آشنایی با انواع جراحی بینی با عکس + نکات ضروری و مهم

فهرست مطالب

مدت زمان مطالعه مقاله آشنایی با انواع جراحی بینی و نکات ضروری آن : 10 دقیقه


رینوپلاستی نام دیگر عمل زیبایی بینی می باشد که در طی آن، اندازه، شکل و تقارن تمامی قسمت های بینی اعم از پره ها، نوک و پل تغییر نموده و بینی ظاهر متعادل تری به خود می گیرد. این عمل را می توان به دو روش باز و بسته انجام داد که پزشک بر اساس شرایط بیمار یکی از روش ها را انتخاب می نماید. جراحی زیبایی بینی به افرادی که از اندازه و شکل ظاهری بینی خود ناراضی می باشند کمک می کند تا فرم مطلوب بینی خود را به دست آورند. همچنین با استفاده از جراحی زیبایی بینی می­ توان عملکرد بینی را در مواردی که دچار مشکل و آسیب ­های جدی شده است بهبود بخشید.

مقدمه

رینوپلاستی نام دیگر عمل زیبایی بینی می باشد که در طی آن، اندازه، شکل و تقارن تمامی قسمت های بینی اعم از پره ها، نوک و پل تغییر نموده و بینی ظاهر متعادل تری به خود می گیرد. این عمل را می توان به دو روش باز و بسته انجام داد که پزشک بر اساس شرایط بیمار یکی از روش ها را انتخاب می نماید. جراحی زیبایی بینی به افرادی که از اندازه و شکل ظاهری بینی خود ناراضی می باشند کمک می کند تا فرم مطلوب بینی خود را به دست آورند. همچنین با استفاده از جراحی زیبایی بینی می­ توان عملکرد بینی را در مواردی که دچار مشکل و آسیب ­های جدی شده است بهبود بخشید. به طور کلی اهداف جراحی بینی را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • کاهش طول بینی
  • رفع برجستگی بینی
  • رفع مشکلات تنفسی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • صاف نمودن بینی های کج
  • باریک نمودن بینی های پهن
  • ایجاد تناسب در بینی هایی که دچار آسیب شده اند.

زنان و مردان از هر سنی می­ توانند به جراحی زیبایی بینی اقدام نمایند. این عمل در میان نوجوانان نیز طرفداران بسیاری دارد. البته این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که جراحان زیبایی در هنگام ارزیابی این موضوع که آیا فرد مراجعه کننده برای جراحی از لحاظ سنی شرایط را دارا می باشد یا خیر مراقبت های ویژه ای را انجام می دهند. در حالت کلی می توان گفت که بینی باید به طور کامل رشد کرده باشد و غالبا محدوده ی سنی 14 سال برای دختران و 16 سال برای پسران در نظر گرفته می شود. این نوع جراحی از انواع متفاوتی برخوردار می باشد که از جمله آن ها می توان به جراحی بینی گوشتی، جراحی بینی استخوانی، جراحی بینی قوزدار و… اشاره نمود. جهت آشنایی بیشتر با جراحی بینی و انواع آن با این مقاله از سایت رسمی دکتر بیرقی طوسی همراه باشید.

 

جراحی زیبایی بینی

عمل جراحی بینی
nose plastic surgery

رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) یکی از شایع ترین اعمال جراحی پلاستیک می باشد که در طی آن، اندازه، شکل و تقارن تمامی قسمت های بینی اعم از پره ها، نوک و پل تغییر نموده و بینی ظاهر متعادل تری به خود می گیرد. در این نوع عمل  به اصلاح شکل بینی های گوشتی و استخوانی و… پرداخته می شود. این اعمال جراحی که تحت بی حسی موضعی یا با بیهوشی جراحی بینی به صورت عمومی صورت می گیرند، سبب رفع ناهنجاری ها و مشکلات بینی می شوند. رینوپلاستی را می توان به دو روش باز یا بسته انجام داد که انتخاب هر روش بر عهده ی پزشک و بر اساس شرایط بینی بیمار صورت می پذیرد. از آنجایی که نقص ظاهری بینی در هر بیمار متفاوت می باشد، روش عمل بینی نیز با توجه به آناتومی بینی توسط جراح بینی انتخاب می شود.

 

اهداف جراحی بینی

اهداف عمل بینی
Nose operated

هر ساله هزاران نفر تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرند. جراحی بینی ممکن است برای اهداف زیبایی انجام شود یا نوعی روش ترکیبی جهت بهبود شکل و عملکرد بینی باشد . همچنین بیماری که دچار مشکلات تنفسی شده و یا آسیب جدی به بینی او وارد شده نیز نیاز به انجام جراحی دارد. جراح زیبایی بینی (رینوپلاستی) به بهبود بخشیدن شکل بینی کمک می کند، و بینی را متناسب با چهره بیمار جراحی می کند تا تناسب بینی با سایر اجزای صورت برقرار شود. از آنجا که بینی برجسته ترین قسمت صورت به شمار می رود، حتی تغییرات جزئی نیز می توانند به شدت نقش به سزایی در ظاهر بینی داشته باشند. به طول کلی اهداف جراحی بینی شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش طول بینی
  • ایجاد تعادل در صورت
  • صاف کردن بینی­های کج
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود جریان هوا در بینی
  • صاف کردن برجستگی­های بینی
  • برطرف کردن مشکلات تنفسی
  • باریک کردن بینی­ های بسیار پهن
  • بازگرداندن تناسب به بینی­ هایی که بر اثر جراحت دچار آسیب شده­ اند.

 

انواع جراحی زیبایی بینی

انواع جراحی بینی با عکس
Nose from the hemispherical facade

جراحی زیبایی بینی براساس نوع بینی و مشکلات بینی انواع متفاوتی دارد که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  • جراحی نوک بینی
  • جراحی پولیپ بینی
  • جراحی بینی قوزدار
  • عمل بینی گوشتی
  • جراحی انحراف بینی
  • عمل بینی استخوانی
  • عمل شکستگی بینی

که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

 

جراحی نوک بینی

افرادی که جراحی بینی در مشهد انجام می دهند، اهداف متفاوتی از انجام عمل بینی دارند که از مهم ترین و شایع ترین آن ها، اصلاح نوک بینی می باشد. جراحی نوک بینی در داخل بینی صورت می گیرد و جراح به سادگی می ‎تواند از داخل بینی تغییرات لازم را بر روی استخوان وغضروف بینی انجام دهد. جهت اینکه در جراحی نوک بینی، نوک بینی را اصلاح نمایند، غضروف‎ هایی قوی به غضروف ‎های نوک بینی پیوند می ‎دهند تا نوک بینی استحکام پیدا کند و سبب زیباتر شدن آن شود.

جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی پس از تشخیص نهایی پزشکان صورت می گیرد و در آن معمولا نیازی به ایجاد برش بر روی پوست بینی نمی باشد. جراح بینی با وارد نمودن دستگاه آندوسکوپی در بینی جراحی را شروع می نماید. با این کار جراح به راحتی مسیر کار خود را متوجه می شود و متوجه می شود که در هرمرحله باید چه کاری را انجام دهد. جراح باید در نهایت با شستشوی صحیح و اصولی سینوس ها از بروز مشکل دوباره جلوگیری نماید و مواد اضافی که در بینی وجود دارد را خارج کند. این کار سبب می شود تا مشکلات بیمار به طور کامل برطرف شود.

جراحی بینی قوزدار

انواع عمل بینی استخوانی
Nose bulging

قوز بینی به برآمدگی روی بینی که بر روی ظاهر بینی نیز اثر می گذارد گفته می شود. قوز بینی از نظر اندازه می تواند بسیار متنوع باشد. وجود برآمدگی سبب استخوانی و عقابی به نظر آمدن بینی در چهره اکثر افراد و عدم تناسب بینی با اجزای دیگر صورت می شود. این مشکل سبب بر هم زدن زیبایی بینی می شود و از عواملی است که نگاه مخاطب را به خود جلب می نماید و سبب کاهش اعتماد به نفس فرد می شود که در این صورت فردی که دچار برآمدگی بر روی بینی خود می باشد در نهایت ناچار می شود جهت اینکه تعادل را در زیبایی بینی و صورت خود ایجاد کند و بینی خود را با سایر اجزای صورت متناسب کند اقدام به عمل بینی قوزدار نماید.

عمل بینی گوشتی

در عمل جراحی بینی های گوشتی مهم ترین کار کاهش بافت از یک قسمت و افزودن بافت به قسمت دیگر می باشد. بافت افزودنی اغلب از غضروف تیغه ی بینی برداشته می شود. در موارد خاص که به بینی آسیب وارد شده باشد و تیغه ی بینی غضروف نداشته باشد؛ از غضروف گوش، بدون اینکه به ظاهر گوش صدمه ای وارد شود استفاده می نمایند .به این ترتیب آنچه که از غضروف بینی برداشته می شود و یا به آن اضافه می گردد سبب جمع تر شدن نوک بینی، تقویت پایه بینی، زیبایی و دوام عمل جراحی بینی می گردد.

جراحی انحراف بینی

انواع عمل بینی گوشتی
Nasal diversion operated

سپتوپلاستی یا همان عمل انحراف بینی بدون عمل زیبایی، نوعی جراحی است که در آن به صورت ویژه و تخصصی تنها بر درمان این اختلال تمرکز می شود. در واقع پزشکان می خواهند با استفاده از این روش تنها تنفس فرد را بهبود ببخشند و مشکلی که بیمار از آن رنج می برد را برطرف کنند. پزشک جراح در ظاهر بینی این روش نمی تواند تغییرات زیادی ایجاد نماید، اما ایجاد تغییرات نامحسوس به وفور دیده می شود. در نظر داشته باشید که هدف از جراحی انحراف بینی زیبایی بینی نیست بلکه بهبود بخشیدن تنفس و مواردی از این دست می باشد.

عمل بینی استخوانی (انواع جراحی بینی)

فردی که دارای بینی استخوانی می باشد می تواند هر یک از فرم های بینی را انتخاب نماید چرا که استخوان ها و غضروف های بینی اش محکم بوده و ضخامت پوست آن کم می باشد، در نتیجه فرم دادن به این نوع بینی به راحتی قابل انجام می باشد. فرد دارای بینی استخوانی می تواند با توجه به فاکتور های زیر بهترین فرم بینی را برای خود انتخاب نماید:

جنسیت

معیار های زیبایی در خانم ها و آقایان با یکدیگر متفاوت می باشد، به گونه ای که هرچه اجزای صورت خانوم ها ظریف تر باشد زیباتر بوده و جذابیت آقایان به استخوانی و عضلانی بودن صورت شان بستگی دارد. به همین علت عمل بینی فانتزی برای آقایان مناسب نمی باشد چرا که از جذابیت آن ها کم می کند.

سلیقه افراد

به علت این که در نهایت بیماران باید از نتیجه عمل خود رضایت داشته باشند، سلیقه افراد به عنوان یکی از فاکتور های مهم در انتخاب بهترین فرم بینی در عمل بینی استخوانی به کار می رود.

عمل شکستگی بینی

باید گفت یک سوم اسکلت بینی از استخوان و دو سوم آن از غضروف تشکیل شده است. میزان شکستگی بینی به شدت ضربه وارد شده به بینی بستگی دارد، در برخی موارد شدت ضربه به حدی شدید می باشد که سبب جا به جا شدن استخوان و غضروف شده و علاوه بر زیبایی ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملکرد تنفسی فرد نیز شود. افرادی که دچار شکستگی بینی شده اند تا یک ماه می توانند جهت رفع شکستگی و جا انداختن شکستگی ایجاد شده بر روی بینی به جراح بینی مراجعه کنند و پس از گذشت این مدت بر روی بینی فرد باید عمل بینی شکسته صورت گیرد.

 

چه کسانی برای انجام عمل جراحی بینی مناسب هستند؟

انواع عمل بینی فانتزی
Nasal operated nose

انجام جراحی بینی در افرادی که شرایط زیر را دارا می باشند مانعی نخواهد داشت:

  • افرادی که از کشیدن سیگار خودداری می نمایند.
  • افرادی که صورت آن ها از رشد کامل برخوردار می باشد.
  • افرادی که از نظر فیزیکی در سلامت کامل به سر می برند.
  • افرادی که برای بهبود ظاهر خود اهداف واقع گرایانه ای را در ذهن دنبال می کنند.

 

مراقبت های بعد از عمل بینی

انواع عمل بینی بدون جراحی
Face operated nose

از جمله اقداماتی که پس از جراحی بینی جهت سرعت روند بهبودی باید انجام داد شامل موارد زیر می باشند.

  • هنگام استراحت و خواب چند بالش زیر سر خود بگذارید.
  • با دهان باز عطسه و یا سرفه کنید تا به بینی فشاری وارد نشود.
  • بهترین زمان برای حمام کردن بعد از عمل بینی را حتما از پزشک خود سوال کنید.
  •  تا دو ماه نباید از عینک زدن بعد از عمل بینی استفاده شود. میتوانید لنز را جایگزین کنید.
  • تا چند هفته اول از پایین انداختن سر و بلند کردن اجسام سنگین، همچنین فعالیت های شدید ورزشی خودداری کنید.

 

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا توضیح داده شد عمل بینی نوعی جراحی برای رفع عیوب بینی و تناسب شکل ظاهری صورت می باشد که در آن جنیست و سلیقه افراد برای انتخاب فرم بینی مورد توجه قرار می گیرد. این عمل برای کسانی که سن 18 سال به بالا را دارا می باشند و درک کاملی از هدف خود جهت انجام جراحی بینی دارند توصیه می شود چرا که اگر در سن کم جراحی بینی صورت گیرد با توجه به اینکه ظاهر صورت رشد کامل را ندارد، ممکن است بینی پس از جراحی به خوبی فرم نگیرد و یا پس از گذشت چند سال که صورت به طور کامل رشد کرد و ظاهر اصلی خود را پیدا نمود فرم بینی جراحی شده با سایر اجزای صورت تناسب نداشته باشد و در نهایت سبب نارضایتی فرد شود.

جراحی بینی با توجه به نوع بینی در انواع و روش های مختلفی صورت می گیرد، به همین علت پزشک جراح بینی در جلسه مشاوره بینی مراجعه کننده را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهد تا متوجه شود بینی از نوع گوشتی، استخوانی یا .. می باشد و مشکلات بینی را تشخیص دهد تا بتواند نحوه انجام جراحی بینی را مشخص نماید و بهترین فرم را برای بینی به مراجعه کننده پیشنهاد نماید. پس از انجام عمل بینی انجام مراقبت هایی که ذکر شد و مراقبت هایی که پزشک جراح توصیه می کند ضروری می باشد تا روند بهبودی به شکل صحیح صورت گیرد و سرعت آن افزایش پیدا نماید.