ورم بینی بعد از جراحی زیبایی را چگونه می توان درمان کرد؟

ورم بینی بعد از جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد، شما می توانید با کسب اطلاعات و افزایش آگاهی خود در این زمینه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کنید. قطعاً هر عمل جراحی، با هر مقدار و سطح و اندازه ای که باشد، در اطراف آن ورم را تجربه خواهید کرد. عمل بینی هم از این قضیه مستثنی نیست و بینی افراد بعد از مدتی از عمل دچار تورم و التهاب خواهد شد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا با ارائه محتوایی دقیق سوالات مختلفی که پیرامون ورم بینی بعد از جراحی پرسیده شده اند را پاسخ دهیم.

علت ورم بینی بعد از جراحی زیبایی

همواره یکی از نگرانی های متقاضیان عمل بینی مشکل ورم بینی بعد از عمل است اما از کجا باید متوجه شد بینی ورم دارد و چه علت هایی می تواند موجب ورم بینی شود؟

در پاسخ باید گفت با توجه به اینکه حین عمل زخم ها وبرش هایی متفاوتی بر روی پوست بینی توسط جراح ایجاد می شود بنابراین سیستم ایمنی بدن نیز به این موضوع واکنش نشان داده و موجب تورم ناحیه بینی می گردد. همچنین چون در عمل زیبایی فرم بینی کوچکتر شده و تغییر شکل پیدا می کند بدن به مقابله با این عارضه می پردازد و طی مدت زمان طولانی بینی دچار تورم می شود.

عکس ورم بینی بعد از جراحی

فیبروزکردن پوست به دلیل بیماری های پیش زمینه ای و یا عدم تجربه و تخصص جراح از علت های دیگر ورم بینی بعد از جراحی می باشد.

بطورکلی ورم بینی به دلیل آسیب هایی که به بافت بینی وارد می شود ایجاد شده و بدلیل جمع شدن مایع در این ناحیه تا چندین ماه ممکن است باقی بماند.

انواع ورم بینی بعد از عمل

بعد از عمل میزان تورم بینی در افراد مختلف متفاوت بوده و به عواملی نظیر شرایط سلامتی و بدنی فرد، تجربه و تخصص پزشک جراح و … بستگی دارد. ورم بینی بعد از جراجی انواع مختلفی دارد و به دسته تقسیم می شود :

• ورم پوست

با توجه به اینکه زمان عمل بینی، پوست از بینی جدا می شود پس از عمل، بیمار در این بخش تورم را احساس خواهد کرد. دلیل این اتفاق افزایش مایع بین سلولی است که نوعی واکنش التهابی برای بهبود زخم های ایجاد شده در بینی می باشد. مدت بهبود این نوع تورم کوتاه است و بین یک تا سه ماه زمان خواهد برد. دوره نقاهت عمل بینی در بینی های گوشتی معمولا مدت طولانی تری خواهند داشت.

• ورم فیبروز

این نوع ورم در بین بیماران با عنوان گوشت اضافه یاد می شود و ممکن است تا آخر زندگی با فرد همراه باشد. عدم انتخاب صحیح متخصص عمل بینی در مشهد و تجربه ناکافی جراح می تواند موجب بروز چنین عارضه ای شود بنابراین همواره در انتخاب پزشک جراح خود بایستی بسیار دقت کنید.

• ورم کاذب

از دیگر انواع ورم بینی بعد از جراحی ورم کاذب است که دوره بهبود آن نسبت به دیگر نوع تورم ها طولانی تر است. چون در عمل زیبایی، بینی کوچکتر شده و تغییر شکل پیدا می کند بهمین دلیل برای مدت زمان طولانی تورم بینی باقی خواهد ماند. تورم بینی زمانی بیشتر خواهد شد که بینی فرد هم بزرگتر هم باشد و رابطه مسنقیم با هم دارند.

ورم نوک بینی بعد از جراحی

به دلیل آنکه اکثر تغییرات در عمل جراحی بینی در نوک بینی ایجاد می شود بنابراین این بخش از بینی تورم بیشتری پیدا می کند و طبیعتا بهبود ورم بینی در این ناحیه در مدت زمان بیشتری طول می کشد.

ورم بینی گوشتی بعد از جراحی

در حالت کلی جنس پوست و ضخامت آن از پارامترهای تاثیرگذار در نتیجه عمل زیبایی بینی می باشد و در بین افراد مختلف این دو پارامتر با یکدیگر تفاوت دارد، همچنین می توان به جرات گفت ضخامت پوست بینی در میزان ورم بینی بعد از جراحی تعیین کننده است در نتیجه در بینی های گوشتی همواره تورم بیشتری را شاهد هستیم.

باید بدانید هر چقدر پوستی بینی شما ضخیم تر باشد، خونریزی در ناحیه ای که جراحی صورت می گیرد افزایش یافته و بهمین دلیل موجب تورم و کبودی بیشتری شده و دوره بهبودی آن هم طولانی تر خواهد بود.

در جراحی بینی گوشتی محل زخم جراحی نسبت به سایر دیگر بینی ها روند بهبودی کندتری دارد.

چه عواملی به کبودی و ورم بینی ارتباط دارد؟

ورم بینی بعد از جراحی
Face from nose

از جمله دلایل عمده بروز ورم های بینی می توان به واکنش بدن فرد اشاره کرد که در مقابله با جراحی چه واکنشی از خود نشان میدهد. البته دلایل دیگر بسیاری هم در این قضیه وجود دارد مانند نوع رفتار جراح با استخوان بینی یا پوست اطراف آن و اینکه چگونه این پوست بینی و اسکلت آن جدا می شود. البته به طور عمده کبودی های بسیاری در خصوص عمل جراحی بینی شایع است و  بعد از گذر زمان تمامی این ورم ها التیام و فروکش خواهند شد.

البته در مواردی هم مشاهده شده که جراح با بینی فرد بسیار عملیات سنگین را انجام داده. اما بعد از پایان جراحی هیچگونه ورم یا التهابی در منطقه بینی وجود نداشته است. در مجموع در مواردی مشاهده شده است که با کوچکترین سوهانی بر بینی شخص موجب کبودی زیادی میشود و التهابی بسیار زیادی را در منطقه بینی ایجاد می کند.

بینی بعد از جراحی تا چه مدت ورم دارد ؟

التهاب و کبودی های بعد از عمل جراحی بینی به طور معمول بعد از جراحی بینی شروع می گردد و دو روز اول بعد از جراحی به بیشترین التهاب خود می‌رسد و این نمودار شروع به نزول خواهد کرد. این کبودی ها بسیار قابل مشاهده هستند به صورتی که در زیر چشم روی گونه ها و تا حدودی اطراف صورت افزایش پیدا می کند. همچنین بعداز گذشت دو تا سه هفته از عمل بینی، گرفتگی بینی پس از عمل هنوز ادامه دارد.

بعد از عمل جراحی در روزهای استراحت دوم تا سوم غالباً حجم التهاب و ورم بینی بعد از جراحی کاهش پیدا میکند و تا روز هفتم یا هشتم این حجم التهاب بسیار کاهش پیدا کرده و رفته رفته کبودی های دور چشم از بین می روند و بیمار به حالت عادی و نرمال خود باز خواهد گشت.

التهاب و ورم بینی

بعد از جراحی بینی با رعایت نکات مختلف می‌توانند از افزایش ورم جلوگیری کرده و باعث از بین رفتن هرچه زودتر آن شوند. از جمله مواردی که باید در خصوص کاهش ورم بینی انجام داد بالا نگه داشتن سر نسبت به بدن می باشد. حتی در موقع خواب باید اینچنین باشد؛ که چند بالشت در زیر سر قرار گیرد تا سر را از بدن بالا تر نگه دارد.

از دیگر مواردی که در کاهش این التهاب ها کمک بسیاری می‌کند کمپرس آب سرد می باشد که با توجه به نظر متخصصان در ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی بینی استفاده از کمپرس  آب سرد برای بینی بهتر می باشد. موارد ذکر شده در بالا باعث کاهش ورم بینی و بهتر شدن التهاب های اطراف چشم و گونه ها و نواحی دیگر صورت میشود.

چگونه کمپرس آب سرد درست کنیم ؟

کمپرس سرد در بازار هم موجود می باشد مانند ژل هایی که به صورت عینک می باشد و و آنها را در فریزر گذاشته و تا یخ زده شوند و بر روی چشم قرار می دهند التهاب اطراف چشم و بینی از بین برود.  و معمول ترین و متداول ترین حالت هم استفاده از یخ خرد شده درون پلاستیک و قرار دادن آن بر روی محل هایی که التهاب بسیار بالایی دارد تجویز می شود.

با توجه به اینکه ورم بعد از جراحی یکی از مواردی است که شاید باعث آزار اذیت بیمار شود باید از فعالیت ها و کارهایی که فشار و به زور نیاز دارد انجام ندهند و خودداری کنند. اینگونه بیماران تا ۷ الی ۸ روز هرگز نباید از این فعالیت‌ها انجام دهند زیرا انجام دادن این فعالیت ها در بعد از این عمل ها بسیار مضر میباشد.

رفع ورم بینی بعد از جراحی | آیا ورم بینی پس از عمل به زودی از بین می رود؟

ورم بینی بعد از جراحی
Nasal swelling after surgery

این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که پرسیده می شود. آیا ورم بینی از بین میرود؟ علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل چه مواردی هستند؟ چه زمانی نیاز دارد تا فروکش کند؟ آبا برزو این ورم های  طبیعی است؟ بسته به شرایط بیمار و بدن  وی  این موضوع متغیر است. در بعضی از حالات اگر  بینی بیمار استخوانی شکل باشد امکان بهبود یافتن آن سریعتر است.  اما اگر بینی ها بیمار گوشتی باشد یا به اصطلاح آن ضخیم تر باشد از نظر پوستی ورم، این‌گونه از بیماران دیرتر بهبود خواهد یافت.

گاهاً بیماران برای مراسم خاص به دنبال جراحی زیبای بینی می باشند و به دنبال یافتن زمان کوتاه برای عمل بینی می باشند. باید اشاره کرد که به طور معمول مدت زمان ورم بینی به حدود دو ماه برای بینی های اصطلاحاً غیر گوشتی یا استخوانی و برای بینی های گوشتی به حدود ۴ الی ۶ ماه می باشد. اما این نکته حائز اهمیت است هر عملی و جراحی بر روی بدن انسان انجام می شود اولین واکنش بدن نسبت به پارگی یا جراحی التهاب و ورم آن قسمت می باشد. در مواردی از جراحی بیمارانی که مشکلات تنفسی آنها در طول عمل برطرف می‌شود و قسمت های داخلی و بیرونی بینی ترمیم می گردد بیشتر دچار ورم بینی خواهند شد.

نکاتی که ورم بینی بعد از جراحی را کاهش می دهد

• بعد از عمل جراحی بینی حدالمقدور سر را در هر حالتی که قرار می گیرید از راستای بدن بالاتر نگه دارید.
  • در حالت خوابیده حتماً چند بالش بر زیر سر قرار دهید تا سر را در ارتفاع بالاتر نگه دارد.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی، ورم بینی بعد از جراحی به حداکثر خود میرسد لذا استفاده و اعمال کمپرس سرد برای چنین موقعیتی بسیار خوب است.
  • و بعد از جراحی تا دوران مشاهده بهبودی ها ظاهری هرگز اجسام سنگین و سخت را بلند نکنید.

buoyhealth.com : منبع