عمل بینی شکسته | از کجا بفهمیم بینی شکسته؟

فهرست مطالب

عمل بینی شکسته نوعی جراحی می باشد که جهت ترمیم و جا انداختن استخوان آسیب دیده بینی بر اثر شکستگی به کار می رود. شکستگی بینی در اثر عواملی چون افتادن و یا در اثر ضربه و.. ایجاد می شود که در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد که عوارض عمل بینی را نیز با خود همراه دارد که از جمله آن ها ایجاد مشکلات تنفسی می باشد.

اگر شکستگی بینی ساده و جزئی باشد نیاز به انجام جراحی نمی باشد، اما در صورتی که 2 تا 3 هفته از شکستگی گذشته باشد و بهبودی حاصل نشده باشد باید به عمل بینی شکسته اقدام نمود.  که در این مقاله به معرفی آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

شکستگی بینی

شکستگی بینی
Broken nose

در ورزشکاران، شکستگی بينی در اثر ضربه در ورزشهای تماسی و يا افتادن رخ می دهد. شکستگی استخوان های بينی شايع ترين شکستگی ناحيه گونه ای صورت می باشد. شايع ترين علت شکستگی بينی را ضايعات ورزشی و مجادلات بين افراد می باشند.

ساير عواملی که باعث شکستگی بینی می شوند شامل افتادن و صدمات ناشی از پرتاب شدن از روی دوچرخه يا موتور می باشند. در عمل بینی شکسته به علت قرار داشتن بینی در خط وسط و در جلوی ساختار های مهم صورت، پزشک باید نواحی زیر بینی را نیز مد نظر داشته باشد.

 

دلایل شکستگی بینی

دلایل شکستگی بینی با ضرباتی که بر صورت یا بینی وارد می شود ارتباط مستقیم دارد. که معمول ترین آن ها عبارت اند از:

  • افتادن
  • آسیب های ورزشی
  • منازعات و دعواهای شخصی
  • تصادف با وسایل نقلیه موتوری

 

در چه قسمت هایی از بینی شکستگی اتفاق می افتد؟

عمدتا شکستگی غضروف بینی، استخوان ها و تیغه بینی رخ می دهد. توجه داشته باشید از آن جا که تیغه بینی متشکل از غضروف و استخوان می باشد، شکستگی و آسیب دیدگی تیغه بینی می تواند سبب بروز مشکل در داخل و ظاهر بینی شود.

در برخی موارد ممکن است، طی شکستگی بینی در ناحیه تیغه میانی بینی، لخته خونی ایجاد شود. این لخته خون می تواند فرد را با مشکلات تنفسی مواجه سازد، در چنین شرایطی باید سریعا به جراح بینی مراجعه نمود و اقدام به جا انداختن شکستگی و یا جراحی بینی در مشهد نمود.

 

شکستگی بینی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

ناراحتی بر اثر شکستگی بینی
Discomfort from nasal fractures

عفونت بینی و سینوس‌ ها، از دست دادن حس بویایی، آسیب به کیسه اشکی، انحراف تیغه که با جراحی انحراف بینی برطرف می شود، شوک در اثر خونریزی از بینی و… از عوارض احتمالی هستند در صورت آسیب به بینی ایجاد می شوند. شکستگی بینی در مردان بیش از زنان بوده و در جوانان این آسیب باعث جا به‌ جایی و شکستگی ساده استخوان بینی و در سالمندان که از استخوان های ضعیف و شکننده تری برخوردار هستند، منجر به خرد شدن استخوان بینی می شود.

از کجا بفهمیم بینی شکسته ؟

شکستگی بینی دارای علائمی می باشد که این علائم در زیر ذکر شده اند :

  • کبودی بینی
  • بد شکلی بینی
  • خون دماغ شدن
  • کبودی زیر چشم ها
  • تورم در ناحیه صورت بینی
  • احساس درد در ناحیه بینی
  • مشکلات تنفسی از راه بینی
  • حساسیت به محض لمس بینی

عمل بینی شکسته شده

باید گفت یک سوم اسکلت بینی از استخوان و دو سوم آن از غضروف تشکیل شده است. میزان شکستگی بینی به شدت ضربه وارد شده به بینی بستگی دارد، در برخی موارد شدت ضربه به حدی شدید می باشد که باعث جا به جا شدن استخوان و غضروف شده و علاوه بر زیبایی ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملکرد تنفسی فرد شود.

افرادی که دچار شکستگی بینی شده اند تا یک ماه می توانند جهت عمل بینی خود و جا انداختن شکستگی ایجاد شده بر روی آن به جراح بینی مراجعه کنند و پس از گذشت این مدت بینی فرد باید جراحی شود.

 

عمل بینی شکسته کودکان

پارارمترهای فیزیکی مهمه در صورت کودکان و همچنین اندازه کوچک بینی آنها موجب می شود از آسیب شدید به بافت نرم بینی جلوگیری گردد. در کودکان شکستگی در ناحیه بینی بصورت ترکه ای رخ می دهد و در صورتی که مرکز بینی با شکستگی مواجه گردد میبایست حتما به این موضوع ویژه ای شده و درمان شود. کودکانی که سن پایین تری دارند بیشتر غضروف بینی آنها صدمه می بیند تا استخوان، چرا که غضروف حالت ارتجاعی و نرمی دارند.

بطور کلی در کودکان عمل بینی شکسته را می توان تا سن پانزده شانزده سالگی به تاخیر انداخت چرا که رشد صورت در این سن تقریبا می شود گفت کامل شده است.

تثبیت شکستگی بینی در کودکان به زمانی حدودا یک چهارم تا نصف افراد بالغ احتیاج دارد. جراح و متخصص گوش و حلق و بینی میبایست ارزیابی درستی در این موضوع داشته باشد و زمانی را برای جاانداختن انتخاب کند که استخوان های بینی هنوز متحرک هستند.

نکاتی درمورد جراحی بینی شکسته

جهت انجام عمل بینی شکسته باید به نکاتی توجه نمود که این نکات شامل موارد زیر می باشند.

  • جراحی بینی شکسته تحت بیهوشی جراحی بینی به صورت عمومی انجام می شود.
  • به مدت زمان 5 تا 7 روز گچ باید بر روی بینی قرار بگیرد تا تغییری در شکل بینی ایجاد شود.
  • در صورتی جا به جا نشدن استخوان بینی احتیاجی به جراحی بینی شکسته نمی باشد.
  • اگر در گذشته عمل بینی انجام داده اید حتما برای عمل بینی جراح خود را مطلع کنید.
  • در طی جراحی بینی شکسته، جراح استخوان بینی را به عقب هل می دهد تا به محل اصلی خود باز گردد.
  • اگر شکستگی بینی ساده و جزئی باشد درمان آن بدون جراحی امکان پذیر می باشد. اما اگر 2 تا 3 هفته از این شکستگی بگذرد فقط با انجام جراحی بینی قابل ترمیم می باشد.

عمل بینی شکسته چگونه است ؟

عمل بینی شکسته با دو روش انجام می شود که در ادامه این دو روش توضیح داده شده اند :

  • عمل بینی شکسته با روش بسته

جا انداختن بینی شکسته ممکن است به صورت سرپایی یا با بستری شدن انجام گیرد. انتخاب محل برای جا انداختن به میزان آسیب، وضعیت عمومی بیمار و امکانات درمان بستگی دارد. در این روش پس از جا انداختن داخل بینی پانسمان می شود و روی بینی گچ گرفته می شود که پس از گذشت 5 روز این پانسمان ها برداشته می شوند.

 

  • عمل بینی شکسته با روش باز

در این روش قطعات شکسته استخوان با دقت بسیاری باید جا به جا شده و در محل مناسب قرار گیرند. استفاده از این روش 3 الی 6 ماه بعد از آسیب دیدن بینی می باشد به گونه ای که تمامی ورم ها ازبین رفته باشد و استخوان ها ثابت شده باشند.

 

مراقبت های بعد از عمل شکستگی بینی

عکس عمل بینی شکسته
Nasal fracture examination

پس از عمل شکسته بینی انجام مراقبت هایی مورد نیاز می باشد که از جمله آن ها شامل موارد زیر می باشد :

  • غذاهای سفت مصرف نکنید.
  • از استعمال سیگار و دخانیات به مدت دو هفتته پرهیز کنید.
  • در طی دوره ی بهبودی از عینک زدن بعد از عمل بینی خودداری کنید.
  • دارو هایی که پزشک تجویز کرده است را تا آخر مصرف کنید.
  • 6 _ 3 هفته بعد از جراحی بینی فعالیت های سنگین انجام ندهید.
  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب و مکان های گرم پرهیز کنید.
  • هنگام خواب از دو بالشت استفاده کنید تا سر بالاتر از بدن قرار گیرد.
  • از کمپرس یخ بر روی گونه ها و اطراف چشم ها در روز اول استفاده کنید.

 

مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته

افرادی که دجار شکستگی بینی می شوند تا دو هفته پس از آن میابیست برای جاانداختن بینی به جراح متخصص مراجه کنند و بعد از گذشت این مدت بینی باید مورد عمل واقع شود. اگر از شکسته شدن بینی زمان زیادی بگذرد و بعد از آن فرد برای جا انداختن بینی به جراح مراجعه کند با توجه به اینکه استخوان های بینی بهم جوش خورده اند بنابراین امکان جا انداختن بینی نیست و تنها از طریق جراحی بینی قابل انجام است.

 

هزینه عمل بینی شکسته

در ابتدا جراح، بینی را بررسی می کند تا میزان شکستگی مشخص گردد.میزان شکستگی بینی در تعیین قیمت عمل بینی بطور مستقیم تاثیر دارد. در صورتی که فرد درخواست داشته باشد همزمان با درمان بینی شکسته شده، عمل جراحی زیبایی بینی هم انجام شود موضوع توسط جراح بررسی شده و در صورت تایید هزینه عمل بینی شکسته بیشتر خواهد شد.

همچنین در صورتی که غضروف و یا استخوان بینی دچار آسیب و یا شکستگی بیشتری شده باشد انجام عمل پیچیده تر شده و زمان عمل هم طولانی تر خواهد بود.

قیمت های جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد که متفاوت هستند. بطور واقعی انجام عمل در بیمارستان دولتی و یا خصوصی تفاوت بسیاری در هزینه عمل بینی ایجاد می کند. ضمنا هزینه عمل شکستگی بینی برای افرادی که قبلا رینوپلاستی انجام داده اند بیشتر است چرا که ساختار بینی و غضروف تعضیف شده و کار را سخت تر می کند.

 

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که گفته شد شکستگی بینی بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می گردد که عوارضی را نیز با خود به همراه دارد. افرادی که دچار شکستگی بینی می شوند نهایت تا یک ماه پیس از شکستگی می توانند جهت جا انداختن استخوان بینی به جراح مراجعه کنند و پس از گذشت این مدت نیاز به انجام جراحی بینی می باشد.

عمل بینی شکسته نوعی جراحی می باشد که جهت اصلاح شکستگی بینی به دو روش باز و بسته صورت می گیرد. پس از انجام جراحی شکستگی بینی باید به گفته پزشک و مراقبت هایی که در مطلب فوق ذکر شد عمل کرد تا بهبودی حاصل گردد و نتیجه عمل رضایت بخش واقع شود.

mayoclinic.org : منبع