تمامی نکات نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

فهرست مطالب

یکی از مشکلات بیماران پس از انجام جراحی، خوابیدن بعد از عمل بینی است. از این نظر به این موضوع پرداخته می شود که اگر در دوره نقاهت عمل بینی تمامی نکات را به درستی رعایت نکنید، ممکن است بر نتیجه جراحی بینی تاثیر منفی بگذارد. یکی از همین نکات نحوه خوابیدن است، چون از بهترین کارهایی که می توانید بعد از جراحی زیبایی بینی برای بدن خود انجام دهید، استراحت است.

بینی شما پس از سپری کردن عمل جراحی، بسیار حساس و ظریف است و محافظت از آن در برابر آسیب های احتمالی بسیار مهم است. زمانی که چشمان خود را می بندید و به خواب می روید، احتمال آن که به صورت ناخواسته غلت بزنید، به روی شکم بخوابید و یا دست فردی که در کنار شما خوابیده به صورت شما کوبیده شود زیاد است.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مهم ترین نکات نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی آشنا کنیم…

بینی عضو حیاتی بدن انسان

در بدن انسان قسمت‌های زیادی حضور دارند اما صورت از حساس ترین قسمت‌های بدن انسان است؛ دماغ یا بینی در حساس‌ترین ناحیه صورت یعنی مثلث خطر قرار دارد. از جهت دیگر بینی از آن رو که برای تنفس است و روال عادی تنفس با آن انجام می‌شود عضوی حیاتی برای انسان است چون که فعالیت سایر قسمت‌های بدن از جمله مغز و قلب به آن وابسته است.

بینی همواره در معرض آسیب‌های گوناگون قرار دارد و خب حقیقت این است که آسیب‌ها و صدمات غیرقابل پیش بینی هستند. این صدمات با توجه به بینی، ساختار بینی و وظایفش می‌توانند جدی و بدون جبران باشند و انسان را برای مدتی طولانی و یا حتی مادام العمر با مشکل مواجه سازند. از این رو حفظ و محافظت از آن امری جدی و درخور توجه است.

افراد به دلایل گوناگون بینی خود را به تیغ جراحان می‌سپارند، این دلایل می‌توان پلیپ یا انحراف باشد، یا شکستگی استخوان. زیبایی هم دیگر دلیلی است که امروزه بسیار بسیار شایع است و افرادی که از ظاهر خود رضایت ندارند، بینی خود را به تیغ جرحان و متخصاصان زیبایی می‌سپارند.

 

آشنایی با ساختمان بینی

بینی، عضوی از سر و صورت انسان است که زیر چشم و بالای دهان در موازات دو گوش قرار دارد. بینی دارای دو سوراخ می‌باشد و نخستین ارگان عمل کننده دستگاه تنفسی و تنها عضو خارجی آن است. وظیفه دیگر بینی بوسنجی است که مربوط به ارگان بویایی می‌شود که بینی در آن هم عضویت دارد. بینی دارای دو قسمت خارجی و داخلی است که در زیر به بررسی آن می‌پردازیم.

بخش خارجی بینی

بخش بیرون آمده از صورت است که خود، شامل دو بخش است. بخش اول، بخش استخوانی است که از قسمت استخوانی و اضافه پشت فک بالا تشکیل شده است. بخش دوم، بخش غضروفی است که پایین‌ترین بخش خارجی را شامل می‌شود که چند غضروف به هم چسبیده است و بخشی از ظاهر را تشکیل می‌دهد.

بخش داخلی بینی (حفره بینی)

این قسمت از دو سوراخ بینی تشکیل شده است که این سوراخ‌ها از بالای لب و بیرون شروع می‌شوند و تا بالا پشت چشم ادامه می‌یابد. این دو سوراخ توسط پرده‌ای به نام دیواره میانی بینی به دو قسمت تقسیم می‌شود. این حفره‌ها از پایین به بالا کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و رفته رفته باریک می‌شوند. ابعاد و اندازه آن‌ها بسته به وراثت و ژنتیک فرد و سن وی گوناگون و متفاوت است.

 

عمل جراحی بینی و دلایل انجام آن

افراد به دلایل متفاوت بینی خود را عمل می‌کنند. زیبایی، انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی و شکستگی پر تکرارترین دلایل این افراد است.

مهم‌ترین نکته در جراحی بینی و انجام جراحی این است که قبل از هر گونه کاری در راستای تصمیم‌گیری، به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، شرایط خود و توضیحات را لازم را به وی دهید و سپس با مشورت گرفتن از وی در نهایت تصمیم جدیی خود را بگیرید، این کار باعث خواهد شد تا از نتیجه واقعی عمل خود اطلاعات بیشتر و واضح‌تری داشته باشید.

 

انواع عمل بینی

در کل عمل بینی به سه دسته عمل زیبایی، عمل ترمیمی بینی، عمل زیبایی و ترمیمی تقسیم می‌شود که  هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

عمل زیبایی

همانگونه که از اسم آن مشخص است، این عمل برای زیبایی ظاهر انجام می‌شود و نوع عمل بسته به هدف شما و تشخیص پزشک دارد.

عمل ترمیمی

این عمل به رفع مشکلات و اختلالات بینی میپردازد و مطابق اسمش آن را ترمیم می‌نماید. این مشکلات و نواقص شامل بسته شدن راه تنفس، خر و پف، مشکلات تنفسی و انحراف است که به دلیل وراثتی و یا صدمه ایجاد شده‌اند و یا حاصل انجام عمل قبلی است. شیوه عمل با صلاح دید کامل پزشک مشخض می‌شود.

عمل زیبایی و ترمیمی

این عمل شامل هر دو عمل بالا به صورت همزمان است. یعنی فرد ضمن رفع مشکلات بینی خود، ظاهر آن را هم تغییر داده و به سمت شکل مطلوب می‌برد.

 

عوارض عمل بینی

شما باید قبل از انجام عمل جراحی حتما با عوارض آن آشنا شوید. پر واضح است که این عمل هم مشابه سایر عمل‌ها خونریزی و درد دارد، عواقب استفاده از داروی بیهشوی هم که مانند همیشه وجود دارد. عوارضی هم وجود دارند که مختص همین جراحی می‌باشند که از جماع آنان می‌توان به خونریزی‌های گاه و بیگاه، ماندن رد زخم و از بین رفت اعصاب بینی اشاره کرد.

خوب است بدانید بعد عمل شما باید از تامپون‌ بینی به مدت محدود استفاده کنید و با بررسی‌های دوره‌ای، حساس شدن بیش از حد و غیره کنار بیایید. نکته حائز احمیت دیگر بحث روانی عمل می‌باشد زیرا بعد عمل، ظاهر و چهره‌ی شما فرق می‌کند و نگاه افراد به شما با قبل متفاوت می‌شود و همچنین ذهنتان با ظاهر خودتان تا مدت کوتاهی درگیر است و زمان می‌برد که با تغییر چهرتان کنار بیاید.

 

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی یکی از مهم‌ترین موضوعات پس از عمل است، زیرا اگر به طور صحیح نخوابید، ممکن است جراحی جواب لازم را به شما ندهد و حتی در بعضی مواقع، به طور کل عمل را تخریب نماید.

خوب می‌دانید که در عمل بینی، پوست را از بافت زیرش جدا می‌کنند و فلاپی را بالا می آورند، این جداسازی پوست موجب تجمع خون و ترشحات در زیر جلد می شود و عامل اصلی تورم است. همچنین عروق خونی بینی و لنفاتیک بینی نیز در حین عمل قطع می شود.

اگر در چند هفته  اول پس از جراحی، جهت خوابیدن ما صحیح نباشد، خون در محلی بیشتر از محل دیگر تجمع می یابد و این منجر به ورم شدید‌تر  و آسیب‌های بعدی می‌شود. این تورم باید حتما تخلیه شود چون به سبب عمل منفذی برای تخلیه وجود ندارد و این جاست که داستان‌ درسن خوابیدن مطرح می‌شود. در زیر نکات صحیح خوابیدن پس از جراحی بینی  ذکر شده‌است.

 

طرز نگه داشتن سر بعد از عمل بینی

در دو هفته‌ی ابتدایی دقت نمایید که فقط باید به حالت طاق باز و به پشت بخوابید به نحوی که سرتان بالاتر از سایر قسمت‌های دیگر باشد. این شیوه بهترین نوع خوابیدن در تمام بازه دوران نقاهت است.

طاق باز خوابیدن و طرز نگه داشتن سر بعد از عمل بینی

طاق باز خوابیدن بعد از جراحی بینی

در این بازه، نوع خوابیدن بیشتر به نوع عمل جراحی بستگی دارد اما در حالت کلی تا حد امکان سعی کنید طاق باز بخوابید و به تدریج و با صلاح دید دکتر می‌توانید خوابیدن به پهلو را با رعایت تمام نکات ایمنی ذکر شده شروع نمایید. دقت نمایید که زمانی که به پهلو می‌خوابید اولا بینی‌تان تحت فشار قرار نگرفته باشد و ثانیا در هنگام پهلو به پهلو شدن به بینی‌تان فشار وارد نشود.

در تمام دوران پس از جراحی بینی باید این نکته را آویزه گوش‌تان نمایید که خوابیدن به روی شکم و اصطلاحا دمر به هیچ عنوان مجاز نیست و باید حتما از آن دوری نمایید.

 

نکات کلی خوابیدن بعد از عمل بینی

  • در ادامه به صورت تیتروار، نکات کلی که باید در زمان خوابیدن رعایت شوند را به شما خواهیم گفت :
  • در روزهای اول هنگامی که می خواهید از خواب بیدار شوید از افراد دیگر کمک بگیرید چون ممکن است سرگیجه داشته باشید.
  • هنگام خوابیدن چند بالش زیر سر خود بگذارید تا سر شما بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد و ورم کمتری در سر شما ایجاد شود.
  • در هنگام خواب از کشیدن پتو یا هر جسم دیگری بر روی سر و صورت خود جدا پرهیز نمایید.
  • سعی کند در بازه دوران نقاهت خود به صورت تنها و به دور از سایرین بخوابید.
  • در استفاده از داروهای بسیار قوی خواب هوشیار باشید زیرا ممکن است با خوردن آن‌ها در خواب عمیق بچرخید و به بینی خود فشار وارد نمایید.
  • حتی الامکان سعی کنید چند بالشت در اطراف خود قرار دهید تا امکان چرخیدن و گردش در خواب را از شما بگیرد.
  • از خوابیدن در کنار دیوار و اجسام سخت بپرهیزید زیرا ممکن است با یک چرخش ناگهانی در خواب به بینی‌تان آسیب وارد کنید.
  • سعی کنید از تخت خواب استفاده نمایید.
  • استفاده از وسایل و تجهیزات خواب با جنس سخت و محکم(مانند بالشت صف) ممنوع می‌باشد.
  • استفاده از بالش بسیار نرم که سر در آن فرو رود هم ممنوع است.
  • تا حد امکان از رخت‌خوابی استفاده نمایید که حساسیت شما را تحریک نکنند(شما را به عطسه کردن نیندازد)

 

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی لازم به ذکر است که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری برای عمل، ابتدا به پزشکی که مورد اعتماد شماست رجوع نمایید و از آن مشورت‌های لازم را بگیرید. در صورتی که تصمیم شما برای عمل قطعی شد، در مورد عوارض و سختی‌های آن تحقیقات لازم را به عمل آورید و با دانش کامل و کافی نسبت جراحی بینی به اتاق عمل بروید.

پس از عمل جراحی رعایت نکات ایمنی و بهداشتی بسیار با اهمیت است. هموراه در انجام این پروتکل ها کوشا باشید و در انجام آن ها تنبلی نکنید.

خوابیدن و نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی یکی از نکات مهم پس از عمل جراحی است. دقت نمایید که در کل دوران نقاهت تحت هیچ شرایطی نباید دمر بخوابید و در دو هفته‌ی ابتدایی پس از عمل حتما باید به صورت طاق باز به استراحت و خواب بپردازید. پس از گذراندن دو هفته ابتدایی، کم کم و با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید خوابیدن به پهلو را شروع نمایید.

derosaclinic.com : منبع