عمل پولیپ بینی چقدر طول میکشد و چگونه انجام میشود؟

عمل پولیپ بینی برای افرادی که دارای پولیپ و سینوزیت هستند، می توانند راهگشا و مشکل گشا باشد.اگر می خواهید از مشکلات زیادی که دارید رها شوید، جراحی بینی در مشهد می تواند راهگشای شما باشد. جراحی بینی علاوه بر زیبایی و افزایش اعتماد به نفس شخص بیمار به خاطر افزایش تناسب بینی با سایر اجزای صورت، می تواند جنبه ی درمانی داشته باشد که یکی از جنبه ها می تواند رفع انحراف بینی باشد. امروز با سایت دکتر بیرقی همراه باشید تا در زمینه عمل پولیپ بینی اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهیم.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی
Nasal polyps

اگر بخواهیم ظاهر پولیپ را برای شما شرح دهیم، می توانید یک حبه انگور را در نظر بگیرید که درون آن توده های خاکستری و یا حتی بی رنگ وجود دارد. علت به وجود آمدن پولیپ اکثر مواد ناشی از خلط هایی است که در بینی تلخیه نشده و یا مخاط سینوس های بینی است. شما می توانید پس از مراجعه به یک متخصص گوش، حلق و بینی مطمئن شوید که آیا دارای این مشکل هستید یا خیر! پزشک ماهر می تواند پولیپ ها را حتی لمس کند، اما نگران نباشید این لمس هیچ دردی برای شما ایجاد نخواهد کرد که برای رفع آن ناچار به انجام عمل پولیپ بینی شوید.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اگر پولیپ ها تا حد زیادی رشد پیدا کرده باشند، شاهد این هستیم که می توانید آن ها را از سوراخ بینی مشاهده کنید، اما بیایید دقیق تر علت پیدایش این پولیپ ها را با هم بررسی کنیم.

علل ایجاد پولیپ بینی

Causes of Nasal Polyps

دلایلی که می تواند پولیپ های بینی را به وجود آورند، بسیار زیاد است که شاید مهم ترین آن ها همین باشد که بینی افراد تحریک می شود و همین تحریک در نهایت سبب به وجود آمدن پولیپ بینی می شود. البته مواد آلرژیک و حساسیت زا هم در این زمینه بی تاثیر نیستند که شاید مهم ترین آن ها عبارت باشند از:

• گرد و غبار
  • گرد افشانی گل ها
  • و …

این مواد آلرژیک باعث تحریک مخاط بینی می شوند که اگر به وفور اتفاق بیوفتد، در نهایت سبب ایحاد پولیپ بینی می شود. همچنین اگر بخواهیم علت ها و دلایل دیگر در این زمینه را بررسی کنیم که می تواند منجر به این مشکل شود را بررسی کنیم، عفونت و تنگی نفس مزمن هم می تواند شایع باشد.

متاسفانه شاهد این هستیم که در برخی از افراد غشای بینی به اندازه کافی رشد نکرده است که همین موضوع باعث ایجاد سردردهای مزمن و شدید، گرفتگی سینوس و پولیب بینی است. در این زمینه معمولا ژنتیک فرد نقش مهمی دارد و خیلی فرد در این زمینه نمی تواند دخالتی داشته باشد.

علائم پولیب بینی

اگر می خواهید بدانید که دچار بیماری پولیپ بینی هستید یا خیر، باید چک کنید که آیا علائم آن را دارید یا خیر؟ شاید مهم ترین و شایع ترین علائمی که در این زمینه شما با آن دست و پنجه نرم می کنید، موارد زیر هستند:

• ایجاد درد سینوس و صورت
  • سر درد در ناحیه پیشانی
  • آبریزش بینی
  • ایجاد درد در فک بالا
  • خر و پف کردن در خواب
  • گرفتگی بینی پس از عمل
  • کم شدن حس بویایی و کم شدن حساسیت به مزه

نحوه تشخیص پولیپ بینی

در زمینه پولیپ بینی متخصص گوش، حلق و بینی ابتدا بوسیله چراغ قوه یک معاینه ساده انجام می دهد تا مطمئن شود که آیا فرد چنین مشکلی دارد یا خیر! سپس به بررسی این موضوع می پردازد که فرد از چه طریقی باید درمان شود. البته در مواردی خاص فرد بیمار مجبور است که از طریق شیوه هایی مانند جراحی آندوسکوپی سینوس درمان شود.

البته تشخیص های اولیه همیشه درست نیستند، به همین علت پزشکان ماهر و با تجربه به آن ها بسنده نمی کنند و به دنبال روش های دیگری هم هستند که بتوانند با استفاده از آن ها اطمینان پیدا کنند که آیا بیمار این مشکل را دارد یا خیر؟ ابزارهایی در همین جهت هستند که می توان با استفاده از آن ها تشخیص داد که آیا فرد دارای پولیب بینی بوده است یا نه!

عمل پولیپ بینی چگونه انجام میشود ؟

عمل پولیپ بینی چگونه انجام میشود

جراحی پولیپ بینی که بحث اصلی ما است، بعد از تشخیص نهایی پزشک انجام میشود و در آن معمولا نیازی به ایجاد برش بر روی پوست بینی نیست، البته مواردی هم استثنائا در این زمینه گزارش شده اند. جراح بینی برای شروع عمل لازم است که با وارد کردن دستگاه آندوسکوپی کار را شروع کند!

با این کار جراح به راحتی مسیر کار خود را متوجه می شود و می داند که باید در این زمینه چه کاری انجام دهد. جراح باید در نهایت با شستشوی صحیح و اصولی سینوس ها از بروز مشکل دوباره جلوگیری کند و مواد اضافی که در بینی وجود دارد را خارج کند. این کار باعث می شود که بیمار به زندگی عادی خود برگردد و تمامی مشکلاتش در این زمینه برطرف شود.

فیلم عمل پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی چقدر طول میکشد ؟

بسته به شرایطی که بیمار دارد و همچنین تعداد و اندازه پولیپ های بینی مدت زمان عمل از 30 دقیقه تا 4 ساعت می تواند طول بکشد. جراحی پولیپ بینی معمولا با عمل زیبایی بینی و یا جراحی انحراف بینی همراه می شود که از 2 تا 4 ساعت ممکن است زمان بر باشد.

آیا عمل پولیپ بینی درد دارد ؟

این عمل تحت بیهوشی جراحی بینی به صورت عمومی انجام می گیرد و ممکن است بیمار تا 2 روز بعد از بیهوشی کمی درد و ناراحتی داشته باشد که با مصرف داروهای مسکن طبق توصیه پزشک مشکل برطرف خواهد شد. می توان گفت میزان درد عمل پولیپ بینی به نسبت عمل زیبایی بینی به یک اندازه می باشد.

آیا عمل پولیپ بینی با لیزر امکان پذیر است؟

در حال حاضر رایج ترین روش برای درمان پولیپ بینی آندوسکوپی می باشد. استفاده از روش هایی مانند عمل بینی با لیزر هنوز در مرحله تحقیق و بررسی می باشد و فعلا نمیتوان از لیزر برای درمان پولیپ بینی استفاده کرد. در روش جراحی پولیپ بینی با لیزر پولیپ ها سوزانده می شوند و بیشتر برای درمان انواع تومورها و پولیپ های حنجره مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا انجام عمل پولیپ بینی و عمل زیبایی بینی بطور همزمان وجود دارد؟

در برخی موارد ممکن است بیمار حتی با جراحی پولیپ بینی و رفع مشکلات تنفسی خود باز هم از وضعیت موجود ناراضی باشد و ظاهر بینی خود را دوست نداشته باشد و طی درخواست از جراح می خواهد که عمل زیبایی بینی هم همزمان انجام شود. پزشک پس از بررسی شرایط بینی و وضعیت پولیپ ها با اولویت حفظ سلامتی بیمار در صورت صلاحدید با درخواست بیمار موافقت می کند.

عمل زیبایی بینی و عمل پولیپ بینی بطور همزمان

یکی از علت هایی که بیماران چنین درخواستی دارند آن است که پولیپ ها می توانند باعث بزرگ شدن و پهن تر شدن بینی شده و در ظاهر بینی تاثیرگذار شوند، بهمین دلیل بیماران ترجیح می دهند عمل پولیپ بینی همراه با زیبایی همراه شود تا ضمن درمان مشکل پولیپ، فرم بینی خود را هم اصلاح نمایند.

هزینه عمل پولیپ بینی  | عمل پولیپ چقدر هزینه دارد ؟

قیمت عمل پولیپ بینی بر اساس میزان عارضه ایجاد شده، روش درمانی که جراح انتخاب می کند، میزان مهارت تجربه و تخصص جراح، وضعیت بیمه درمانی بیمار و … مشخص می گردد. سایر هزینه ها با توجه به موارد زیر محاسبه می شود :

• دستمزد جراح
  • هزینه های کلینیک و یا بیمارستان
  • هزینه داروهای پس از عمل
  • هزینه جلسات معاینه و ..

دوره نقاهت بعد از عمل پولیپ بینی

دوره نقاهت افرادی که تجربه عمل پولیپ بینی داشته اند با توجه به میزان مشکلشان متفاوت است، اما در این زمینه در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی می توانید با پزشک خود صحبت کنید و از او در این زمینه راهنمایی بخواهید. پزشکان می توانند مدت زمان انجام این کار را حدس بزنند و به شما اعلام کنند.

توصیه می کنیم که اگر عمل پولیپ بینی انجام دادید تا حد امکان سر خود را در تکان ندهید تا مشکلی ایجاد نشود. همچنین از فشار آوردن بر روی بینی خود جدا خودداری کنید! در نظر داشته باشید که به صورت قطع پزشک شما راجع به تمامی این موضوعات به شما هشدارهای لازم را خواهد داد تا دوره نقاهت عمل بینی خود را به بهترین شکل سپری کنید.

بعد از عمل پولیپ بینی چه بخوریم ؟

طبق توصیه متخصصین گوش، حلق و بینی نقش تغذیه در درمان پولیپ بینی بسیار تاثیرگذار است و می تواند موجب تشدید و یا بهبود پولیپ های بینی گردد.

استفاده بیش از حد ادویه جات و همچنین مصرف غذاهایی که بسیار تند و یا ترش هستند می تواند موجب افزایش مشکلات پولیپ بینی گردد.

بعد از عمل پولیپ بینی چه بخوریم

همچنین شرایط محیطی نیز بر پولیپ بینی می تواند تاثیر بگذارد به عنوان مثال شخصی که در محل زندگی و یا محل کار خود مدام در معرض مواد شیمیایی مانند تمیزکننده های ضدعفونی و جوهرنمک هستند و یا افرادی که زیاد از ادکلن و یا عطر استفاده می کنند می تواند باعث تشدید پولیپ در این افراد شود بنابراین این افراد لازم است تا حدالامکان از قرار گرفتن در چنین محیط هایی خودداری کنند تا دچار عوارض عمل بینی نشوند.

11 نکته طلایی برای مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

بعد از انجام عمل جراحی پولیپ بینی می توانید یک الی دو ساعت پس از عمل مرخص شده و به خانه برگردید. ممکن است تا یکی دو روز اول خونریزی بینی داشته باشید که به مرور زمان این مشکل رفع شده و به می توانید به زندگی عادی خود بازگردید. در بعضی از افراد ممکن است این خونریزی تا یک هفته ادامه داشته باشد. مراقبت های پس از عمل بینی که پزشک به شما توصیه کرده است را با دقت و به طور کامل انجام دهید.

نکته هایی که باید برای مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی رعایت کنید شامل موارد زیر می باشد :

1. همواره سعی سعی کنید سر خود را به پایین خم نکنید.
  2. پس از جراحی پولیپ بینی استراحت کافی داشته باشید.
  3. از محیط های که گرد و غبار زیادی وجود دارد باید دوری کنید.
  4. حداقل تا یک هفته پس از عمل از رانندگی به مدت طولانی اجتناب کنید.
  5. برای شستشوی داخل بینی از سرم های شستشوی بینی استفاده کنید.
  6. اگر سیگاری نیستید حتی الامکان از قرارگیری در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  7. زمان خواب و استراحت از دو بالش برای بالا نگه داشتن سر و گردن خود استفاده کنید.
  8. از انجام فعالیت های سنگین که باعث فشار به بینی می شود جدا خودداری کنید تا احتمال خطر خونریزی کاهش یاید.
  9. تا دو هفته از مصرف نوشیدنی های گرم و یا حمام آب گرم خودداری کنید به این دلیل که موجب خونریزی از بینی خواهد شد.
  10. در صورتی که درد دارید فقط از داروهای مسکنی که پزشک برای تجویز نموده استفاده کنید و از استفاده سایر داروها خودداری کنید.
  11. حداقل تا دو هفته پس از عمل جراحی از مصرف سیگار و دخانیات باید خودداری کنید به دلیل اینکه باعث کندشدن روند بهبودی بینی شما خواهد شد.

سخن آخر

بهتر است که نزد بهترین دکتر برای عمل پولیپ بینی که در این زمینه دارای مهارت و تجربه کافی است پولیپ خود را درمان کنید و از مراجعه به پزشکان کم تجربه جدا خودداری کنید. همچنین می توانید با ما تماس بگیرید تا علاوه بر راهنمایی نکات لازم در این زمینه را به شما یادآوری کنیم.

healthline.com :منبع