عمل بینی قوزدار و هرآنچه باید در مورد قوز بینی بدانید! + فیلم

فهرست مطالب

امروزه عمل بینی قوزدار یکی از پر طرفدارترین انواع جراحی در ایران محسوب می شود. قوز بینی نوعی برآمدگی روی بینی می باشد که بر روی ظاهر تاثیر به سزایی می گذارد. جهت رفع قوز بینی امکان انجام جراحی بینی می باشد.

افراد مختلف به خصوص آقایان به علت داشتن بینی استخوانی و وجود قوز بر روی بینی خود تمایل بسیار زیادی جهت انجام عمل بینی قوزدار دارند تا بتوانند شکل بینی خود را به حالتی شیک در بیاورند. نتیجه نهایی جراحی قوز روی بینی را پس از گذشت یک سال و پس از بین رفتن کامل ورم بینی می توان دید.

در ادامه به معرفی کامل عمل بینی قوزدار و نکات مورد توجه آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

فیلم عمل بینی قوزدار استخوانی

قوز بینی چیست؟

قوز بینی به برآمدگی روی بینی که بر روی ظاهر بینی نیز اثر می گذارد گفته می شود .قوز بینی از نظر اندازه می تواند بسیار متنوع باشد. هم چنین وجود برآمدگی سبب استخوانی و عقابی به نظر آمدن بینی در چهره بعضی افراد و عدم تناسب بینی با اجزای دیگر صورت می شود.

قوز بینی

این مشکل باعث بر هم زدن زیبایی بینی می شود و نگاه مخاطب را به خود جلب می کند و سبب کاهش اعتماد به نفس فرد می شود که در این صورت فرد ناچار می شود جهت اینکه تعادل را در زیبایی بینی و صورت خود ایجاد کند و بینی خود را با سایر اجزای صورت متناسب کند اقدام به جراحی بینی در مشهد بکند.

علل ایجاد قوز بینی

عوامل متفاوتی باعث ایجاد قوز بینی می شوند که عبارت اند از:

  • در اثر ضربه
  • فرورفتگی پیشانی
  • عوامل ارثی یا ژنتیکی
  • جوش خوردن نامناسب استخوان بینی پس از شکستگی

اگر قوز بینی شما ارثی باشد، برآمدگی روی بینی به دلیل  استخوان نمی باشد و به غضروف بینی مرتبط است. شما می توانید با عمل بینی قوزدار این مشکل را برطرف کنید. اگر قوز بینی به دلیل شکستگی بینی فرد باشد، رفع قوز بینی تنها به وسیله جراحی قوز بینی برطرف می شود انجام جراحی قوز بینی محدوه سنی ندارد. اما بهترین زمان برای انجام جراحی قوز بینی برای خانم ها 15 تا 17 سالگی است و برای آقایان 17 تا 19 سالگی است.

انواع مختلف قوز بینی

قوز بینی انواع مختلف دارد که عبارت اند از:

  • قوز بینی کاذب: طول برآمدگی نوک بینی کمتر از فاصله بین لب و بینی است.
  • قوز بینی واقعی: طول برآمدگی نوک بینی با فاصله بین لب و بینی برابر است.
  • قوز بینی پنهان: طول برآمدگی نوک بینی بیشتر از فاصله بین لب و بینی است.

این که قوز بینی شما جزء کدامیک از دسته ‌بندی‌های گفته شده باشد، تعیین می‌کند که جراح شما در حین جراحی رفع قوز بینی چه کاری باید انجام بدهد.

تشخیص قوز بینی به منظور جراحی

بینی قوزدار عمل شده
بینی قوزدار عمل شده

برای آگاه شدن از نوع قوز بینی خود برای عمل بینی می توانید از جراح بینی در مشهد یا متخصص گوش و حلق و بینی خود کمک بگیرید تا شما را در این امر راهنمایی نماید. جراح با توجه به نوع قوز بینی، اقدام به حذف آن با انجام جراحی می کند. برای مثال در جراحی قوز بینی کاذب، جراح برای حذف قوز های کاذب، نوک بینی استخوانی را به همراه برطرف کردن قوز بینی اصلاح می کند، سپس عمل زیبایی را انجام می د

مشاوره قبل از عمل بینی قوزدار طی جلسه‌ ی مشاوره‌ ی اولیه، پزشک تمامی ‌نکاتی که باید در مورد برنامه‌ ی جراحی و نحوه‌ ی اجرای آن بداند را مورد بررسی قرار می دهد. او فرم بینی شما، را‌ه‌ های هوایی داخلی بینی، انعطاف پذیری غضروف بینی و بافت پوست شما را بررسی می ‌کند. به بیمارانی که بینی آن ها پوستی ضخیم همراه با چربی زیرپوستی زیاد باشد انجام عمل زیبایی بینی توصیه نمیشود. (پوستی که ضخیم و دارای چربی زیرپوستی زیاد باشد، معمولا نتایج جراحی را پنهان می ‌کند، بنابراین ممکن است گاهی به این بیماران توصیه شود که جراحی زیبایی بینی انجام ندهند چرا که ممکن است با وجود انجام جراحی و صرف هزینه برای آن، نتیجه‌ی جراحی، توسط پوست ضخیم بیمار کاملا پوشش داده شود و پنهان باشد

روش عمل بینی قوزدار

جراحی قوز بینی، باید با دقت فراوان و حساسیت بالا انجام شود . به همین منظور پزشک از همان ابتدا  یک عکس رادیولوژی از بیمار  می گیرد که بر طبق این عکس جراحی با موفقیت بیشتری انجام شود. برای دسترسی راحت تر به استخوان های قوز بینی و برطرف کردن قوز روی بینی جراح یک برش در زیر پره های بینی ایجاد می کند و سپس مقداری از استخوان را می تراشد تا این برآمدگی فرم بهتری پیدا کند. به منظورجلوگیری از خون ریزی و کبودی جراح تلاش می کند این جراحی را بسیار آرام انجام دهد. در آخر، برش های ایجاد شده را بخیه می زند و در مرحله بعد بینی شما با یک آتل نزدیک به رنگ پوست بسته می شود تا از بینی محافظت کند.

علائم عمل بینی قوزدار

عمل بینی قوزدار دارای علائمی می باشد که این علائم عبارت اند از:

  • احتمال سردرد های مبهم
  • احتمال کبودی در اطراف چسم و تورم بینی
  • چند هفته اول تنفس دچار مشکل می شود.
  • روز های اول احتمال خون ریزی از بینی وجود دارد.
  • حدود دو تا سه هفته زمان نیاز است تا بهبودی حاصل شود. البته فرآیند بهبودی کامل تا چندماه طول می کشد.

مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی قوزدار

دماغ قوزدار استخوانی
بینی قوزدار و بینی عمل شده

همانطور که گفته شد قوز بینی در بینی های استخوانی دیده می شود و جراحی بینی استخوانی به نسبت عمل بینی گوشتی نیاز به دوران نقاهت کمتری دارد . عواملی هستند که انجام آن ها می تواند سرعت روند بهبودی را افزایش دهد که از جمله این عوامل شامل موارد زیر می باشد.

  • استفاده از رژیم غذایی متعادل
  • مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • از استعمال دخانیات، سیگار کشیدن به مدت دو هفته خودداری کنید.
  • مصرف مواد غذایی فیبردار نظیر: مبوه و سبزیجات، مصرف زیاد مایعات
  • از مصرف داروهایی نظیر آسپرین و داروهایی که حاوی آسپرسین هستند جدا خودداری کنید.
  • راه رفتن و پیاده روی بعد از عمل توصیه می شود زیرا باعث کاهش تورم می شود و همچنین مانع از ایجاد لخته خون می شود.

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا گفته شد قوز بینی نوعی برآمدگی می باشد که بر اثر عوامل وراثتی و یا وارد شدن ضربه به بینی ایجاد می شود. این نوع برآمدگی تاثیر به سزایی بر روی ظاهر می گذارد. به همین جهت افرادی که دچار این مشکل هستند برای متناسب شدن فرم بینی خود با سایر اجزای صورت ناچار به انجام جراحی بینی می شوند.

جراحی بینی قوزدار بسیار حساس می باشد به همین جهت دکتر جراح در جلسه مشاوره عکس برداری اولیه رو انجام می دهد و نکات مورد توجه بینی را مورد بررسی قرار می دهد سپس اقدام به جراحی بینی می کند.

  piedmont.org : منبع