قطعاً هر عمل جراحی، با هر مقدار و سطح و اندازه که باشد، در اطراف آن ورم را تجربه خواهید کرد. عمل بینی هم از این قضیه مستثنی نیست و بینی افراد بعد از مدتی از عمل دچار تورم و التهاب خواهد شد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا با ارائه محتوایی دقیق سوالات مختلفی که پیرامون ورم بینی بعد از جراحی پرسیده شده اند را پاسخ دهیم. با تیم دکتر بیرقی همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را دریابید.

۱٫چه عواملی به کبودی بینی ارتباط دارد؟

۲٫مدت زمان کبودی ها و حداکثر آن

۳٫چگونه کمپرس آب سرد درست کنیم

۴٫آیا ورم بینی بعد از جراحی به زودی از بین می رود؟

۵٫نکاتی که ورم بینی بعد از جراحی را کاهش می دهد

چه عواملی به کبودی بینی ارتباط دارد؟

ورم بینی بعد از جراحی

Face from nose

از جمله دلایل عمده بروز ورم های بینی می توان به واکنش بدن فرد اشاره کرد که در مقابله با جراحی چه واکنشی از خود نشان میدهد. البته دلایل دیگر بسیاری هم در این قضیه وجود دارد مانند نوع رفتار جراح با استخوان بینی یا پوست اطراف آن و اینکه چگونه این پوست بینی و اسکلت آن جدا می شود. البته به طور عمده کبودی های بسیاری در خصوص عمل جراحی بینی شایع است و  بعد از گذر زمان تمامی این ورم ها التیام و فروکش خواهند شد.

البته در مواردی هم مشاهده شده که جراح با بینی فرد بسیار عملیات سنگین را انجام داده. اما بعد از پایان جراحی هیچگونه ورم یا التهابی در منطقه بینی وجود   نداشته است. در مجموع در مواردی مشاهده شده است که با کوچکترین سوهانی بر بینی شخص موجب کبودی زیادی میشود و التهابی بسیار زیادی را در منطقه بینی ایجاد می کند.

مدت زمان کبودی ها و حداکثر آن

التهاب و کبودی های بعد از عمل جراحی بینی به طور معمول بعد از جراحی بینی شروع می گردد و دو روز اول بعد از جراحی به بیشترین التهاب خود می‌رسد و این نمودار شروع به نزول خواهد کرد. این کبودی ها بسیار قابل مشاهده هستند به صورتی که این کبودی ها در زیر چشم روی گونه ها و تا حدودی اطراف صورت افزایش پیدا می کند. بعد از عمل جراحی در روزهای استراحت دوم تا سوم غالباً حجم التهاب و ورم بینی بعد از جراحی کاهش پیدا میکند و تا روز هفتم یا هشتم این حجم التهاب بسیار کاهش پیدا کرده و رفته رفته کبودی های دور چشم از بین می روند و بیمار به حالت عادی و نرمال خود باز خواهد گشت.

بعد از جراحی بینی در مشهد با رعایت نکات مختلف می‌توانند از افزایش ورم جلوگیری و باعث از بین رفتن هرچه زودتر آن شوند. از جمله مواردی که باید در خصوص کاهش ورم بینی انجام داد بالا نگه داشتن سر نسبت به بدن می باشد. حتی در موقع خواب باید اینچنین باشد؛ که چند بالشت در زیر سر قرار گیرد تا سر را از بدن بالا تر نگه دارد. و دیگر مواردی که در کاهش این التهاب ها کمک بسیاری می‌کند کمپرس آب سرد می باشد. که با توجه به نظر متخصصان در ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی بینی استفاده از کمپرس  آب سرد برای بینی بهتر می باشد. موارد ذکر شده در بالا باعث کاهش ورم بینی و بهتر شدن التهاب های اطراف چشم و گونه ها و نواحی دیگر صورت میشود.

چگونه کمپرس آب سرد درست کنیم

کمپرس سرد در بازار هم موجود می باشد مانند ژل هایی که به صورت عینک می باشد و و آنها را در فریزر گذاشته و تا یخ زده شوند و بر روی چشم قرار می دهند التهاب اطراف چشم و بینی از بین برود.  و معمول ترین و متداول ترین حالت هم استفاده از یخ خرد شده درون پلاستیک و قرار دادن آن بر روی محل هایی که التهاب بسیار بالایی دارد تجویز می شود. بیماره عمل جراحی بینی، با توجه به اینکه ورم بعد از جراحی یکی از مواردی است که شاید باعث آزار اذیت بیمار شود. باید از فعالیت ها و کارهایی که فشار و به زور نیاز دارد انجام ندهند و خودداری کنند. اینگونه بیماران تا ۷ الی ۸ روز هرگز نباید از این فعالیت‌ها انجام دهند. زیرا انجام دادن این فعالیت ها در بعد از این عمل ها بسیار مضر میباشد

آیا ورم بینی بعد از جراحی به زودی از بین می رود؟

ورم بینی بعد از جراحی

Nasal swelling after surgery

این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که پرسیده می شود. آیا ورم بینی از بین میرود؟ چه زمانی نیاز دارد تا فروکش کند؟ آبا برزو این ورم های  طبیعی است؟ بسته به شرایط بیمار و بدن  وی  این موضوع متغیر است. در بعضی از حالات اگر  بینی بیمار استخوانی شکل باشد امکان بهبود یافتن آن سریعتر است.  اما اگر بینی ها بیمار گوشتی باشد یا به اصطلاح آن ضخیم تر باشد از نظر پوستی ورم، این‌گونه از بیماران دیرتر بهبود خواهد یافت.

گاهاً بیماران برای مراسم خاص به دنبال جراحی زیبای بینی می باشند.و به دنبال یافتن زمان کوتاه برای عمل بینی می باشند. باید اشاره کرد که به طور معمول مدت زمان ورم بینی به حدود دو ماه برای بینی های اصطلاحاً غیر گوشتی یا استخوانی و برای بینی های گوشتی به حدود ۴ الی ۶ ماه می باشد. اما این نکته حائز اهمیت است هر عملی و جراحی بر روی بدن انسان انجام می شود اولین واکنش بدن نسبت به پارگی یا جراحی التهاب و ورم آن قسمت می باشد. در مواردی از جراحی بیمارانی که مشکلات تنفسی آنها در طول عمل برطرف می‌شود و قسمت های داخلی و بیرونی بینی ترمیم می گردد بیشتر دچار ورم بینی خواهند شد.

نکاتی که ورم بینی بعد از جراحی را کاهش می دهد

• بعد از عمل جراحی بینی حدالمقدور سر را در هر حالتی که قرار می گیرید از راستای بدن بالاتر نگه دارید.
  • در حالت خوابیده حتماً چند بالش بر زیر سر قرار دهید تا سر را در ارتفاع بالاتر نگه دارد.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی، ورم بینی بعد از جراحی به حداکثر خود میرسد. لذا استفاده و اعمال کمپرس سرد برای چنین موقعیتی بسیار خوب است.
  • و بعد از جراحی تا دوران مشاهده بهبودی ها ظاهری هرگز اجسام سنگین و سخت را بلند نکنید.