا انجام می‌شود. جراحی معمولا بهترین درمان برای پتوز است. جراح شما ماهیچه‌ای که وظیفه‌ی بالا بردن پلک را دارد، فشرده نموده و با این کار نه تنها عمل بالا رفتن پلک تسهیل می‌شود، بلکه ظاهر پلک و دید چشم نیز بهبود می‌یابد.

اگر این بیماری تشخیص داده بشود برای درمان علائم افتادگی پلک باید حتما اقدام کنید.

در بیشتر موارد افتادگی پلک به دلیل کهولت سن است و هیچ بیماری وجود ندارد.

اهمیت انتخاب جراح برای عمل افتادگی پلک

انتخاب پزشک جراح برای انجام عمل درمان علائم پتوز اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اگر جراحی بخوبی انجام نگردد، ممکن است ظاهر چشم‌ها نامناسب شده یا حتی به دلیل بسته نشدن کامل پلک‌ها، به خشکی چشم دچار شوید. قبل از جراحی حتما در مورد تعداد عمل‌هایی که جراح شما انجام داده است سوال کنید. همچنین از وی بخواهید عکس‌هایی از قبل و بعد از عمل بیماران پیشین خود به شما نشان دهد. حتی اگر بتوانید اجازه‌ی برقراری ارتباط با یکی از این بیماران را بگیرید، بسیار بهتر خواهد بود.

سخن آخر

جراحي افتادگی پلک بيشتر براي مقاصد زيبايي انجام مي‌شود و بسياري از افراد از آن راضي هستند ولي هنوز يك جنبه منفي وجود دارد؛ ممكن است پس از گذشت پنج تا هفت سال پلك دوباره به حالت اول برگردد،البته اگر نكته‌های پیشگیری را رعايت نكنيد. عمل جراحي پتوز سن خاصي ندارد و در هر زمان كه مشخص شد، فرد بايد عمل جراحي انجام دهد.مي‌توانند جراحي را با بي‌حسی موضعي انجام دهند، اما گاهي بيهوشي عمومی نيز صورت مي‌گيرد و با اين عمل اتصال عضله بالا برنده پلك با محل اتصال‌شان روي پلك دوباره برقرار مي‌شود.چشم‌ها بعد از هفت تا ده روز بعد از عمل جراحي نياز به مراقبت دارند، ولي اگر عمل جراحي به دست فرد متخصص صورت بگيرد هيچ عارضه‌اي به همراه ندارد.