نحوه پانسمان بعد از عمل بینی به چه صورت است و چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

از جمله مراقبت‌هایی که در نتیجه عمل بینی تاثیر بسزایی دارد، پانسمان بعد از عمل بینی اس که اگر نحوه‌ی پانسمان و مراقبت از آن به درستی انجام نشود ممکن است روند بهبود بینی پس از عمل دچار اختلال شود.

جراحی بینی اگر توسط مجرب‌ترین و ماهرترین جراح نیز انجام شود، احتمال بروز عوارض ناشی از عمل جراحی بینی وجود دارد و این احتمال تقریبا بین 5 تا 10 درصد است. در صورتی که پانسمان به درستی انجام نگردد، موجب بروز عوارض بعد از جراحی خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد پانسمان بعد از عمل بینی اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهیم.

درباره بینی

بینی از مهم‌ترین اجزای صورت است که در مرکز چهره قرار دارد و تاثیر مستقیمی در زیبایی و جذابیت فرد دارد و همچنین ممکن است که ایرادات بینی در نگاه اول نسبت به سایر ایرادات صورت بیشتر در معرض دید باشد.

امروزه جراحی بینی از پرطرفدارترین و کارآمدترین روش‌های جراحی زیبایی می‌باشد

که در تمام جوامع بشر افزایش زیادی داشته است و سن و سال هم نمی‌شناسد.

به همین منظور کسانی که از فرم، اندازه یا زاویه بینی خود ناراضی هستند و یا از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، عمل جراحی بینی به شما این امکان را می‌دهد که راحت‌تر نفس بکشید و یا این‌که از چهره جدید خود لذت ببرید. زیرا به دنبال زیبایی بودن از ویژگی‌های باطنی هر شخص است و هر فردی بنا به دلایل زیادی ممکن است به فکر جراحی بینی در مشهد خود باشد.

اهمیت مراقبت‌های بعد از عمل بینی

با این‌که انتخاب جراحی ماهر و مجرب در نتیجه عمل بسیار تاثیرگذار است، اما با این حال بخش قابل‌ توجهی از روند بهبودی بعد از جراحی بر عهده بیمار است. دوره مراقبت بعد از جراحی بینی، به اندازه آماده‌ شدن قبل از جراحی بینی و حتی پانسمان بعد از عمل بینی به اندازه آنچه که در مدت زمان جراحی اتفاق می‌افتد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همان‌طور که صحبت‌ کردن در مورد فرم بینی قبل از عمل و مطرح کردن انتظارات خود به طور شفاف و واضح برای جراح در نتیجه عمل بینی بسیار تاثیر گذار است، مراقبت‌هایی که بعد از جراحی بینی انجام می‌دهید نیز نقش بسیار مهمی روی نتیجه نهایی دارد.

 

نحوه پانسمان بعد از عمل بینی

از نکات مهم پس از عمل بینی یا رینوپلاستی برای دست یافتن به بینی مورد علاقه داشتن اطلاعاتی در مورد نحوه پانسمان پس از جراحی است زیرا دوران بعد از عمل بینی مخصوصا هفته اول که عنوان هفته عذاب را به خود گرفته است بینی نیاز شدیدی به مراقبت دارد.

لازم است بدانید که پس از این‌که از اتاق عمل خارج شدید در ساعات اولیه پس از جراحی قطعا بینی به دلیل جراحت‌های ناشی از تیغ جراحی مقداری خون‌ریزی خواهد داشت و پانسمانی به مدت 48 ساعت زیر بینی برای جذب ترشحات خونابه‌ای قرار داده می‌شود که می‌توان آن را هر 6 ساعت یکبار تعویض کرد و این خون‌ریزی ادامه نخواهد داشت پس جای نگرانی ندارد.

رفع کبودی زیر چشم پس از عمل بینی

در اکثر اوقات بعد از عمل زیر چشم دچار کبودی‌هایی می‌شود که در روزهای اول می‌توانید برای کم‌کردن میزان کبودی‌ها از گذاشتن کیسه یخ در دور چشم استفاده کنید اما باید مراقب باشید که به بینی فشاری وارد نشود.

در بعضی موارد پس از عمل جراحی درون بینی پانسمانی قرار داده می‌شود که بین روزهای دوم تا چهارم این پانسمان بیرون آورده می‌شود. در پایان عمل بینی در مشهد نیز روی بینی گچ گرفته می‌شود که امروزه از قالبی از جنس پلیمر سبک نیز استفاده می‌شود که به منظور شکل‌دهی به بینی است و این قالب تقریبا بعد از یک هفته توسط جراح برداشته می‌شود.

باید گفته شود در مواردی که جراحی انحراف بینی صورت گرفته باشد ورقه‌هایی از جنس سیلیکون در دو طرف تیغه بینی به صورت موقت گذاشته می‌شود تا از چسبندگی و بازگشت انحراف بینی جلوگیری شود و این ورقه‌ها تقریبا تا سه هفته داخل بینی وجود دارند تا در نهایت توسط جراح بیرون آورده شوند.

استفاده از چسب بعد از انجام عمل جراحی بینی

قطعا می‌دانید که بعد از انجام عمل جراحی بینی باید از چسب استفاده کرد که می‌توان با توجه به نظر جراح این چسب‌ها را حتی یک‌ هفته بعد از عمل بینی برداشت اما گاهی اوقات تا چند ماه بعد از عمل باید همراه با تعویض مرتب چسب‌ها، از آن استفاده کرد.

لازم است بدانید که چسب به منظور بهتر چسبیدن پوست به استخوان و هم‌چنین جهت کاهش تورم استفاده می‌شود و به علاوه استفاده از چسب از تشکیل بافت زخم نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از چسب به کسانی که دارای پوست معمولی و یا ضخیم هستند بیشتر توصیه می‌شود زیرا این نوع پوست‌ها به زمان بیشتری برای انقباض نیاز دارند.

احتمالا بعد از برداشتن چسب از روی بینی، بینی دچار تورم مضاعف خواهد شد

که کاملا طبیعی است و به مرور زمان کاهش خواهد یافت.

نحوه‌ی درست چسب زدن

نحوه‌ی درست چسب زدن به این صورت است که ابتدا باید بینی و گونه‌هایتان را با آب ولرم و صابون بشویید و یا به وسیله دستمال مرطوب یا … تمیز کنید و سپس صبر کنید تا نم پوست کاملا خشک شود. پس از آن از یک نوار چسب مناسب بر اساس اندازه بینی تقریبا 10 الی 12 سانت را به شکل هلالی درآورید و آن را به زیر بینی بچسبانید به طوری‌که سوراخ‌های بینی را بپوشاند.

در این صورت وسط نوار در زیر بینی قرار می‌گیرد و باید بقیه آن را یعنی لبه‌های نوار را تا نزدیکی چشم بالا بیاورید. سپس باید سه تکه نوار به اندازه 3 تا 5 سانت را جدا کنید و بر روی عرض بینی بچسبانید به صورتی که مقداری از هر تکه چسب در زیر تکه دیگری قرار گرفته باشد. سپس دوباره یک تکه چسب روی عرضی بینی بچسبانید تا روی لایه‌های قبلی قرار گیرد و در پایان چسب‌هایی که بیرون زده‌اند را با قیچی جدا کنید.

 

نکاتی مهم در ارتباط با پانسمان بعد از جراحی بینی

برای استفاده از چسب بهتر است که چسب‌های پزشکی ساخته شده از جنس کاغذ در حدود یک و نیم سانتی متر مورد استفاده قرار گیرد که این نوار چسب‌ها از قیمت پایینی برخوردار هستند و از داروخانه‌ها می‌توان آن را تهیه کرد.

از این چسب‌ها مدل و مارک‌های گوناگونی در بازار موجود است که جنس، سایز، رنگ و کیفیت متفاوتی با هم دارند و بهتر است برای اطمینان از چسب‌های ضد حساسیت استفاده کنید تا پس از استفاده دچار مشکل نشوید.

جدا کردن چسب

هنگام جدا کردن چسب‌ها برای شل شدن چسب‌های متصل شده می‌توانید از محلول استفاده کنید که خیلی مفید می‌باشند و برای گرفتن سر چسب‌ها نیز می‌توانید از موچین کمک بگیرید.

به منظور جدا کردن چسب می‌توانید انتهای چسب را توسط موچین به آرامی بگیرید و 180 درجه برگردانید و کندن چسب‌ها را به همین صورت ادامه دهید. همچنین گرفتن دوش آب گرم قبل از برداشتن چسب‌های اولیه نیز باعث شل شدن چسب روی بینی و برداشتن آن به آسانی خواهد شد که می‌ توانید اجازه دهید که چسب در حمام کاملا خیس شود و بعد از خیس شدن کامل، چسب کنده شود تا در موقع کندن چسب پوست بینی همراه با چسب کش نیاید و باعث تشدید تورم نشود.

مدت زمان استفاده از چسب نیز بستگی به نوع پوست بیمار دارد که تقریبا 2 هفته اول به منظور

شکل‌دهی بینی و کاهش تورم و پس از آن فقط برای کاهش تورم است که ممکن است استفاده از چسب تا 6 ماه نیز طول بکشد.

مراقبت های بعد از عمل بینی

به هیچ وجه تا روزی که گچ روی بینی برداشته نشده است، آب گرم و یا ولرم به صورتتان نزنید و به منظور شستشوی صورت می‌توانید از دستمال مرطوب یا تمیزکننده صورت استفاده کنید. زیرا اگر گچ روی بینی خیس و یا مرطوب شود، باعث در آمدن آن خواهد شد که نتیجه عمل بینی را معکوس می‌کند.

عمل بینی مشهد
برای نمونه های بیشتر در اینستاگرام بر روی عکس کلیک کنید…

اما قبل از مراجعه به پزشک برای برداشته شدن گچ بینی با خیالی کاملا آسوده و راحت با آب ولرم استحمام کنید و اجازه دهید تا کاملا بینی و گچ روی آن خیس شود تا برداشتن گچ به راحتی و بدون احساس درد صورت گیرد.

همچنین توصیه می‌شود هنگام برداشتن چسب از روی بینی اگر احساس درد و ناراحتی بر روی بینی داشتید می‌توانید برای کاهش درد از دوش آب گرم کمک بگیرید و چسب روی بینی را یک یا دو روز یکبار عوض کنید.

 

سخن پایانی

جراحی بینی از جمله حساس‌ترین جراحی‌های زیبایی به شمار می‌رود که مراقبت های پس از عمل بینی نقش بسیار بزرگی در روند بهبود هرچه سریع‌تر و نتیجه دلخواه بینی را برای شما به همراه دارد.

لازم است بدانید که بعد از برداشتن پانسمان، در نگاه اول بینی شما بزرگ‌تر از قبل دیده می‌شود و حتی ممکن است مقداری انحراف به سمت بالا داشته باشد اما در کسانی که پوست ضخیمی دارند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بینی شکل نهایی خود را بدست آورد.

پس باید صبور باشید و سریع بر اساس روزهای اول قضاوت نکنید و باید ابتدا اجازه دهید تا کبودی و ورم به طور کامل از بین بروند و سپس در مورد بینی خود و کار جراح قضاوت کنید.

به عنوان سخن پایانی باید گفته شود که برای گرفتن نتیجه دلخواه از عمل بینی باید تمامی دستورات پزشک را اعم از نحوه چسب زدن و پانسمان بعد از عمل بینی به طور کامل رعایت کنید تا حداقل پس از گذشت 6 ماه یا یکسال به بینی مورد علاقه خود دست یابید و از چهره جدید لذت ببرید.

لازم است گفته شود که در بعضی اوقات ممکن است روی بینی شما آتل قرار داده شود که باید آتل را خشک نگه‌ دارید و در صورتی که آتل شکل اولیه یا محکم بودن خود را از دست داد سریع با پزشک تماس بگیرید. در پایان امیدواریم که در این مقاله اطلاعات لازم را در مورد پانسمان بعد از عمل بینی کسب کرده باشید.