دوره نقاهت عمل بینی | چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد؟

فهرست مطالب

دوره نقاهت عمل بینی یکی از مهمترین مراحل جراحی بینی است که لازم است افراد اطلاعات دقیق و کاملی نسبت به انجام نکات و توصیه های آن داشته باشند در غیراینصورت می تواند باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای فرد شده و بر روی نتیجه عمل بینی هم تاثیرگذار خواهد شد. متاسفانه امروزه افراد بسیاری هستند که درباره دوره نقاهت عمل بینی اطلاعات کاملی ندارند و همین عدم آگاهی در نهایت موجب بدفرمی بینی و کاهش اعتماد به نفس آنان خواهد شد.

با ما تا انتها همراه باشید تا در مورد دوره ی نقاهت جراحی بینی اطلاعات بیشتری کسب کنید…

 

دوران نقاهت جراحی بینی

همانند دیگر عمل ها، دوره ی نقاهت بعد از عمل بینی دارای شرایط خاصی است. رینوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی بینی معمولا در کمتر از دو ساعت انجام می شود اما بعد از عمل روند بهبودی و دوره نقاهت عمل زیبایی بینی بسیار طولانی تر خواهد بود و طول دوره برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

رینوپلاستی عملی است که در جهت زیبایی بینی انجام می شود و برای افرادی که بطور مادرزادی و یا طی حادثه و برخورد دچار مشکل و نقص در این عضو بدن می شوند کاربرد دارد. بهمین خاطر برای انجام بهتر آن لازم است که اطلاعات کافی داشته باشند.

دوره نقاهت عمل پولیپ بینی

عمل جراحی بینی از دو مرحله تشکیل شده است : مرحله اول بیهوشی و مرحله دوم مربوط به بخش جراحی بینی می شود.

در مرحله اول پزشک روش بیهوشی مناسب را برای شروع عمل در نظر می گیرد که بطور معمول از داروهای آرام بخش و بی حسی موضعی استفاده می شود.

سپس در مرحله دوم، کار جراحی بینی توسط پزشک متخصص و با تجربه آغاز می شود و  بر اساس بررسی هایی که در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی با بیمار انجام شده، مشکلات و نقص هایی که در ناحیه بینی وجود دارد برطرف و اصلاح می گردد.

نکته مهم آن است که باید در انتخاب جراح عمل بینی خود نهایت دقت را به کار گیرید چرا که با انتخاب اشتباه، احتمال نقص در عملکرد و بوجود آمدن عوارض عمل بینی جبران ناپذیر وجود خواهد داشت، باید گفت انتخاب یک جراح با تجربه و دارای مهارت بالا تضمینی برای بهترین نتیجه عمل بینی شما می باشد. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از جراحی بینی و هزینه آن کسب کنید، می توانید مقاله “عمل بینی در مشهد” را مطالعه کنید.

دوره نقاهت عمل بینی چند روز است ؟

مدت زمان نقاهت جراحی بینی معمولا چهار تا پنج روز است. پانسمان روی بینی با توجه به نوع عمل و زمانی که جراح به شما توصیه می کند، بین یک هفته تا 10 روز می باشد. همچنین باید در نظر داشت کاهش ورم بینی چند ماه زمان می برد تا به نتیجه دلخواهد برسید. دوره نقاهت افرادی که تجربه عمل پولیپ بینی داشته اند با توجه به میزان مشکل‌شان متفاوت است.

طی کردن دوره نقاهت بعد از عمل بینی برای برخی افراد به راحتی انجام می شود اما برای برخی دیگر با مشکلاتی نظیر گرفتگی بینی، کبودی چشم ها و سر درد همراه می شود که استراحت به مدت یک هفته توصیه می گردد. پس از رینوپلاستی بینی ورم کرده و ظاهر به نسبت نامناسبی می گیرد که کاملا عادی بوده و جای نگرانی ندارد.

 

چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد؟

از متداول ترین سوالاتی که همواره متقاضیان عمل بینی از پزشک خود می پرسند این است که انجام کارهای خانه بعد از عمل بینی ممکن است؟ و یا چند روز بعد از عمل بینی میشه رانندگی کرد؟ زمان نقاهت عمل بینی چقدر طول می کشد؟

تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد

جهت سپری کردن دوره نقاهت جراحی زیبایی بینی فرد باید حداقل یک هفته از محل کار یا تحصیل خود دور باشد تا کبودی های چشم که پس از عمل بینی بوجود می آید برطرف شود. این کبودی ها با گذشت دو تا سه روز احتمال دارد بیشتر هم شود و موجب ایجاد ظاهر نامناسبی برای فرد خواهد شد که بعد از یک هفته به مرور برطرف می شوند.

بطورکلی یک هفته پس از جراحی بینی می توانید با اعتماد به نفس کامل به محل کار یا تحصیل خود برگشته و یا به انجام کارهای خانه بپردازید اما توجه داشته باشید که از فعالیت های سنگین و پرخطر تا مدتی خودداری کنید و توصیه هایی که پزشک به شما داده را با نهایت دقت انجام دهید تا به بهترین فرم دلخواه خود برسید.

آیا سپری کردن دوره نقاهت بعد عمل بینی سخت و دردناک است؟

میزان درد که پس از عمل جراحی بینی خواهید داشت به نسبت بسیار زیادی به رعایت توصیه ها و نکاتی که پزشک به شما گفته بستگی دارد. هر چقدر توصیه های پزشک را بیشتر و بهتر انجام دهید هم دوره نقاهت راحت تری خواهید داشت و هم اینکه در نهایت روند بهبودی به خوبی طی شده و نتیجه مطلوب حاصل می شود.

پس از عمل جراحی ممکن است علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل پدیدار شود و با وجود تورمی که بر روی بینی ایجاد می شود با لمس این نقطه ممکن است درد خفیفی را احساس کنید که این درد طبیعی بوده و جای نگرانی و استرس ندارد و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد.

با توجه به اینکه در زمان عمل بینی از داروهای بی حسی جهت بیهوشی جراحی بینی استفاده می شود لذا لازم است تا 4 ساعت پس از عمل از پرخوری و مصرف غذاهای سنگین خودداری کنید. پس از 4 ساعت می توانید آب و آبمیوه میل کنید.

با توجه به اینکه حرکت روده و معده با استفاده از داروهای بی حسی کند شده لذا ممکن است وقتی چیزی میخورید دچار استفراغ و یا حالت تهوع شوید که برای شما می تواند دردناک و آزاردهنده باشد لذا با آگاهی از این موضوع سعی کنید از غذاهای سبک و نرم استفاده نمایید.

 

تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد ؟

پس از جراحی بینی توصیه می شود برای مدت زمان 7 تا 10 روز سربالا باشید به این معنی که سر خود را بالاتر از قلب نگه دارید تا به کاهش عوارضی مانند خونریزی، عفونت، ورم و التهاب کمک نماید. در هنگام خواب، می‌توانید با استفاده از چند بالش به جای یک بالش، سر خود را بالاتر نگه دارید. همچنین در طول روز می‌توانید در صندلی با پشتی بلند یا بر روی تخت استراحت کنید. با این روش ها می توانید سر خود را بالاتر از قلب نگه دارید.

به یاد داشته باشید که مراقبت‌های پس از عمل جراحی بینی بر اساس توصیه‌های پزشک جراح، نوع عمل انجام شده و وضعیت جسمی هر فرد ممکن است متفاوت باشد. پس از عمل جراحی، مطمئن شوید که از پزشک جراح خود راهنمایی بگیرید و دستورالعمل‌های او را دقیقاً دنبال کنید.

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

حرف زدن بعد از عمل بینی شما را دچار عوارض خاصی نمی کند، اما در برخی موارد ممکن است موجب تحریک عضلات و بافت پیرامون بینی شود که درد و تورم موقتی بینی را به همراه خواهد داشت. همچنین صحبت کردن زیاد می تواند باعث خشکی دهان، حساسیت بینی و تحریک عصب های حسی و حرکتی در ناحیه بینی شود. البته همانطور که اشاره شد این عوارض در بیشتر مواقع موقت هستند و با گذشت زمان بهبود پیدا خواهند کرد.

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

توصیه می کنیم پس از عمل جراحی در ابتدا به طور آهسته و با تمرکز صحبت کنید و در صورت بروز هرگونه علائم نگران کننده، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

شرایط رسیدگی به کارهای خانه بعد از عمل بینی

روز پس از عمل جراحی، باید به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید فعالیت های بسیار سبکی را در خانه انجام دهید. آماده کردن یک میان وعده و شستن لباس ها در حجم کم مشکلی ندارد. فقط باید از هر کاری که می‌تواند بینی شما را در معرض خطر قرار دهد، اجتناب کنید مانند : محیط پر رفت و آمد، بچه‌های کوچک، بالا رفتن از صندلی برای برداشتن وسیله‌ای که دور از دسترس است و غیره.

همچنین باید از فعالیت هایی که فشار خون شما را بالا می برد خودداری کنید مانند : خم شدن برای بلند کردن یک کیسه سنگین مواد غذایی. در عوض می توانید از یکی از اعضای خانواده یا دوست خود بخواهید که به شما کمک کند.

کارهای خانه بعد از عمل بینی

پس از گذشت چند روز از عمل جراحی، به توان جسمانی بدن خود توجه کنید و در این مدت فقط تا جایی که احساس می کنید توانایی دارید کار انجام دهید. در این روزها احتمالا نسبت به روزهای اول احساس بهتری دارید و قوی‌تر هستید، پس می‌توانید به فعالیت‌های معمولی روزانه که قبلا در خانه انجام می دادید برگردید مانند : آشپزی و مرتب کردن وسایل، رفتن به بیرون برای پیاده روی و راه رفتن و یا خرید مواد غذایی.

اما فشار خون هنوز یک مساله جدی است، بنابراین از خم شدن یا برداشتن هر گونه جسم سنگین خودداری کنید. همچنین باید از فعالیت‌های سنگینی که بینی شما را در معرض آسیب قرار می‌دهند، اجتناب کرد، و یا از رانندگی در حین مصرف داروهای آرام بخش به دلیل حس خواب آلودگی اجتناب کرد.در این مواقع بهتر است از دوستان و یا یکی از اعضای خانواده  کمک بگیرید.

فواید راه رفتن بعد از عمل بینی

تقریباً 1 هفته پس از جراحی بینی می توانید پیاده روی های طولانی مدت داشته باشید. انجام ورزش های متوسط ​​مانند پیاده روی می تواند به بهبود جریان خون و رساندن اکسیژن برای کمک به کاهش تورم بینی کمک کند، اما باید از هرگونه فعالیت شدید خودداری کنید.

راه رفتن بعد از عمل بینی به چند دلیل عالی است. اول این که به شما کمک می کند از خستگی و بی حوصلگی دوری کنید. همچنین می تواند به کاهش درد یا ضعف عضلانی ناشی از نشستن طولانی مدت کمک کند. هیچ کاری بیشتر از راه رفتن و  پیاده روی سبک در اطراف خانه خود انجام ندهید، هر بار حداکثر 20 دقیقه. در طول پیاده روی، آرام راه بروید تا ضربان قلب شما زیاد بالا نرود.

دوره نقاهت عمل بینی برای ورزش

در هفته دوم پس از عمل بینی، کم کم می‌توانید ورزش‌های سبک مانند تردمیل و یا دوچرخه ثابت را شروع کنید، اما از ورزش‌هایی که شامل بلند کردن وزنه‌های سنگین است اجتناب کنید. می توانید وزنه های سبک را تا هفته سوم امتحان کنید. بهتر است تا سه هفته از ورزش های شدید مانند دویدن یا ایروبیک خودداری کنید. شش هفته پس از جراحی، می توانید تمرینات ورزشی خود را افزایش دهید و به آرامی به حالت عادی بازگردید.

دوره نقاهت عمل بینی برای ورزش

اگرچه ورزش های سبک را می توان 2 تا 4 هفته بعد از عمل مجدداً شروع کرد، اما لازم است 4 تا 6 هفته قبل از سرگیری فعالیت های بدنی شدید صبر کنید. تا شش هفته بعد از عمل، غضروف ها و استخوان های بینی شما به طور کامل شکل خواهند گرفت و سپس هیچ محدودیتی برای تمرینات ورزشی که می توانید انجام دهید وجود نخواهد داشت.

20 نکته مهم مراقبت های بعد از عمل بینی

نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی
نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

در دوره نقاهت عمل بینی، تعدادی از مهم‌ترین نکاتی که به عنوان مراقبت های بعد از عمل بینی باید رعایت شود در ادامه آمده است :

  1. پس از گذشت دو تا سه روز از عمل جراحی بینی ورم، درد و کبودی بیشتر خواهد شد و این موضوع طبیعی است و جای نگرانی نیست.
  2. جهت رفع ورم بینی بعد از جراحی می توانید در سه روز اول از کمپرس سرد استفاده کنید. پس از این 3 روز می توانید از کمپرس گرم کمک بگیرید تا میزان کبودی ها کمتر شود.
  3. برای تهیه کمپرس سرد میبایست مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی ریخته و سپس لای یک حوله گذاشته و هر 10 دقیقه یکبار اطراف بینی قرار دهید. در نظر داشته باشید که کیسه یخ نباید با مستقیما با پوست تماس داشته باشد. برای تهیه کمپرس گرک هم میتوانید حوله را بر روی بخاری یا شوفاژ قرار داده تا گرم شود و سپس بر روی صورت بگذارید. دقت کنید در این حالت هم نباید از دمای بسیار بالا یا آب جوش استفاده شود.
  4. پس از عمل ممکن است حالت تپش قلب، سرگیجه یا تهوع داشته باشید که این موارد به مرور و با گذشت زمان برطرف خواهد شد.
  5. حداقل به مدت 2 هفته میبایست زمان خواب سر خود را بالا نگه دارید و برای این منظور می توانید از دو بالش نرم زیر سر خود استفاده کنید تا سر شما بالاتر از بدنتان قرار گیرد. این کار به خروج خون اضافه و مایعات از بینی کمک شایانی خواهد کرد. از پایین انداختن سر بعد از عمل بینی جدا خودداری کنید.
  6. بهتر است دو تا سه روز اول را بطور کامل استراحت کنید و به مدت یک هفته از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  7. در صورتی که بینی خونریزی کرد سر خود را کمی بالاتر نگه دارید و با گاز استریل سوراخ های بینی خود را بپوشانید تا خونریزی بند بیاید. راهکار دیگر آن است که قسمت پایین بینی را به آرامی کمی فشار دارده و به مدت 15 دقیقه نگه دارید. در صورتی که میزان خونریزی قابل کنترل نبود حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
  8. به میزان زیاد غذاهای آبکی و مایعات مصرف کنید و از خوردن غذاهای سفت که نیاز به گاز زدن دارد خودداری کنید.
  9. غذا را تکه تکه کرده و در ابعاد کوچک تر مصرف کنید و برای خوردن مایعات از نی استفاده کنید.
  10. پانسمان داخل بینی پس از 3 روز و آتل یا پانسمان روی بینی هم معمولا پس از 7  تا 10 روز پس از عمل برداشته می شود.
  11. برای شستن و تمیز کردن دندان ها از یک مسواک نرم استفاده کنید.
  12. لازم است ت 2 ماه پس از عمل بطور مرتب از چسب بینی استفاده نمایید تا فرک دلخواه رسیده و ورم بینی کاهش پیدا کند.
  13. آموزش صحیح چسب زدن را حتما از پزشک خود یاد بگیرید به دلیل اینکه در روند تغییرات بینی شما نقش بسزایی دارد و نباید اشتباه انجام دهید.
  14. نباید هیچ شربه یا فشاری به بینی خود وارد کنید. زمان روبوسی و یا فعالیت های روزانه بسیار مراقب باشید و هرگونه فشار بر روی بینی را به حداقل برسانید.
  15. برای عطسه کردن با دهان باز عطسه کنید تا فشاری به بینی وارد نشود. همچنین تا دو هفته از فین کردن بینی خودداری کنید.
  16. مصرف ادویه ها و نمک را کاهش دهید.
  17. میوه و سبزیجات بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آب آناناس می تواند به روند بهبود زخم ها کمک کند.
  18. مصرف ماهی و میگو در دوره نقاهت عمل بینی بسیار مفید است.
  19. کاهش ورم بینی به زمان بیشتری نیاز دارد و معمولا به 6ماه تا یکسال زمان نیاز دارد.
  20. در نظر داشته باشید در بعضی از افراد نتیجه عمل بینی پس از یک سال مشخص می شود که بستگی به نوع عمل و فرم بینی دارد.

medtronic.com , okoa.org :منابع

دکتر آرش بیرقی طوسی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

دکتر آرش بیرقی طوسی جراح عمل زیبایی بینی در مشهد
عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دارای دانشنامه برد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی