اگر می خواهید از مشکلات زیادی که دارید رها شوید، جراحی بینی در مشهد می تواند راهگشای شما باشد. جراحی بینی علاوه بر زیبایی و افزایش اعتماد به نفس شخص بیمار به خاطر افزایش تناسب بینی با سایر اجزای صورت، می تواند جنبه ی درمانی داشته باشد که یکی از جنبه ها می تواند رفع انحراف بینی باشد. علاوه بر این موارد عمل پولیپ بینی که برای افرادی که دارای پولیپ و سینوزیت هستند، می توانند راهگشا و مشکل گشا باشد. اگر از این موضوع رنج می برید، امروز با سایت دکتر بیرقی همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهیم.

۱٫پولیپ بینی چیست؟

۲٫علل ایجاد پولیپ بینی

۳٫علائم پولیب بینی

۴٫نحوه تشخیص پولیپ بینی در عمل پولیپ بینی

۵٫عمل پولیپ بینی

۶٫دوره نقاهت بعد عمل پولیپ بینی

۷٫سخن آخر

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی

Nasal polyps

اگر بخواهیم ظاهر پولیپ را برای شما شرح دهیم، می توانید یک حبه انگور را در نظر بگیرید که درون آن توده های خاکستری و یا حتی بی رنگ وجود دارد. علت به وجود آمدن پولیپ اکثر مواد ناشی از خلط هایی است که در بینی تلخیه نشده و یا مخاط سینوس های بینی است. شما می توانید پس از مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی مطمئن شوید که آیا دارای این مشکل هستید یا خیر! پزشک ماهر می تواند پولیپ ها را حتی لمس کند، اما نگران نباشید این لمس هیچ دردی برای شما ایجاد نخواهد کرد که برای رفع آن ناچار به انجام عمل پولیپ بینی می شوید.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اگر پولیپ ها تا حد زیادی رشد پیدا کرده باشند، شاهد این هستیم که می توانید آن ها را از سوراخ بینی مشاهده کنید، اما بیایید دقیق تر علت پیدایش این پولیپ ها را با هم بررسی کنیم.

علل ایجاد پولیپ بینی

Causes of Nasal Polyps

دلایلی که می تواند پولیپ های بینی را به وجود آورند، بسیار زیاد است که شاید مهم ترین آن ها همین باشد که بینی افراد تحریک می شود و همین تحریک در نهایت سبب به وجود آمدن پولیپ بینی می شود. البته مواد آلژیک و حساسیت زا هم در این زمینه بی تاثیر نیستند که شاید مهم ترین آن ها عبارت باشند از:

• گرد و غبار
  • گرد افشانی گل ها
  • و …

این مواد آلرژیک باعث تحریک مخاط بینی می شوند که اگر به وفور اتفاق بیتفد، در نهایت سبب ایحاد پولیپ بینی می شود. همچنین اگر بخواهیم علت ها و دلایل دیگر در این زمینه را بررسی کنیم که می تواند منجر به این مشکل شود را بررسی کنیم، عفونت و تنگی نفس مزمن هم می تواند شایع باشد.

متاسفانه شاهد این هستیم که در برخی از افراد غشای بینی به اندازه کافی رشد نکرده است که همین موضوع باعث ایجاد سردردهای مزمن و شدید، گرفتگی سینوس و پولیب بینی است. در این زمینه معمولا ژنتیک فرد نقش مهمی دارد و خیلی فرد در این زمینه نمی تواند دخالتی داشته باشد.

علائم پولیب بینی

اگر می خواهید بدانید که دچار بیماری پولیپ بینی هستید یا خیر، باید چک کنید که آیا درون خود علائم آن را دارید یا خیر؟ شاید مهم ترین و شایع ترین علائمی که در این زمینه شما با آن دست و پنجه نرم می کنید، موارد زیر هستند:

• ایجاد درد سینوس و صورت
  • سر درد در ناحیه پیشانی
  • آبریزش بینی
  • ایجاد درد در فک بالا
  • خر و پف کردن در خواب
  • کم شدن حس بویایی و کم شدن حساسیت به مزه

نحوه تشخیص پولیپ بینی در عمل پولیپ بینی

در زمینه پولیپ بینی متخصص گوش، حلق و بینی ابتدا بوسیله چراغ فوه و سپکواوک یک معاینه ساده انجام می دهد تا مطئمئن شود که آیا فرد چنین مشکلی دارد یا خیر! سپس به بررسی این موضوع می پردازد که فرد از چه طریی باید درمان شود! البته در مواردی خاص فرد بیمار مجبور است که از طریق شیوه هایی مانند آندوسکوپی درمان شود.

التبه تشخیص های اولیه همیشه درست نیستند، به همین علت پزشکان ماهر و با تجربه به آن ها بسنده می کنند و به دنبال روش های دیگری هم هستند که بتوانند با استفاده از آن ها اطمینان پیدا کنند که آیا بیمار این مشکل را دارد یا خیر؟ ابزارهایی در همین جهت هستند که می توان با استفاده از آن ها تشخیص داد که آیا فرد دارای پولیب بینی بوده است یا نه!

عمل پولیپ بینی

Nasal polyp operation

جراحی پولیپ بینی که بحث اصلی ما است، بعد  از تشخیص نهایی پزشکان انجام میشود و در آن معمولا نیازی به ایجاد برش بر روی پوست بینی نیست، البته مواردی هم استثتا در این زمینه گزارش شده اند. جراح بینی برای شروع عمل لازم است که با وارد کردن دستگاه آندوسکوپی کار را شروع کند!

با این کار جراح به راحتی مسیر کار خود را متوجه می شود و می داند که باید در این زمینه چکاری انجام دهد. جراح باید در نهایت با شستشوی صحیح و اصولی سینوس ها از بروز مشکل دوباره جلوگیری کند و مواد اضافی که در بینی وجود دارد را خارج کند. این کار باعث می شود که بیمار به زندگی عادی خود برگردد و تمامی مشکلاتش در این زمینه حل شود.

دوره نقاهت بعد عمل پولیپ بینی

دوره نقات افراد بعد از عمل پولیپ بینی با توجه به میزان مشکلشان متفاوت است، اما در این زمینه در جلسه مشاوره می توانید با پزشک خود صحبت کنید و از او در این زمینه راهنمایی بخواهید. پزشکان می توانند مدت زمان انجام این کار را حدس بزنند و به شما اعلام کنند.

توصیه می کنیم که اگر عمل پولیپ بینی انجام دادید تا حد امکان سر خود را در تکان دهید تا مشکلی ایجاد نشود. همچنین از آوردن فشار بر روی بینی خود جدا خودداری کنید! در نظر داشته باشید که به صورت قطع پزشک شما راجهع به تمامی این موضوعات به شما هشدارهای لازم را خواهد داد.

سخن آخر

بهتر است که عمل پولیپ را نزد کسی که در این زمینه دارای مهارت و تجربه کافی است، انجام دهید و از مراجعه به پزشکان کم تجربه جدا خودداری کنید. همچنین می توانید با ما تماس بگیرید تا علاوه بر راهنمایی نکات لازم در این زمینه را به شما یادآوری کنیم.